Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #1 Skrevet 10. november 2011 Jeg har irritabel tarm, og ha hatt dette siden 2005. I korte perioder har jeg klart meg i jobb, men stortsett vært sykemeldt, kun avbrutt av sv.skap og permisjon. I juni i år gikk mitt år med sykepenger ut, og jeg søkte aap. Jeg er låst til hjemmet hver eneste dag, jeg er totalt avhengi av å ha et toalett i nærheten, da min sykdom slår ut i minst 10 toaletturer på en god dag. Også mye magesmerter. Jeg sliter mye med angst fordi jeg er redd for å bli dårlig ute bland folk, og holder meg derfor alltid hjemme. NAV lokalt avslo min søknad, fordi ingen medisiner har hjulpet meg, og da er jeg ikke under behandling, noe som er et krav for AAP. Jeg klaget på vedtaket, klage avslått lokalt av samme grunn som tidligere. Klagen videresendt nav klageinstans, fordi jeg nå går i kognitiv terapi, som kan hjelpe på angsten i det minste. Flere leger og NAV er enige om at dette er en behandling. Men nå forstår jeg ingenting da jeg fikk dette fra NAV klage i dag: "Klageinstansen vil bemerke at det er et villkår for å få innvilget AAP at det foreligger sykdom, som kan forklare bortfall av arbeidsevnen" -Mener de da at jeg ikke har en sykdom??? "Nav klage bestrider ikke at problemer med irritabel tarmyndrom kan opplevs som en utfordring i forhold til visse typer arbeid. Vi kan imidlertid ikke se at det er beskrevet alvorlig underliggende sykdom som klart nedsetter funksjonsevnen i betydelig grad" - Neida, jeg er tross alt bare på toaletttet hele dagen! Jeg forstår ingenting, jeg har ikke hatt inntekt siden juni, miste bhg. plassen fra neste mnd. og jeg får ikke sosialhjelp fordi min samboer er selvstendig næringsdrivende, og derfor har varierende lønn, men ikke nok til at vi klarer oss! Vi har kuttet ned på alle utgifter vi kan, men det går ikke lenger. Akkurat nå tenker jeg at mann og barn hadde hatt det mye bedre uten meg.....
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #2 Skrevet 10. november 2011 Å gud stakkars deg!! Hva er det med nav??? Skjønner at de må følge regler, men kan ikke noen hjelpe deg?? Kan ikke legens attester hjelpe deg?? Hvem skal du få hjelp av hvis ikke nav og lege kan hjelpe????? Dette er urettferdig!!! Dere har krav på et liv, selv om sykdommen ikke forklarer seg godt nok opp for aap ordningen!!!
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #3 Skrevet 10. november 2011 Egentlig bør du vel søke direkte på midlertidig uføretrygd, http://www.lommelegen.no/330284/midlertidig-uforetrygd ...men det virker som de ikke forstår at det finnes alvorlige tilfeller av irritabel tarm. Så da kan du jo ikke få innvilget noen form for uføretrygd heller. Om du ikke da kan bevise for dem at du har en alvorlig grad av sykdommen.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #4 Skrevet 11. november 2011 Takk for gode ord! Ingenting er så jævelig som usynelig sykdom! Legen min har sagt han skull ønske jeg hadde kreft, da hadde jeg blitt tatt på alvor! Det er en tilstand som er vanskelig å snakke og skrive om, for alt handler jo om avføring og toalettvaner.. Likevel har jeg skrevet ned alt jeg kan og gitt nav. De har hele journalen min fra 2005 og fram til idag. Jeg har til og med bedt de legge meg på sykehus under overvåkning så de kan se hvordan en vanlig dag er for meg... Ringte de på tirsdag og snakket med saksbehandler i en halvtime, helt til jeg ikke klarte å snakke mer fordi jeg gråt sånn... Hun lovet og se på saken, men sendte meg avslaget samme dag! Jeg har søkt ufør... Men det kan jeg vel se langt etter... Aner ikke hva jeg skal gjøre, mannen er på jobb hele døgnet for å tjene penger, vi bare sove sammen noen timer hver natt med med mindre jeg er på do da... Foreldrene mine henter datteren vår i bhg og kjører henne hjem til meg, selv om det tar 5 min å gå hver vei, men jeg klarer ikke selv fordi jeg ofte er dårig, eller så er jeg redd for å bli dårlig på veien.. Slipper jo det problemet nå som vi mister plassen... Stakkars barn... Vet ikke hvordan jeg skal klare å fortsette, jeg har jo ingen inntekt så jeg gir jo bare den kjære stakkars kjæresten min mer utgifter.... Tenker at jeg burde ta livet mitt.. Sende et "selvmordsbrev" til alle aviser om at det var nav som fikk meg dit....
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #5 Skrevet 11. november 2011 HI her igjen: Skrev feil ang. saksbehandler jeg snakket med. Hun viste oppriktig forståelse og lovet å se på saken, det var hun som skulle behande den. Men avslaget er undertegnet av 2 andre mennesker... På meg virker det nesten som at hun hadde tenkt til å innvilge, men at noen andre overtok av mystiske grunner... mulig jeg er blitt paranoid oppi alt dette...
Audix78 Skrevet 11. november 2011 #6 Skrevet 11. november 2011 "Klageinstansen vil bemerke at det er et villkår for å få innvilget AAP at det foreligger sykdom, som kan forklare bortfall av arbeidsevnen" -Mener de da at jeg ikke har en sykdom???" Jeg tror de mener at selv om du har en sykdom så har du arbeidsevne. De aller fleste arbeidsplasser har jo toalett vil jeg tro... og tilrettelegger gjerne for folk med kroniske sykdommer (iallefall offentlige arb plasser). Jeg synes nok du bør søke ufør heller enn AAP. DU sier jo selv at du er låst til hjemmet pga sykdommen din, da er du iallefall ikke kandidat for AAP som er ment for å hjelpe deg ut i arbeid og derfor har aktivitetskrav som jo vil innebære at du faktisk MÅ ut av hjemmet. En annen ting: å behandle angsten din blir jo bare å behandle en konsekvens og ikke selve sykdommen din...? eller? Dette er bare ment konstruktivt og ikke som kritikk av deg eller undergraving av din sykdom.Mann og barn hadde IKKE hatt det bedre uten deg! Mitt tips til deg: Få legen til å henvise deg til spesialist, eventuelt be om å få hjelp av NAV til å prøve aktivitet slik at de kan få "rapport" fra noen de stoler på /sammarbeidspartner ifht hvordan du klarer deg i jobb, få alle uttalelser fra NAV og sosialetat skriftlig slik at det ikke blir ord mot ord. Be om økonomisk rådgiving? Søk om støtte til barnehage?(finnes det?) lag budsjett og finn ut om dere virkelig ikke klarer å stramme inn mer. Kanksje handle billigere mat, billigere klær, arve klær etc. Alle monner drar i en slik periode. Hvis du ikke kommer noen vei, kanskje du kan ta deg jobb som telefonselger med base hjemmefra? Ingen av disse er optimale løsninger uansett, men håper at du klarer å tenke at ting ordner seg alltids Hilsen ei som har hatt sine runder med NAV og økonomisk også slitt! Ønsker deg det aller beste.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #7 Skrevet 11. november 2011 Prøv trygderetten. Dette kan du i enkelte tilfeller få dekket via fri rettshjelp. Ikke for å få deg til å føle deg verre, men kan operasjon for utlagt tarm hjelpe? Eller hva med å prøve homøopatisk medisin først?
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #8 Skrevet 11. november 2011 01:23: Mye av dette med irritabel tarms starter med vanlig magevondt. Jeg har opplevd å sitte på toalettet størsteparten av dagen på jobb flere ganger, og det sliter faktisk også på psyken. Rett og slett fordi de fleste toaletter på arb.plasser og andre steder ikke er veldig private. Mine toalettbesøk går desverre ikke særlig stille for seg. Sist jeg var ute av huset skulle jeg en tur på biblioteket med min datter. Det endte med at søsteren min måtte komme å ta seg av henne, for jeg ble sittende på bibliotekst ENESTE toalett i 2 1/2 timer... Det var helt jævlig, med alle som banket på, måtte på do, og ikke skjønte hva jeg drev med... Dette er bare ett ekesmpel. slike episoder gjør jo at man er redd for å havne i samme situasjon, og man gruer seg syk neste gang man skal ut av huset. Behandlingen er som du sier å behandle en konsekvens, ikke sykdommen i seg selv, men vil nok hjelpe meg mye. AAP er det i utgangspunktet nav og leger som har bedt meg søke. Det er vel et villkår for ufør også at man har vært igjennom app egentlig. Etter over 6 år har jeg vært hos en del spesialister... Jeg har fastet i 2 døgn, men kroppen min prøve desperat å kvitte seg med avfallsstoffer, selv uten mat og drikke...
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #9 Skrevet 11. november 2011 Utlagt tarm var faktisk en god ide.. hør med legen din..kanskje det kan gjøre at tarmen roer seg og at du kan få lagt den tilbake etter en stund....
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #10 Skrevet 11. november 2011 HI her. Jeg har faktisk bedt om utlagt tarm, men det er heller ikke problemfritt, og de legene jeg har nevnt det for bare rister på hodet... (Det gjør jeg også, her jeg sitter på toalettet og skriver med dere... huff....)
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #11 Skrevet 11. november 2011 nei problemfritt er det jo ikke, men et anderledes problem.. og hvis du hadde fått det så kunne jo det beskrives som behandling?! og da ville du plutselig vært kvalifisert for AAP... hmmm not easy
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #12 Skrevet 11. november 2011 Hei, jeg tror jeg vet hva de mener ift at du ikke har en sykdom. Det finnes symptomdiagnoser og sykdomsdiagnoser. Du vet kodene legene setter som diagnoser, en kode med nummer opp til seksti regnes som symptomdiagnoser og gir i utgangspkt ikke aap. Men, hvis totalsituasjonen er graverende nok vil man kunne innvilge likevel. Men det skal mye til. Dette er konkret angitt i lovverket. Likevel aap er en ny ytelse og det er derfor viktig å få prøvd slike saker for trygderetten. Jeg jobber med aap og ser at det er utfordrende når folk har symptdiagnoser men er frytkelig dårlige likevel. Har du lest legeerklæringene, er de gode nok?
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #13 Skrevet 11. november 2011 Jeg sliter også med irritabel tarm, og det regnes ikke som sykdom i forhold til sånt dessverre... Jeg har løst problemet ved å få AAP på grunnlag av behandling for angsten, det kunne jo kanskje være en løsning for deg også?
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #14 Skrevet 11. november 2011 Spennende å høre 09.26! Jeg har også lurt på om det er veien å gå, men "angst for å bli dårlig i magen"? Eller... Kan du fortelle litt om hvordan du har gått fram?
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #15 Skrevet 11. november 2011 Takk 08.37.. Fint å høre fra noen som jobber med dette. Dette med kodene var jeg ikke klar over. Jeg venter på at legen min skal ringe meg, så da skal jeg sjekke med han! I forhold til legeerklæringene så kan jeg ikke forstå hvordan det skulle stått annerledes, de har alle papirer på meg helt siden 2005. Men når jeg ringte å snakket med saksbehandler på tirsdag (på nav klage) så de på saken min for første gang. For å rekke å sende det i posten så jeg fikk det når det kom har de brukt 2 (!!!) timer på å gå igjennom hele saken med alle papirer.. De kan umulig ha fått med seg alt....
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #16 Skrevet 11. november 2011 Takk 08.37.. Fint å høre fra noen som jobber med dette. Dette med kodene var jeg ikke klar over. Jeg venter på at legen min skal ringe meg, så da skal jeg sjekke med han! I forhold til legeerklæringene så kan jeg ikke forstå hvordan det skulle stått annerledes, de har alle papirer på meg helt siden 2005. Men når jeg ringte å snakket med saksbehandler på tirsdag (på nav klage) så de på saken min for første gang. For å rekke å sende det i posten så jeg fikk det når det kom har de brukt 2 (!!!) timer på å gå igjennom hele saken med alle papirer.. De kan umulig ha fått med seg alt Hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #17 Skrevet 11. november 2011 Her var det jammen mye rare svar! Altså: Det er ingenting som heter midlertidig ufør lenger (slik en annen her påsto). Dette ble borte fra 2010 Kravet til AAP er 1) at du har en sykdom som gir det bortfall av arbeidsevene din med minst 50% 2) At du er under aktiv behandling som skal bedre arbeidsevnen din Det NAV har gitt det avslag på er at denne sykdommen (irritabel tarm) har gitt deg en funksjonsnedsettele i forhold til ethvert type arbeid med minst 50%. de bestrider ikke at du har en sykdom, men bestrider at den er alvorlig nok til å gi det et bortfall av arbeidsevne på 50% eller mer. Dette med sykdomsdiagnose/ikke sykdomsdiagnose er forsåvidt riktig - NAV krever sykdomsdiagnose og ikke symptomdiagnose. I din sak vil jeg tro at dette ikke er et problem i og med at du faktisk ikke har fått avslag med den begrunnelsen. Det du kan gjøre er: 1) Anke til trygderetten. I visse saker kan du få fri rettshjelp slik en annen her foreslo. Du kan også ha krav på advokat gjennom f.eks innboforsikringen din eller gjennom fagforeningen din. Du vil også få dekket advokatutgiftene dine DERSOM du vinner fram med anken 2) Du må snakke med arbeidsgiveren din i forhold til hvordan de faktisk kan tilrettelegge for at du skal kunne være i jobb. Dere har sikkert skrevet oppfølgingsplan. Denne skal inneholde en orientering om dine faktisk arbeidsoppgaver. Hvilke oppgaver som er vanskelige for deg å gjennomføre og hvordan arbeidsgiveren din kan/ikke kan tilrettelegge for deg. Du sier ingenting om hva slags jobb du har, og det er selvsagt relevant i saken din. De fleste arbeidsplasser har jo toalett tilgjengelig, men i noen jobber er det lettere enn andre å faktisk gå på do når man må. Har du en kontorjobb, kan f.eks en tilretteleggingsmulighet være hjemmekontor. Har du en jobb du ikke kan gå tilbake til fordi de ikke kan tilrettelegge, må du se på andre muligheter for å komme ut i arbeid. Kan du bytte jobb? Har arbeidsgiveren din mulighet til å tilby deg en helt annen jobb, plassere deg i en annen avdeling, andre oppgaver? Trenger du å komme over i en helt ny og annerledes jobb? Har du mulighet til det med den kompetansen du har i dag? Også i forhold til behandling, kan det være mye utprøvd. Du går i kognetiv terapi, men du er jo ikke under behandling for selve sykdommen din. Har du gjennomgått all behandling som er mulig? Har du f.eks vært hos ernæringsfysiolog? Forsøkt f.eks Balder-klinikken? Dietter? Du skriver ganske lite om saken din, så dette er selvfølgelig bare forslag fra min side:)
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #18 Skrevet 11. november 2011 Jeg har jo ikke bare angst pga toalettproblematikken, men jeg kjørte hardt på at angsten fikk mageproblemene til å bli værre. De gjør det altså, så jeg løy ikke. Men i samråd med psykiatrisk sykepleier jeg går til via kommunalt helsetilbud kom vi frem til at vi skulle få angsten utredet og behandlet hos DPS. Så lenge man venter på time på DPS, eller er i behandling der, kvalifiserer man til AAP. Problematikken med at irritabel tarm ikke er "godkjent" på samme måte som ulcerøs kolitt/Morbus Chrons lager problemer for mange, så jeg vil tro at en dyktig lege eller en innen psykisk helsevern kan hjelpe til med å omgå problemet. Sjekk om du har mulighet til å treffe psykiatrisk sykepleier via kommunal helse, det skal være et lavterskeltilbud, der du ikke trenger å være veldig hardt rammet for å få time, de som jobber på den måten pleier å være veldig dyktige problemløsere i forhold til NAV/lege. Hun jeg går hos er med meg på møter hos NAV og legetimer, og alt annent som er vankelig for meg.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #19 Skrevet 11. november 2011 14:53: Jeg har ingen jobb, fordi at når jeg fikk avslag på aap, mente nav at jeg skulle søke dagpenger mens jeg ventet på klagesaken. De ba meg derfror si opp jobben. selvfølglig fikk jeg ikke dagpenger, da jeg ikke har hatt nok inntekt (sykepenger teller ikke). Jeg skjønner at det er en tilstand som er vanskelig å sette seg inn i. Men dagen min starter med magesmerter, og rett på do.. Er jeg opp kl 07 så er den verste runden stort sett over rundt 12. Alt av dietter er prøvd, det er ikke noe mat jeg reagerer mer på enn annen, det er kroppen som desperat prøver å kvitte seg med avfallsstoffer, selv om jeg ikke har inntatt hverken vått eller tørt på flere døgn... De eneste medisinene som har noe virkning er Loperamid (idoform), som andre tar 1-2 av når de blir dårlige, mange har de med til syden.. Jeg bruker en dose på minst 12 piller hvis det skal være noe håp. Dette kan jeg ikke bruke hver dag, fordi dosen må være så høy før kroppen reagerer. Det brukes kun når jeg skal til lege/sykehus elle nav, altså da jeg MÅ ut av huset. Noen ganger virker det, andre ganger ikke...
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #20 Skrevet 11. november 2011 Jeg forstår deg faktisk altfor godt. Jeg har en litt annen diagnose enn deg, men med samme problemene i hverdagen..... For å være helt ærlig, så bør du her legge mye mer vekt på det psykiske som følger med når du får legeerklæring. Ikke legg noe mellom når du forteller om hva det gjør med DEG. Ikke bare snakk om det "praktiske" med alle dobesøk, men også at dette er så hemmende psykisk at du sliter med å komme deg ut. Og at du er villig til å søke hjelp for den delen av det hele. Ikke at det hjelper på magen, men..... Det er helt jævlig å ha sånne vansker, og jeg har også formiddager som største problemet. Men har bare 2 til 6 turer på do med diare, og da er det akutt og doen må være nær meg. Ellers går det galt, noe det har gjort av og til ja. Til og med om natten når jeg sover..... En fis, og det er gjort. Det har vart så lenge, at om jeg en dag har fastere avføring, så kjennes det ut som om jeg føder piggtråd ut ræva. For musklene i anus er blitt så stramme, fordi de er vant til at alt derfra renner forbi. Og det er like jævlig som diareen. Hadde det sånn i dag. Og da var det bare 2 turer på do, men fy søren hvor vondt det var! "Heldigvis" har jeg andre ting i livet, som gjør at jeg likevel får AAP. Men tarmproblemene i seg selv skulle vært nok.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #21 Skrevet 11. november 2011 16:39 Er det noen måte vi kan komme i kontakt med hverandre uten denne tråden? Hadde vært godt å snakke med noen som har samme problemene....
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #22 Skrevet 11. november 2011 Håper ikke du misforstå - jeg forstår faktisk veldig godt hvor ille det er:( Jeg prøver bare å forklare deg hvordan folketrygden faktisk fungerer. Dessverre greier ikke regelverket å fange opp alle tenkelige tilfeller. Igjen - fokuset til NAV er arbeidsevnen din, ikke diagnose i seg selv. Legeerklæringen din må være tydelig på hva som er funksjonsnedsettelsen din og hvordan dette påvirker arbeidsevnen din. DIN legeerklæring er tydeligvis ikke god nok på dette. Skjønner ikke dette med at du ikke har tjent om nok til dagpenger. Hvis du har hatt dette problemet i 6 år, hvordan har du da greid å være i arbeidslivet og tjent opp sykepengerettigheter? NAV ser jo faktisk på inntekten din de tre siste kalenderårene.... Sykepenger har du jo da bare hatt i ett år, før det må du vel ha vært i jobb - iallefall i 6 mnd mellom hver sykdomsperiode iom. at du har tjent opp rett til sykepenger..... Anbefaler deg å ta kontakt med Balder-klinikken. De hjalp meg VELDIG!
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #23 Skrevet 11. november 2011 17:25. Jeg forstod hva du mente, mente ikke å være krass i svaret hvis du følte det... Kort fortalt har historien vært slik: -2005, friår fra skole (ikke fullført), begynte i bakeri. Ble syk midten av 05 -Sykemeldt fra midten av 05 - 06 - Prøvde meg i jobb etter et år syk. Jobbet noe, mye egenmeldinger og snill sjef... Ble gravid novemer 06 (uplanlagt) og ble satt på sv. penger grunner meget komplisert sv.skap, dog symptomfri av sykdommen i sv.skap og 4 mnd. amming. -Fødsel juli 07. Et år vanlig perm, 1.5 år ulønnet hjemme med barn. Fungerte ok fordi jeg holdt meg mest hjemme/ nærthet til hjemmet. Var ikke så dårlig som i dag. Februar 2010, begynner som tilkallingsvakt i omsorgsyrket. Kan ikke spise før jeg er ferdig på jobb for å prøve å unngå diare. fungerer noe, jobber bare noe få dager i uken. -21.06.10 sykemeldt igjen, jeg er verre enn noensinne og kommer omtrent ikke ut av huset... 21.06.11 året med sykepenger over... Derfor har jeg ikke hatt nok inntekt...
Anonym bruker Skrevet 11. november 2011 #25 Skrevet 11. november 2011 Jeg lurer på hvilke medisiner du har prøvd og hvor lenge du prøvde hver av de. Jeg har selv ulcerøs kolitt, men har funnet en medisin sammen med kosthold som fungerer ganske så greit for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå