Gå til innhold

er sønnen min overvektig??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 10 ( snart 11 år)

Han er blitt kalt tjukk i friminuttene og tar seg naturlig nok veldig nær av det, er vel ingen som liker bli kalt ting.

Han har "normale" armer og bein, men han har mage det ser jeg jo...men han er en rolig gutt som ikke er sportsintressert.

Målt og veid han og han er ca 150 cm og 46 kg med klær.

Han går på endel medisiner for astma, usikker om det påvirker vekta hans.

Vi jobber med å finne en aktivitet han liker, han er glad i mat og ikke minst snop/kaker, men der prøver vi å skru igjen. Kun godt 1 gang i uka, kaker har vi skjelden.

Begyner engste meg for om han faktisk er stor...vil jo ikke at han skal bli mobba.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Utfra høyde og vekt syns jeg ikke at han er tjukk eller overvektig. Han er en gutt som fortsatt vokser og kroppen er ikke ferdig formet enda.

Det du kan gjøre, siden du uttrykker bekymring, er å få gutten til å bli mer aktiv. Få hele familien i aktivitet. Dra i svømmehallen, gå turer, spill ball i hagen osv. Noe som er morsomt og lystbetont som dere kan gjøre sammen.

Det å være i aktivitet er også bra for en med astma. Man skal selvsagt ikke overdrive, men det er bra for kroppen og for lungene å være i aktivitet og å være ute i frisk luft.

Mitt råd er: La gutten spise og la ham spise seg mett. Lag sunn mat. Ikke ha fokus på vekt og slanking, men finn på uteaktiviteter for hele familien.

Skrevet

Til sammenligning er min sønn på 9 år ca 150 cm og ca 37-38 kg, og han er helt normalvektig. Altså midt på treet med vekt i forhold til høyde. Ut i fra percentilskjema for gutter 4-17 år, så er gutten din i øvre del av normalvekt i forhold til høyden. Han er altså ikke overvektig per definisjon, men litt i faresonen kanskje?

Det er bra at dere leter etter aktiviteter for ham, for barn på den alderen bør være mye i fysisk aktivitet. Min personlige mening er at barn på denne alderen bør drive en eller annen form for idrett/sport/trim minst 3 dager i uken. Helst mer. Jeg ville evt tydd til litt mild tvang her, og ikke minst brukt en del tid i helgene på å gå lange turer i passe tempo.

Jeg synes du skal ta kontakt med læreren til sønnen din og fortelle hva som skjer på skolen. Det er ikke greit at de andre gir ham kallenavn, og dette kan/skal skolen ta tak i.

Skrevet

Takk for svar.

Ja jeg føler selv han er begynt bli kraftig ( rundt magen).

Her vi bor nå er det ikke andre under rundt her og jeg har i tillegg en kronisk sykdom som gjør at jeg ikke kan være med på aktiviteter o.l ellers skulle jeg gjerne dratt han med på den biten.

Vi skal flytte til sommeren, og vet om iallefall en fysisk aktivitet han liker der...

Snakket med skolen om dette med kallenavn..så håpe de tar tak i det...

Skrevet

Han er nok ikke overvektig, men litt rund i kantene kanskje?

Sønnen min ble akkurat målt, er 151 cm høy og 39 kilo, han er tynn som en flis. Buksene som passe på bena slenger rundt livet så han er helt avhengig av belte, men han er veldig aktiv også da. Spiller fotball 2-3 ganger i uken, sykler, løper, spiller ball med naboguttene på ettermiddagene, kjører skateboard osv. Siden han er såpass slank har han ganske markerte muskler faktisk... Han spiser som en hest, mer en pappaen sin og mye mer enn meg, aktive gutter kan spise nærmest døgnet rundt og bruker opp alt sammen.

Så jeg synes også du må prøve å finne aktiviteter som gutten din kan like. Ei venninne av meg har en datter på denne alderen som er veldig sjenert og følte seg litt utenfor på skolen, hun ble meldt på karate. Hun gjør det kjempebra og har gradert flere ganger, og hun har ikke minst fått en helt ny respekt på skolen. Både guttene og jentene synes det er tøft å kjenne ei som er flink i karate ;)

Mestringsfølelse er viktig for barn i denne alderen, let til dere finner noe han mestrer og føler seg flink i, det vil gi han masse selvtillit og da er det gøy å bevege seg. Spiller ingen rolle om det er innebandy eller fotball, turn eller brakedance, prøv dere frem.

Så må dere selvfølgelig fortsette med sunn mat og riktig porsjonsstørrelse, men jeg tror ikke det er feil å si til en så stor gutt at jo mer aktiv jo mer mat trenger man så når han velger å sitte inne istedenfor å være ute og herje kan han ikke spise så mye mat. Det skjønner de uten at du trenger fokusere på slanking osv, det er ikke nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...