Gå til innhold

Planelgge graviditet under AAP?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er gravid og går på AAP, men har ikke sagt det til NAV enda, så vet ingenting om regler rundt dette.

 

Eneste jeg vet er at det gir rett til foreldrepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid og mottar AAP (er 12 uker på vei). Har informert NAV om det og det var helt uproblematisk. Fikk beskjed om at jeg måtte søke foreldrepenger på vanlig måte og i tillegg gi beskjed til saksbehandler for AAP om når jeg vil gå over til foreldrepenger. Når permisjonen nærmer seg slutten må jeg bare søke om gjenopptaking av AAP. Man kan visst får 1 års perm fra AAP uten at man må søke helt på nytt. Vil uansett anbefale deg å snakke med saksbehandler om dette. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid da jeg gikk på AAP. Søkte om foreldrepenger og det var ikke noe problem.

Så kom baby og da fikk jeg vedtak fra NAV på at AAP var blitt avsluttet. Ville jeg ha AAP etter permisjon så måtte jeg søke på nytt. Det hadde de ikke informert om og jeg fikk ikke innvilget AAP etter endt permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt uproblematisk. VI hadde planlagt det slik, men fordi prøvinga nå går over på 3. året vil jeg være ferdig med AAP'en min når vi evt blir foreldre, dersom vi kommer i mål. Du har krav på foreldrepenger, som ikke beregnes på bakgrunn av AAP'en, men på bakgrunn av opprinnelig lønn. Dvs at man får nøyaktig det samme i foreldrepenger som i AAP, dersom man velger 100% lønn i permisjonstiden. Man har krav på 1 års permisjon. Og det er på dagen 1 år, retten til å gjenoppta AAP'en uten ny søknad faller ut ved permisjon over 365 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var mid.uføre og går nå på aap

fått 2 barn under disse ordningene, ingen problem. fikk engangstønad begge ganger også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar alle sammen! Da virker det som det er håp for meg også. Hvor tidlig sa dere i fra til nav at dere var gravid? Når begynte permisjonen? Så hvis jeg søker om permisjon så får jeg det, og hvis jeg i tillegg husker og søke om å gjenoppta AAP så ordner det seg også uten at man mister årene man kan gå på AAP?=)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yepp. Jeg sa ifra nokså tidlig pga studiene da måtte tilpasses. Desverre mistet vi, så vi er tilabke på scratch. Permisjonen starter tre uker før termin, men siden jeg er student ville jeg ha blitt sykemeldt de siste ukene for å få et naturlig sted i studiene å "falle fra" for ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du spurte om dette, HI, for dette lurer jeg på også:-)

Er det forresten noen av dere som har svart - eller andre - som vet hvordan det er når man tar utdanning og mottar AAP? Får man en "pause" i utdanningen og kan starte der man slapp før permisjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...