Gå til innhold

får man klyster under fødsel???

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk 2 klyster, ble satt i gang første gangen da å da fikk jeg først ett klyster litt inn i induk sjonen (etter tre modningspiller å de hadde tatt vannet) så fikk jeg ett til dagen etterpå når åpningsriene var skikkelig i gang etterfulgt av en dusj etter besøket på ramma!:-) men du velger jo det selv da, personlig syns jeg det var veldig greit å få "tømt meg" før pressinga:-)

Skrevet

Ikke nødvendigvis. Min forrige fødsel var igangsatt, og fikk aldri spørsmål om klyster verken før eller underveis. Denne gangen kommer jeg til å ønske meg deg, for det var utrolig plagsomt å måtte bæsje under fødselen uten å få det til, og når den endelig kom måtte jordmora tørke opp... :(

Skrevet

Dårlig av dem å ikke spørre da, for er jo ikke akkurat sånt mann alltid veit mann kan spørre om, men mulig at prosedyrene for klyster også er litt forskjellig fra sykehus til sykehus, men synes absolutt at den fødende skal få spørsmål om det for ja det har jo med velvære for den som føder å gjøre, akkurat som ikke mann har mange nok andre tanker å konse om under en fødsel så skal mann ikke trenge å bry seg om sånt hvertfall:-/ sikkert store forskjeller på jordmødrene/pleierene der å da, men neste gang så krev å få det.. (hvis ikke fødselen har kommet for langt da):-)

Skrevet

Første gangen jeg fødte visste jeg ikke hva klyster var og ingen spurte om jeg ville ha!

Andre gang visste jeg hva det var, men fikk ikke spørsmål og ikke tenkte jeg på å spørre heller.... Hadde nok med de ekstremt tette riene!!

Men jeg kan ikke si jeg har savnet det under noen av fødslene heller! Så vidt jeg vet har jeg ikke bæsja under fødsel og ikke tenkt tanken på noe slik i det hele tatt!

Husker jeg måtte veldig tisse siste gangen (når pressriene begynte), da misforstod jm og trodde jeg ville bæsje så hun bare avfeide det med at det var babyen som pressa på og det var pressriene som kjentes slik ut...

Skrevet

Som jeg skreiv.. hvis ikke mann er kommet en smule langt i fødsel da.. Men selvom dette ikke var noe du tenkte spesielt over så er det mange andre som synes dette er ubehagelig, å har mann tid å lyst så er dette noe mann bør få spørsmål om eller kunne kreve. som hun over her skreiv så var faktisk det noe ho syntes var noe møkk på godt norsk å kjenne at ho måtte andre ting samtidig med pressinga. hver sine ønsker å meninger om saken uansett:-)

Skrevet

Jeg fikk tilbud når hun hadde sjekket meg på undersøkelsesrommet og funnet ut at jeg hadde 3 cm åpning og at fødselen var igang. Så gikk vi over på fødestua etter at jeg var ferdig på do. Dette var det automatikk i, så spurte ikke etter det selv.

Har jobbet på barsel på et annet sykehus tidligere også, og der var det også standard prosedyre å tilby dette til alle fødende (så lenge det var tid selvfølgelig, men det er det jo for de aller aller fleste :) )

Tror også alle jeg kjenner som har født rundt om kring på forskjellige sykehus har fått tilbud, så tror det er det vanligste at man blir tilbudt dette tidlig i førløpet på de fleste fødeavdelinger.

Jeg synes forsåvidt også at det var kjempegreit - kjente at det kom ut litt "restgørr" når jeg begynte å presse, så hadde nok kommet ut noe hos meg hvis jeg ikke hadde fått klyster tidligere... :)

Skrevet

jeg anbefaler kanskje å hvertfall vurdere å ta det hjemme før man drar på sykehuset. innen jeg var på sykehuset hadde jeg så vonde rier, og når jeg først fikk klyx hadde jeg så vondt at jeg verken klarte å sette hele flasken, samt sitte på do. da brydde jeg meg bare om smertene, og ikke den flaska der..skulle gjerne hatt full effekt av den for det var grusomt å kjenne at jeg hele tiden måtte på do under fødselen.

Skrevet

Drite under fødsel er heilt normalt for jordmødre. Har opplevd at jordmora lukter på bindet når blodet av tar. Jeg klaga på at det svidde neden til og da lukta ho om det kunne vere tegn til infeksjons lukt.

Skrevet

Fikk ikke klyster, og heller ikke tilbud om dette. Hadde ikke noen problemer under fødselen med at jeg måtte på do heller. Var så mye annet å tenke på.

Dessuten så er det riktig som noen kommenterer: jordmødrene er så vant med dette at det ikke oppleves som noe spesielt for dem.

Dette er i allefall ingenting du trenger å engste deg for under en fødsel. Har du tette og smertefulle rier er det faktisk forferdelig ubehagelig med klyster.

Skrevet

Spør så får du. Veldig greit og få tømt seg når en kommer på sykehuset..

Skrevet

Det kan godt tenkes det er helt normalt for jordmora. For meg derimot, er det langt fra normalt og behagelig. Jeg skal ha klyster!

Skrevet

Sikkert greit å spørre selv, for jeg har ihvertfall aldri fått tilbudet..... Og jeg har født på 3 ulike sykehus - , deriblant Ullevål og Riksen.....

Var ikke noe problem de to første gangene, kom ingenting ut som ikke skulle det, og hadde nok med andre ting så jeg tenkte heller ikke på det...

Tredje gang derimot, var det ikke så greit........

Riktignok kjennes det ut som om man skal bæsje på seg når pressriene kommer, men å faktisk gjøre det er noe helt annet:-(

Jeg veit at jm er vant til det, men det er IKKE jeg, og heller ikke mannen min, som var med på fødselen....

Selv med de grusomme smertene som en styrtfødsel innebærer, så blei jeg fortvila og kjempeflau! Og husker at det lukta forferdelig.....

Følte meg så hjelpeløs..........

Så SPØR, HA DET PÅ LISTA DI SÅ DU IKKE GLEMMER DET!!!

Det er IKKE det du vil huske fra fødselen din, det lover jeg deg!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...