Gå til innhold

Spørsmål om omgangssyken/ vask

Anbefalte innlegg

Skrevet

gutten min på nesten fire fikk nå for første gang omgangssyken. (Vært heldig til nå). Han lå i vår dobbeltseng i natt. Og til morgenen kastet han opp på eget tøy.

Er det noen tips i forhold til rengjøring? At alle blir syke er det siste vi trenger akkurat nå..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vask med klor/håndsprit på de overflater som er mest berørt. Dørhåndtak, spiseplass, kjøkkenbenk, vasken og kranen på badet, toalettet.

Ellers antibac/håndsprit til desinfisering av hender, hyppig

Men har man det først i hus er det vanskelig å unngå smitte.

Skrevet

Eneste som tar disse virusene skikkelig er klor, så du må vaske med klor.

Ellers er hyppig håndvask med varmt vann og såpe, eget håndkle til den syke osv vanlige forholdsregler.

Men om dette er et virus du ikke allerede er immun mot er det vanskelig å unngå smitte når du steller et sykt barn, det er bare sånn det er.

Jeg har fire barn og hatt noen runder med omgangssyke, men jeg blir sjelden syk selv og de gangene jeg blir det kaster jeg sjelden opp, blir bare kvalm og uggen. Så det er stor forskjell på hvor syke vi faktisk blir av samme viruset også.

Skrevet

Du er nok allerede smitta hvis han kasta opp i senga du lå i, men ikke sikkert du blir syk da. Men vask er nok lurt for å begrense antall viruspartikler rundt dere mtp dem som evt ikke er smitta ennå. Sprit hjelper ikke mot disse virusene, bruk såpe og vann + klor som en over her sa. Lykke til! ( vi hadde fire runder med omgangssyke i 2010 og hat hatt første runde nå i 2011, jeg ble smitta alle gangene, så dere har nok vært heldige)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...