Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #1 Skrevet 10. november 2011 For f.eks. ad/hd? Jeg bryr meg ikke om at det ikke er det det heter, jeg har ikke annet navn for det.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #2 Skrevet 10. november 2011 Da jeg jobbet med barn med atferdsvansker for noen år siden så ville man ikke utrede barn for adhd før de var ca 6 år, absolutt nedre grense var 4 år. Dette fordi det kan være utviklingsforstyrrelser som ligger bak. De aller fleste med diagnosen adhd som jeg har jobbet med har faktisk ikke adhd, men andre problemer/atferdsvansker kombinert med foreldre som ikke takler barnet på "rikitg" måte. Med hjelp og veiledning har de fleste kunnet sluttet på medisiner etter en stund. Tar lang tid, men verdt arbeidet (dette var ikke ment som kritikk om dine foreldreegenskaper eller noe). Dette er som sagt noen år siden, og jeg vet ikke om retningslinjer er forandret, for de forandres jo hele tiden. Jeg ville kontaktet BUP.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #3 Skrevet 10. november 2011 Takk for svar. Vi har snakket med helsesøster, men hun svarer alltid på autopilot og samme svar hele tiden med at "Det er slik barn skal være. Noe mer du lurer på?". Hehe, tar det ikke som kritikk ) Får ofte høre at vi er flinke med jenta til tross for at hun har store vanskeligheter med å konsentrere seg om en ting i mer enn 2 minutter og en del annet som vi lurer på, men som helsesøster alltid avfeier...
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #4 Skrevet 10. november 2011 Jeg har hørt andre si det med nedre grenser, men tror ikke det er noe som egentlig praktiseres. Det kommer nok an på hva barnet utredes for. Akkurat adhd er vel barna gjerne rundt fire år og oppover, mens autisme kan utredes for tidligere. Det har nok også vel så mye med når man oppdager annerledesheten og vanskelighetene. Det syns ikke like tydelig før 4-5-årsalderen.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #5 Skrevet 10. november 2011 Det der fikk vi også alltid fra hs! Viste seg at guttungen har autisme! Så jeg stoler overhodet ikke på hs når det gjelder sånne ting. Ta det heller opp med fastlegen og be om henvisning videre.
3 er nok! Skrevet 10. november 2011 #6 Skrevet 10. november 2011 22:54 her Hvor gammelt er barnet? Det finnes.noen øvelser man kan gjøre som kan gi en pekepinn på ulike diagnoser. Problemet er at med små barn kan samme oppførsel være indikasjon på ulike diagnoser, dessuten er små barn også svært ulike i utviklingen. Kontakt meg gjerne på pm om du vil utdype barnet ditt din atferd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå