Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #1 Skrevet 11. november 2011 Er det bare jeg som synes det er unødvendig? Jeg reagerer på det når jeg ser babyer og ettåringer som får boller, brus og sjokolade av foreldrene deres. Foreldrene synes nok det er godt og tenker at barna fortjener det også, men så små barn trenger ikke å begynne med søtsaker og kan kose seg like mye med en banan eller smoothie osv. Vi har ingen brus hjemme noensinne, og barna er vant til vann til middag. De får melk til frokost. Vi har aldri introdusert godteri så de spør aldri om det, koser oss med frukt. De får kake av og til - i bursdager og hvis det er noe spesielt, men blir vel ca en gang i mnd. Flere enn meg som synes det er galskap at en på ett år skal ha sjokoladekalender eller få boller og brus til hverdags?
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #2 Skrevet 11. november 2011 jeg synes egentlig det er galskap at folk skal ha en mening om hva andres barn skal spise. Du bestemmer over dine, jeg over mine.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #3 Skrevet 11. november 2011 like mye galskap som å mene at det ikke er bra å røyke med barn på fanget. Begge deler er usunt for dem og kan føre til diverse sykdommer
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #4 Skrevet 11. november 2011 ja, det er gaalskap! gutten min er litt over 3 år, han får druer, og gullerot til lørdagsgodeter å han savner ikke noe annet brus liker han ikke, det er for stærkt, så det blir saft har ei veninne som gav gutten sin cola i tåtefaska, hu bare rista ut kullsyra! det er galskap! har var ikke 1 år enda!!
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #5 Skrevet 11. november 2011 "LIKER" Jeg kjenner jeg får lyst til å skrike inni meg,når foreldre dytter søtsaker nedover halsen på ungen sin..som ikke aner hva godteri og kaker er i utgangspunktet. Sønnen min fikk ikke smake kake,is,godteri,saft etc før han var 2,5 år. Nå er han 5år, og liker nesten ikke noe godteri eller kaker. Får han en liten kopp med lørdagsgodteri, så setter han ofte igjen halvparten
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #7 Skrevet 11. november 2011 Først og fremst må folk få gjøre som det passer dem. Min filosofi er alt med måte. Dvs at når datteren min var 1 år, så fikk hun lov til å få godteripose fra nissen på barnehagen sin juletrefest og hun fikk en bolle i ny og ne for at hun skulle sitte stille i vognen hvis det var noe spesielt. Hun er nå 2 år, og har aldri smakt brus. Jeg drikker cola til middag hver dag, mens hun spør aldri om å få smake. Sier bare at jeg liker ikke brus*s*. Vi har også akkurat begynt med lørdagsgodteri. Da får hun noen få nonstop, et par seigmenn og kanskje tre flak med potetgull. Dette koser hun seg med hele kvelden. I tillegg får hun kake når vi er i bursdagsselskaper, dåp eller andre ting. Så jeg synes ikke at man skal være hysterisk ovenfor små barn (dvs barn over 1 år), men alt med måte. Blir vel verre når lillebror kommer og skal ha det samme som storesøster. PS: Er enig i at en 1-åring ikke har noe utbytte av en sjokoladekalender.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #8 Skrevet 11. november 2011 Enig med deg!! Synes det er helt ille å se små babyer som får søtsaker...
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #9 Skrevet 11. november 2011 Barna våre får drikke og spise det vi spiser, når vi spiser det. (unntatt alkohol, honning før de er 3 år osv) Vi er slanke, sunne, og i god form både pappan og jeg, og vil tro barna blir det samme. VI gjør iallefall det beste for at de skal bli det. Vi gjør det samme som våre foreldre gjorde emd oss mtp mat, aktiviteter og generell oppdragelse...Vel, vi fikk være med på 1 aktivitet hver, barna våre er med på to...Men tror det er behov for det, da de ser mer på TV enn hva vi gjorde, og dermed på intesivere aktiviteten mer i perioder.. Mine barn liker godterier, kjeks, boller og brus, men tar nei for et nei, og spiser det IKKE om de er mett, eller det venter noe mer spennende enn sjokoladen på bordet..Kanskje har de venner på besøk, eller vi er i selskap de "finner nye venner";- og da lar de likesågjerne brus være brus, godsaker og kaker er IKKE like spennende,- så velger de lek i stedet..SÅ blir de ofte sulten, ogda vil de ha MAT:..Gjerne brødskive (hvor kaviar er favoritt til minsten for tiden, og leverpostei med rødbeter til eldste....) VI har lyktes veldig med vår fremgangsmåte, og den blri HELT feil i forhold til det HI beskriver..Brus og kakaer og sjokolade har vært "smakevarer" fra de var måneder gamle..... De gikk forresten halloween, og fikk MASSE godt. ELdstejenta er altspisende, men tok to ting, resten gjemte hun til helga, og vi kastet masse......Gutten er kresen på godsaker og snacks, og likte ikke noenting av det han fikk,- men brydde seg ikke om det i det hele tatt..Like moro hadde han det alikvel...Og han fikk ikke noe annet han likte hos oss (enda han visste vi hadde kjøpt det inn til våre halloweenbesøk) og han spurte ikke etter noe han likte.. Vet du HI, hvis du mener det er så feil og la "godsaker" ha en plass i kostholdet fra barna er små, så skjønner jeg ikke hvordan MINE barn er så "beherkset" på det området? De barna som har det strengest hjemme er ofte blant de som spiser til de kaster opp på bursdager, tar fra skåler hjemme hos ukjente i tide og utide om de har noe frem og dytter i seg ALT for mye de gangene de har mulighet.:HVordan tror dere DISSE barna vil takle hverdagen når de selv må styre og beherske sin godteritilgang? Noe som kommer før man aner...Ukepenger og en butikk på vei til/fra skolen byr på MANGE fristelser for små barn....... Kan jo legge til at min "noia" er energidrikk..Har en egen, bestemt mening om at det er noe av det verste man kan ha i kroppen, og kommer ALDRI til og kjøpe det til mine barn..Om de FÅR det av andre, så er det ingen kris, men JEG kommer ikke til og la de få det....Og gjett hva,- de er helt ville etter det!! Det var som manna fra himmelen en gang de fikk smake det av søskenbanra sine på en bursdag...Og da de en annen gang fikk en litenboks hver fra en tante/onkel,- så var denne favoritten i LAAAAANG tid etter..Nå, et år etter snakker de FORTSATT om at de skal være med denne hjem og få energidrikk.......Så jeg vil nok oppleve "Hamstring" av dette når de har "fri tilgang" selv,- men håper det innen den tid er blitt forbudt med dette svineriet....Tenker med gru på hvordan det hadde vært om de hadde samme "desperate behov" for all type snacks, kaker, kjeks og godteri.....
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #10 Skrevet 11. november 2011 "1. Wait to give them sugary foods when they are young One of the biggest misconceptions parents have is that children should be drinking juice, given candy or soda under the age of two. Sure, it tastes good but the moment you give your child sugar that is all he or she is going to want to eat or drink. Wait as long as possible to introduce your children to candy, sweets, cookies or juice. Of course, we can’t keep them sheltered forever so . . ." Fra artikkelen 5 ways to decrease your child's sweet tooth http://eatrightli.org/blog/?p=119
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #11 Skrevet 11. november 2011 Moren min ventet med å introdusere søtsaker og ting med sukker i til jeg var 5 år. Resultatet? Likte det ikke! Liker fortsatt ikke godteri (synes det er alt for søtt, kvalmende...) og liker ikke de fleste kaker (synes det blir for søtt). Vanlige boller kan jeg spise en sjelden gang, men har lav toleranse for søtsaker generelt: får fort nok. Moren min er overbevist om at det fordi jeg ikke fikk det før jeg var 5 og det kan nok absolutt stemme! Så det kan gå bra for de som har strenge foreldre også ;-P
Iiiiik Skrevet 11. november 2011 #12 Skrevet 11. november 2011 Jeg synes som deg at det er galskap med sjokoladekalender eller boller og brus til hverdags. Det gjelder både for 1-åringer og 5-åringer synes jeg. Men fra det og til å reagere på hva andre gjør når du bare observerer det tilfeldig, det synes jeg er å gjøre seg til bedreviter. Du vet jo ikke om andre gjør dette daglig og du vet heller ikke hvilke vurderinger eller omstendigheter som ligger til grunn. Jeg har en bekjent som mistet barnet sitt da barnet var 6 år. Barnet ble "dødsdømt" som 4-åring. Disse foreldrene ga barnet langt mer boller og brus enn hva jeg gjorde og moren opplevde en gang å få "kjeft" av en forbipasserende fordi barnet spiste godteri på en hverdag. Ikke tror jeg på filosofien din om totalavhold heller. Jeg har mer tro på å lære ungene å nyte litt søtt, å kunne kose seg med noe uten å fråtse og å skjønne forskjell på hverdag og fest. Dessuten tenker jeg at det er lett å være striks hvis man har veldig små barn eller bare et barn. Etter hvert som barna vokser seg til, er de mer ute og det er ikke bare det foreldrene formidler som spiller inn. Da synes jeg det er bedre at jeg har lært ungene mine hvordan man skal forholde seg til godteri og brus enn at det er noe ukjent for dem.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #13 Skrevet 11. november 2011 Ikke så bra md for mye søtt selvsagt, men dette "problemet" gjelder kanskje mest dem som har eldre søsken? Det er lett å holde førstemann borte fra is og sjokolade, men når de ser at storesøsken spiser det så kan det være en liten utfordring...
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #14 Skrevet 11. november 2011 Vi har såvidt begynt å gi litt godteri til jenta på straks 2 år. Hun kaster seg over det og innhalerer det omtrent. Glad i søtsaker hun! Vi gir vanligvis kornmokjeks og druer, eple, gulrot, rosiner etc. Men hun får kake når det er selskap, dog prøver vi å begrense inntaket for hun får et kick av å spise noe med så mye energi. Brus får hun ikke fordi jeg drikker lettbrus, hun har smakt og det var æsj, så da kan jeg fint si at det er voksendrikke. Hun får vann, biola eller litt eplejus. Smoothie er stor stas. Mener ikke å si hvor perfekt vi er, men at det går an å ha en balanse med litt godteri av og til og så sunnere alternativer de fleste dager. :-)
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #15 Skrevet 11. november 2011 Høres sunt og fornuftig ut! :-) HI
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #16 Skrevet 11. november 2011 Alt med måte sier jeg da. Både gutten og jenta her i huset, fikk både godis, juice og brus rundt 7-8mnd. De er ikke spesielt glade i godis, men de har sine favoritter. Ingen av de liker brus. Syntes det er en fin måte vi har gjort det på. De smaker litt av mye
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #17 Skrevet 11. november 2011 Greit at det ikke er sunt å døtte i barna masse av det ene og det andre men jeg tar ikke på meg å dømme andre foreldre nedenom og hjem fordi jeg ser de gir barna sine brus, spiser på mcdonalds også videre. For hva vet jeg om hvilket kosthold dette barnet har til hverdags. Jeg har to friske og aktive små jenter (3 og 4) som er normalvektige og som selv klarer å begrense seg når de får ting som er usunt. Jeg syntes det er viktigere å lære barna måtehold, og gleden av fysisk aktivitet en å skulle totalforby sukker. Om null sukker virker for dere så flott, men jeg har også sett barn som er blitt nektet slike ting når de er små som har blitt helt opphengt i det når de kommer i en alder hvor de klarer å skaffe selv, og som da stapper innpå for kjære livet og eser ut. Sier ikke at dette kommer til å skje med deres barn, men det kan like så godt bli en overvektig tenåring av noen som ikke fikk sukker som liten som noen som fikk det. Og ingen har litt vont av å ha en litt åpen holdning til at om andre gjør anderledes en en så betyr det ikke at de er grusomt dårlige foreldre, som dere har rett til å sitte å dømme nedenom å hjem.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #18 Skrevet 11. november 2011 Det kan hende at det er rett at det at du ikke smakte før du var 5 som gjorde utslaget, men sjansen er jo der for at du ikke hadde likt det om du hadde fått tilbudt som 2 åring også. 3 åringen min liker minimalt av godteri og kan ikke fordra brus selv om hun har fått smake når hun har spurt.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #19 Skrevet 11. november 2011 Det er ikke snakk om å totalforby noe som helst men å ikke ha det hjemme og å ikke introdusere det tidlig. Å introdusere rundt toårsalderen og ha ting med sukker i en sjelden gang er da helt ok. Jeg har ALDRI sagt noe om grusomt dårlig foreldre, men kjenner flere som gir barna sukkerholdige ting daglig selv om ikke barnet skal dø når det er 6 år (som en hadde som argument her). Blir som om man ikke kan si at man synes det er negativt at noen røyker med barnet på armen fordi barnet skal dø snart så kommer ikke til å bli gammel nok til å få lungekreft. Jeg snakker ikke om ekstreme tilfeller jeg snakker om alle de som gir barna brus daglig, sjokolade/is/kake/boller daglig, gjerne fordi de selv spiser det. Vet om en gutt som hadde råtne tenner og måtte trekke 3 tenner i en alder av 4 år fordi han alltid fikk is før middag som han gikk og sugde på, sippet til brus utover dagen og foreldrene ga han godteri nesten når som helst fordi han maste om det... HI
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #20 Skrevet 11. november 2011 Selvsagt er det ikke bra å gi barnet mye sukker også videre slik du forteller her, men poenget er vel at når du ser en fremmed person gi 1 åringen sin en bolle så vet ikke du om det er noe barnet får en sjelden gang eller hver dag. Derfor blir det galt å skulle stå der og dømme foreldrene for dette.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #21 Skrevet 11. november 2011 enig med HI min datter fikk frukt som godteri frem til hun var ca 3år og hun er 6år nå. Gir jeg henne valget mellom godteri og frukt idag så kan det slå begge veier veldig stolt av henne og vi har pratet om når hun fikk smake godterier første gang og at det vil være likt for lillebror når han kommer. Da fant hun ut at hun skulle spise frukt til barnetv sammen med han og heller spise godteri når han er lagt seg. Deili når man ser at tingene man gjør i beste mening for sine barn faktisk fungerer . Det største problemet for oss har vært besteforeldre som mener det er synd i barnet fordi hun ikke fikk godteri når hun var liten.. men hun reagerte aldri selv og da synes jeg folk skal respektere de valgene hver enkelt familie tar for sine barn. Regner da virkeli med at vi alle gjør det vi mener er til det beste for våre barn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå