Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 9. november 2011 #1 Skrevet 9. november 2011 Jeg er i uke 27, bekkene har kranglet med meg lenge og etter å ha vært vekke fra jobb i 2 dager nå dro jeg til legen. Han sjekke meg å som jeg trodde var det nok bekkenet og hoftene. Han anbefalte meg 100 % sykemelding siden jeg har problemer med å gå slik at det ikke ble værre. Jeg takket nei siden jeg fikk ny jobb i August å får altfor dårlig samvittighet men gikk med på 40 % sykemelding for å se om det går bedre da. Så kommer problemet. Jeg ringte sjefen min, hun var på møter så jeg sendte en meld så jeg slapp å forstyrre. Skrev hva det gjaldt og om jeg skulle komme torsdag eller fredag å jobbe. Fikk tilbake en litt sur melding om at det var kommet nye regler, man ble bare sykemedt fra arbeidsoppgaver og ikke arbeidstiden sin, så det var bare å møte opp så skulle de tilrettelegge. De har jo allerede tilrettelagt, jobber i barnehage å jeg slipper alt av løft, men bekkene er fortsatt helt forferdelig å jeg sliter med å gå. Legene mente derfor at jeg trenger 1 dag pause mellom arbeidsdagene så det ikke blir slik at jeg må bruke egenmelding i hytt å pine fordi jeg rett å slett ikke kommer meg ut av sengen, noe jeg har måtte gjort de siste ukene. Jeg har jo også begynt å bruke krykker for avlastning hjemme så jeg skjønner ikke hvordan de skal klare å tilrette legge når problemet er at jeg ikke kan gå.. Har dere opplevd lignende? Kjenner jeg gruer meg til å komme på jobb imorgen, føler sjefen er veldig sint. ble sikkert det syteinlegge men kjenner jeg ble litt trist av at sjefen er så lite forståelsefull..
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 9. november 2011 #2 Skrevet 9. november 2011 Huff, dette hørtes verken noe godt eller hyggelig ut! Jeg er ingen spesialist, men tror sjefen din har rett i at det har kommet nye regler på gradert sykemelding. Dvs at det går på arbeidsoppgaver, ikke tiden du er der. Så du kan få 50% av dine arbeidsoppgaver, men kanskje bruke 80% av stillingen på å utføre dem. Derfor vil nå ikke 50% sykemelding bety halve dager eller to og en halv dag i uken. Men.... hvis legen din sier at du burde ha en hviledag imellom arbeidsdagene, så burde jobben kunne tilrettelegge det. Det er jo mye bedre for dem, enn at du må sykemelde deg 100%. Ta en prat med sjefen din i morgen og spør hvordan dere kan løse dette på best mulig måte. Og hvis det ikke er mulig å få det tilrettelagt, så burde du snakke med legen din igjen. Bekkenet ditt kommer ikke til å bli noe bedre de neste ukene, spesielt ikke hvis du ikke får slappet av og hvilt. Tro meg, snakker av erfaring. Er selv en uke bak deg, men har vært 100% sykemeldt i noen uker. Bare det å hente vesla i bhg er nok til å "ødelegge" dagen min. Lykke til i morgen, og møt opp på jobb med hodet høyt hevet!
Håperhåper :) Skrevet 9. november 2011 #3 Skrevet 9. november 2011 Nei, dette sjefen din sier stemmer ikke. Det er sant at man kan være sykmeldt fra arbeidsoppgavene og være på jobb i 100 % tid og jobbe f.eks. 50 % mengde. Men man kan også få redusert arbeidstiden! F.eks 2 pausedager i uka. Det kommer helt an på hva slags jobb man har og hvorfor man er sykmeldt. Dersom du sliter med bekkenløsning og ikke makter å være i aktivitet 5 dager i uka vil det sannsynligvis være mer hensiktsmessig med en pausedag eller to i uka enn at du er på jobben 5 dager i uka og sitter på en stol halve tiden... Det arbeidsgiver imidlertid er pliktig til er å forsøke å tilrettelegge arbeidsplassen for deg og å dokumentere hva som er forsøkt av tilrettelegging overfor lege og nav. Det var kanskje dette sjefen din mente? Det er i allefall fullt mulig å ha redusert arbeidsTID! Jeg er selv nå sykmeldt i 40 % og skal over på 40 % svangerskapspenger, og jeg jobber 3 fulle dager i uka og er hjemme to. Så det går an! (og jeg jobber i NAV så både jeg og sjefen min vet at det vi gjør med tanke på min sykmelding stemmer...)
Hanaomi Skrevet 9. november 2011 #4 Skrevet 9. november 2011 Har du sjekket opp svangerskapspenger? se tråden om det lenger ned. Mye bedre alternativ til sykepenger - for alle parter
Underveis --> Skrevet 9. november 2011 #5 Skrevet 9. november 2011 Vel, du holder ut mer enn meg, det er i alle fall sikkert! Min filosofi er som følger: Ingen takker deg for at du holder ut smertene, og husk at du helst også skal være funksjonsfrisk etter svangerskapet også. Bekkenløsning er ikke en spøk og om du ikke passer på deg selv her nå, så kan du bli plaget av dette i flere år etterpå. Ta imot sykemeldingen! Om så bare for en liten periode, for så å returnere til f.eks. 50%. Hvil deg og få deg behandling. Hilsen ei som nekter å lide seg gjennom dette!
MrsMilla Skrevet 9. november 2011 #6 Skrevet 9. november 2011 Enig med deg - selv om jeg ikke har bekkenløsning. Ingen vits i å slite seg ut for å være flink pike når det gir økt risiko for helsa senere! Det er jo å skyte seg selv i foten, synes nå jeg.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 9. november 2011 Forfatter #7 Skrevet 9. november 2011 Tusen takk for svar. Ja jeg må kjøre 45 min til jobb for så å gå opp en bratt tung bakke, bare det er en utfordring for bekkenet så de 2 hviledagene trenger jeg virkelig. Har begynt å bruke krykker som avlastning hjemme, kansje jeg rett å slett skal komme på de på jobb imorgen så hun faktisk skjønner hvor vondt jeg har. Ja når jeg kommer hjem er jeg helt utslitt å må bare ligge på sofaen, merker at minstemann på 1år slite veldig med at mamma ikke kan leke med han å det er vondt å se Han er en skikkelig mammadalt. Nei nå får jeg legge meg så jeg får meg en god del timer på puten. Nok en gang tusen takk for svar jenter
Nutte87+ februar spire! Skrevet 9. november 2011 #8 Skrevet 9. november 2011 jeg var 100% sykemeldt i 5 uker nå og er tilbake i jobb med 50% sykemelding. Jeg sliter veldig med bekkenet og søvn! Er ekstremt trøtt, men får ikke sove. Jobbe natt og er hjelpepleier i en bolig. Jeg jobber da kun 50% av mine vakter. så jeg jobber kun en natt av gangen. de dagene jeg jobber 3 netter, så har jeg en vakt fri i mellom. Dette var også noe jeg, sjefen og JM i kommunen jeg jobber i ble enige om. da det å ikke få sove gjorde at jeg ikke ville ha noe utbytte av å være på jobb. så ved å slippe stresse at jeg måtte sove pga jobben osv. så har vi gjort det sånn =) Dem må jo tilrettelegge det som gangner deg. om det er en fri dag i mellom, så kan dem ikke nekte deg det.
Gjest Hippo ღ Skrevet 10. november 2011 #9 Skrevet 10. november 2011 Jeg må si meg enig med Underveis --> Jeg er selv 50% sykemeldt. Og er på jobb 18,75 timer i uka. Jeg jobber korte dager i stedet for "fri" 2,5 dag.
mammatil2imai Skrevet 10. november 2011 #10 Skrevet 10. november 2011 Huff, vondt å ha en skjef som ikke er forståelsesfull. Men det stemmer ikke, jeg har nettopp vært 100% sykmeldt 4 uker og det var ikke et spørsmål rundt det. Og min kusine som også er gravid er 50% sykmeldt og jobber da 4 timer pr dag. Det er noe nye regler fra i sommer, men de er ikke slik skjefen din sier. Så hun/han bør sette seg inn i reglene på nytt...
Mamma i vinden Skrevet 10. november 2011 #11 Skrevet 10. november 2011 Jeg er 50 % sykemeldt pga kvalme og jobber halve dager. Ingen spørsmål rundt det. Har også begynnende bekkenløsning og har hatt det to ganger tidligere og kjenner godt til det. Ta med krykkene på jobb du, viss du føler det kan hjelpe litt, og ikke minst for å vise sjefen at dette ikke er tull. Vær ærlig om smertene dine til sjefen, og si at du etter å ha vært på jobb en hel dag, er helt utkjørt. Si gjerne også at du er skuffet over reaksjonen hennes, men forstår at det er vrient når ansatte blir sykemeldte. Det er jo ikke flust med vikarer å få fatt i. Likevel så må du høre på kroppen din og legen. Og si gjerne at legen ville sykemelde deg fullt. Jeg syns personlig at du burde takke ja til full sykemelding. Det blir ikke bedre av å ignorer smertene. Tvert om! Ingen takker deg for at du sliter deg ut! Tenk på deg selv, familien din og babyen i magen! Lykke til og RO NED!
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 10. november 2011 Forfatter #12 Skrevet 10. november 2011 Takk for svar jenter. Ja jeg er ærlig om smertene mine å kan jo nesten ikke gå så hun ser veldig godt at jeg har vondt. Møte idag gjorde meg gaske fustret å trist egentlig. I følge henne er det kommet en ny regler nå, som sier at man ikke er sykemeldt fra arbeidstide men fra arbeidsmengden, det vil si at jeg bare skal utføre 60% av arbeidet mitt men på 100% tid. Hun ville tilrette legge enda mer å sa at om jeg så bare satt de i en sakkosekk på gulvet å leste for barna så var det til stor hjelp. Prøvde å forklare at det ikke bare hjelper å sitte der for jeg har konstant smerte så jeg trenger ro å hvile mellom arbeidsdagene. Klarer ikke slappe av når jeg sitter der i smerte, men når jeg får meg litt søvn hjemme slapper kroppen mer av for da kjenner jeg ikke smertene like mye. Jeg får komme 1/2 time senre på jobb å gå en 1/2 time før, tror ikke det vil hjelpe stort siden jeg ikke akkurat får så mye mer ro på den lille halvtimen. Om jeg jobber 6 eller 7 timer er bekkenet like vondt etterpå, men får jo bare ta til takke med det jeg får Har også 45 min reisevei hver dag, derfor ville legen jeg skulle ha 2 fridager istedenfor å jobbe kortere dager. Jeg får ta å prøve dete en ukes tid nå å se hvordan det går, så får jeg heller ta det opp igjen om det ikke hjelper meg. Var desverre helt ødelagt etter jobb idag så virker nok ganske negativ i dette innlegge...
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 10. november 2011 Forfatter #13 Skrevet 10. november 2011 glemte å si at det er nok ansatte på basen selv om jeg forsvinner så det er ikke der problemet er. De vil ikke få vikar for meg når jeg er i permisjon siden de er nok ansatte uten meg..
Ikkesåallerværst Skrevet 10. november 2011 #14 Skrevet 10. november 2011 Få deg en ny legetime, og forklar sjefens uvilje. Legen kan skrive på sykemeldingen hva som ønskes ifht arbeidstid. Det gjorde hvertfall min lege til meg. Ta også kontakt med bedriftshelsetjenesten hvis dere har, eller verneombudet i kommunen. Dette høres ikke riktig ut av sjefen din! Hadde vurdert full sykemelding hvis jeg var deg, og legen din er enig. Og ta med krykkene på jobb
manne86 Skrevet 10. november 2011 #15 Skrevet 10. november 2011 hadde jeg vært deg nå så hadde jeg ringt legen å sakt hva du ble møtt med! Dette syns jeg hørtes helt sykt ut. Er selv 100%sykemeldt å jobber i bhg. Å jeg lover deg, det er ingen som takker deg for innsatsend den dagen du går ut i perm!! Tenk bare på deg selv å babyen, samt de hjemme!
2 prinser og et nurk på vei Skrevet 10. november 2011 #16 Skrevet 10. november 2011 Hei... Dumt å lese sjefen er slik. Ikke bra. Ellers jobbe eg selv i bhg og er 100% sykemeldt grunnet bekkne og eg går til behandling 1 gang i uka. På selve sykemeld kan legen skrive hva som er gunstig for deg å jobbe. Så anbefale å få legen til å skrive et skriv om det,men siden du har en liten hjemme fra før ville eg heller tatt i mot 100% for du er tross alt en mamma og skal fungere hjemme. Selv har eg 2 gutter fra før å etter eg har blitt 100% sykemeldt og kan hvile mens dei er på skole å i bhg så har eg mer å gi dei når dei komme heim ijen. Og de er HERLIG og dei syns det er kjekt når mamma ikke er så sur gretten å sliten hele tiden for ho har så vondt at ho ligge bare på sofaen etter jobb. Masse lykke til videre...
Håperhåper :) Skrevet 10. november 2011 #17 Skrevet 10. november 2011 Som jeg sa i det tidligere innlegget mitt: Sjefen din har misforstått det nye sykmeldingssystemet! Hun kan forsøke å tilrette legge i arbeidstiden din, men dersom tilretteleggingen ikke holder for å minske de helseplagene du har kan hun ikke overstyre legens vurdering av sykmeldingsbehovet! Du har mulighet til å bli sykmeldt i timer og dager, og dersom legen din mener at det er det som vil hjelpe så er det det du bør! Kanskje du bør ta med legen din på et møte med sjefen? Legen skal bli innkalt til dialogmøtene. Og som noen andre har nevnt i denne tråden har du mulighet til å søke om svangerskapspenger, lang reisevei er for eksempel en grunn til å kunne få innvilget dette. Hilsen ei som jobber i NAV
-spent- Skrevet 10. november 2011 #18 Skrevet 10. november 2011 Jeg anbefaler deg å lytte til kroppen din og legen din. Jeg har selv et svangerskap bak meg som endte med at jeg ikke klarte noe, og måtte bruke krykker i lang periode. Jeg måtte gå til behandling to år etter fødsel. Så bekkenløsning er ikke noe å spøke med. Lykke til :-)
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 10. november 2011 Forfatter #19 Skrevet 10. november 2011 Han har allerede skrevet på sykemeldingen til sjefen at jeg har bekkenplager og at han derfor anbefalte 40 % sykemelding slik at jeg kan få en hvile dag mellom hver arbeidsøkt men hun har jo ikke ville sett på sykemeldingen min enda. Kunne ta det på mandag sa hun. Ja jeg har jo en 4 åring her hjemme også, idag måtte jeg bare legge meg på sofaen rett etter middag å der ble jeg nesten helt til ungene la seg. Var rett å slett helt utslitt.. Skal få undersøkt om vi har noe bedrifthelsetjeneste, jobber i kommunen så det har vi helt sikkert.. Jeg har presset meg en stund nå å tok endelig å hørte på min kjære samboer som sa jeg måtte dra til lege. Tenkte at ja nå går det kansje bedre men egentlig ble det jo bare værre, med tanke på at jeg nå også går å tenker på a sjefen er sur. Tusen takk for svar alle sammen dere er gode å ha
2 prinser og et nurk på vei Skrevet 10. november 2011 #20 Skrevet 10. november 2011 Alle kommuner har en HMS avd ta kontakt med dei og.. Eg var nettopp i møte med min sjef,HMS og legen var med etter ønske fra meg.. Da må du vise sykemeldingen å si legen har skrevet på sin anbefaling for åssen eg skal jobbe for å yte best mulig.. Eg sa eg klare ikke fulle dager på jobb for da er eg ødelagt etterpå. Og legen ga besjed på møte at det er en god medesinsk grunn til ho er sykemeldt de er helt klart. Så vil ikke sjefen høre på deg få legen til å ta en telefon. Å få snakket med verneombudet på din arbeidsplass eller tillits valgte i fagforbundet å hør hva dei sier å om dei kan hjelpe å snakke for deg vist sjefen ikke er samarbeidsvillig..
kisso Skrevet 10. november 2011 #21 Skrevet 10. november 2011 Er det ikke slik at legen svarer på avkryssing om det er mulig å være i aktivitet eller ikke da? Syns det er helt utrolig at det skal være så vanskelig!! Vi må da få rom for hvile når vi er gravide, ikke alle er like friske gjennom graviditet, og som sagt det er viktig å kunne ta seg av familie hjemme også!!
Minilille Skrevet 10. november 2011 #22 Skrevet 10. november 2011 Hei. Jeg har ikke lest alle innleggene, og heller ikke satt meg inn i det nye systemet hun snakker om.. men dette høres utrolig sært ut... Jeg har vært sykemeldt fra ulike arbeidssteder i mine svangerskap, og alltid fått lov til å tilpasse det slik at det ble best for meg!! Jeg elsker jobben jeg har nå, og prøver å holde meg mest mulig/lengst mulig, men har også tenkt ut noen alternativ i tilfelle jeg blir værre. Jeg er nå 20% sm -1dag pr uke, men får i tillegg ha minst 0.5 t kortere dager, samt gjøre kun det jeg greier pga veldig greie medarbeidere. Jeg har også muligheten til å ta med noe jobb hjem -kan sjefen din endre litt på de ansattes arbeidsoppgaver, og gi deg litt kontorarbeid/planleggingsarbeid du kan gjøre hjemme? Andre tiltak jeg har sett på er at hvis man har veldig plager med gange skal det gå ann å søke taxi til jobb eller få dekket buss der du vanligvis ville gått (taxi den siste bakken..?). Kan noen på jobben hente deg ved bussen? Eller kan du sitte på med noen hele veien? Jeg har fått skyss med en annen til og fra, og det hjelper veldig!! Reisebiten kan ofte være grunn nok til sm når man har vondt for å gå. Etter min nr 2 var jeg plaget med bekkenet i 1 år, og det er jo ingen som ønsker det. Det vil heller ikke være hensiktsmessig for jobben din om du blir sm etter permisjonen..Jeg forstår ikke at ikke jobben din tenker langsiktig, og ønsker at du tar vare på helsa di. Tross nye regler må vel de som andre arbeidssteder få dekket sm fra nav, og kan ta inn vikar??? Snakk litt mer med sjefen, og forklar at det er helheten. Med to små barn i tillegg til magen har man 100% jobb døgnet rundt. Ellers får hun hente deg og bringe deg hjem og finne et hvilerom du kan sove litt på ila dagen!
Minilille Skrevet 10. november 2011 #23 Skrevet 10. november 2011 (ser forresten at du kjører til jobb, så siste bakken er vel etter du har parkert.)
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 10. november 2011 Forfatter #24 Skrevet 10. november 2011 Joda han har krysset av fpr at jeg ikke kan være i aktivitet de 40 %. Jeg kjører til jobb men må parkere nede på parkeringsplassen. Så er det en lang bakke opp til der porten til barnehagen er, men det er ikke lov å kjøre opp der. Vikar skal de ikke ha inn for meg unasett siden de er nok ansatte på basen selv uten meg, iforhold til antall barn. Så det er vel derfor de vil ha meg der lengst mulig... Jeg også stotrives i jobben min, derfor jeg ikke har dratt til legen før nå, men nå sa kroppen rett å slett stopp..
Gjest Hippo ღ Skrevet 11. november 2011 #25 Skrevet 11. november 2011 Er du 40% sykemeldt, så skal du IKKE jobbe 100% med 1 time tilrettelagt hver dag. Sjefen din har feil. Stå på ditt. Det er som de sier over, ingen som takker deg. Jobbe 60% av oppgavene på 100% er noe av det fjerneste jeg har hørt! Skal du sitte å kjede deg de siste 40% da? Nei, hun har virkelig misforstått. Og kjenner jeg blir litt sint på dine vegne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå