Gå til innhold

tips for å få det til å brenne???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

God trekk, tørr ved og evt tennbrikker :-) Ikke ha dørene på ovnen helt igjen før det er skikkelig fyr. La det være gjennomtrekk i ovnen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik gjør jeg det:

 

- en kubbe legges i bunn

- krøller et par/tre sider avispapir oppå der

- dytter et par tennbrikketter bra plassert blant avisen

- legg noen tynne og tørre kubber/trebiter på skrå over som en lavo.

- tenn opp!

- la døra stå bittelitt på gløtt mens alt tar skikkelig fyr.

- har du skuff under som samler opp aske gir det enorm effekt om du trekker denne 1 cm ut mens alt tar fyr. Da får du luft underifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opptenningsbriketter, avispapir og opptenningsved.

La de ta skikkelig fyr før du fyller på med tørre vedpinner.

 

Begynn i speideren og få basiskunnskapen og kjøp boka "Bare ved" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tent opp i 30 år, og når vi kjøpte oss ny vedovn måtte de faktisk sende noen hjem til meg for å "lære" meg å tenne opp i en nymotens ovn... (åh, nå hørtes jeg ut som DEN gamle dama...hihi...)

 

Her er trikset hvis du har "nymotens" ovn:

To kubber nederst med ca 15 cm avstand imellom. Legges FRA deg.

To-tre små kubber (spørs hvor tykke de er, skal være ca 3.5 cm avstand imellom dem) på tvers oppå de nederste.

To-tre små kubber på tvers oppå der igjen (de minste du har, for det er faktisk disse som skal brenne først i en rentbrennende ovn)

Bruk tre opptenningsbrikketter som du legger nederst mellom de to kubbene. Pass på at disse ligger slik at flammene fra dem kommer godt til vedkubbene over.

Ikke lukk døra helt til å begynne med, men ha den heller ikke så åpen at det kommer FOR mye luft inn.

Lukk den gradvis igjen når det har blitt skikkelig fyr. Dette kommer an på trekken i pipa, vind og andre værforhold, men kan ta minst en 20 minutt...

 

Lykke til! :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er vesentlig at de store kubbene ikke ligger helt nedi bunnen på peisen, de bør hvile på noen småkubber slik at de store kan bli "småvarme" nedenifra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i et veldig tett hus? Vi slet med å få fyr i ovnen tidligere, da før vi monterte eksternt luftinntak til ovnen. Gikk kjøkkenvifta eller baderomsvifta så ble det ikke fyr.. Kunne godt ryke inn også..

 

Nå er det en drøm å fyre opp. Vi bruker briketter. Svigerfar sitt triks fungerer også, han bruker sagmugg blandet med parafin :) En spiseskje av dette og vips så brenner det.

 

Det er også enklere å få fyr dersom det er gammel aske i ovnen. Tom ovn blir for kald og det blir vanskeligere å tenne opp.

 

Jeg legger brikettene i bunnen av vedstabelen min inni ovnen. bygger et lite tårn med 2 kubber i passe avstand nederst, deretter 2 kubber i 90 grader vinkel oppå disse, og en på toppen i tillegg, samme vei som de to nederste.

 

Er veden din helt tørr? Blir det sur lukt når du tenner opp så er den kanskje ikke helt tørr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekk er nøkkelen. (sett døra på gløtt og lukk eventuelt opp et vindu i tillegg når du fyrer opp)

Jeg bruker tennposer - det er enklest.

Begynn med litt småtteri først hvis ovenfor nevnte ikke funker.

 

Tørr ved er en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må åpne opp et vindu eller en dør i rommet for å få trekk. Er for tette hus nå til dags, og ha peisdøren åpen til du får fyr. Funker som bare det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...