zassy☆ Skrevet 9. november 2011 #1 Skrevet 9. november 2011 3 mnd baby her, hun har spist hver 2. til 3. time. ble ltt opphengt i at helsesøster sa jeg kunne la det gå litt lenger tid mellom måltidene fordi hun lå litt over gj.snitt på vekta, så nå prøver jeg å la det gå minst 3 timer. hva er vanlig å hvor ofte ammer du? hun spiser bare en gang på natta mellom 21 og 09.
Lene~mor til tre Skrevet 9. november 2011 #2 Skrevet 9. november 2011 jenta mi blir 3 mnd neste uke og da skal vi på kontroll, er spent på hvor mye hun veier da siden det er lenge siden det er 1 mnd siden vi veide sist... jeg ammer alt fra hver 2 - hver 3 og noen få ganger hver 4 time. hun sover fra 11- 03.00 eller 04.00 på natta og sover som regel 4 timer etter det igjen men så er det som regel hver 2-3 time resten av dagen. nytter iværtfall ikke å drøye ut tida her hehe
zassy☆ Skrevet 9. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 9. november 2011 vanskelig å drøye tiden her også, helsesøster sa det var vanlig i perioder å amme så ofte men ikke hele tiden (regner med hun mente hver 2. time da). Og ettersom jenta mi er "ved godt hold" hehe, så tenker jeg at hun ikke har vondt av å vente liiiitt til neste måltid, men gir henne jo hvis det blir skriking. I dag drøyde jeg det litt ved å bruke smokk og bære henne rundt. Men å ha mer enn 3 timer mellom er vel ikke nødvendig? hun har jo ikke så stor mage akkurat så er vel ikke rart om hun blir sulten igjen da. Hun er 57 cm og 5600 g.. så ikke kjempestor heller, men får vel høre på helsesøster.
ninairen Skrevet 9. november 2011 #4 Skrevet 9. november 2011 Hei:) Jenta mi på 2 mnd spiser ca hver 2 time. Skjelden det går 3 timer. Hun spiser kanskje en gang om natta når hun sover fra 21-8.
miepia30 Skrevet 9. november 2011 #5 Skrevet 9. november 2011 Snuppa er 7 uker og spiser hver 2 time på dagen, innimellom 3, og 2 nattmåltid mellom 20 og 7. Skal på 6 ukers kontroll i morra, spent på vekta.
lillenims Skrevet 9. november 2011 #6 Skrevet 9. november 2011 Følger hun sin egen kurve da? (Det vil si at hun skal ligge omtrent like langt fra kurvene på helsesøsters skjema, ikke hoppe opp en hel kurve.) Hun ligger omtrent på 85-persentilen, det er over gjennomsnittet - men gjennomsnitt består jo av de som er over og de som er under, og det er IKKE unormalt å ligge over heller. Du har helt rett i at huh har liten mage, og morsmelk er veldig lettfordøyelig også. (Vil helsesøster at du skal gi MME også, siden det er mye tyngre å fordøye og dermed vil det (ofte) ta lengre tid før ungen har klart fordøye det og er klar for ny mat??) Jeg synes du skal gi henne mat når du mener hun er sulten, enten det betyr 2 eller 4 timer mellom.
zassy☆ Skrevet 9. november 2011 Forfatter #7 Skrevet 9. november 2011 Nei hun nevnte ikke MME, hun sa jo at barn på morsmelk ikke ble tykke, men at jeg kunne jo drøye det litt mellom måltidene hvis jeg fikk til.. Aner ikke hvordan hun ligger an på egen kurve, vet hun har lagt MYE på seg helt siden hun ble født..var 2100g da hun kom til. Men hun sa også at ofte la premature på seg mye i starten og så vil det flate litt ut etterhvert. Men er det ikke litt rart at hun er over gjennomsnittet når hun "egentlig" er 5 uker yngre? hun spiser godt da, hehe hun har pleid å gulpe en del, og det viser kanskje at hun får mer enn nok..så nå prøver jeg å gi bare den ene puppen og hun har vært tilfreds med det i dag faktisk, spent på om natta blir like lang som vanlig når hun har fått mindre mat sammenlagt i dag.
zassy☆ Skrevet 9. november 2011 Forfatter #8 Skrevet 9. november 2011 ninairen legger hun på seg normalt da? Jenta mi er jo ikke lubben i kroppen egentlig, men god og rund i kinn og hake, og er ikke en tynn baby for å si det sånn, hehe, men synes egentlig det er sånn babyer skal være, litt gode og "runde" men selvfølgelig så vil jeg jo ikke overfore henne.
Anastasia ♂11 ♀13 ♂16 ♀19 Skrevet 9. november 2011 #9 Skrevet 9. november 2011 Gutten min har spist hver 3.-4.time den siste måneden, men de siste ukene har jeg prøvd å få litt rutiner inn i hverdagen, så nå gir jeg ekstra før jeg legger ham på dagtid for å få ham til å sove 2-3 timer. Da kan det f.eks bare gå 2 timer mellom ammingene. Det er ikke alltid vi får til så lange dagdupper, så da blir jo dagen litt forskjøvet, med f.eks to kortere dupper på formiddagen. Dagene blir da ca slik: Frokost kl 07/08 Mat kl 10 Dupp kl 10-13 Mat kl 13 Mat kl 15 Dupp kl 15-17 Mat kl 17/18 Kveldsmåltid kl 19 på sengekanten Nattmat kl 23 når jeg legger meg Nattmat kl 03/04 Frokost kl 07/08 Han er 7750g, 64,5 cm lang og rett over 3 mndr. Så han er i alle fall tykk! Han har krysset kurvene for vekt (3990g ved fødsel), ligger nå på 97-persentilen, men følger lengdekurven sin fint. Helsesøster sa ingenting til meg om å drøye tiden mellom måltidene... Jeg ammer jo da ca 8 ganger i døgnet. Synes dere jeg ammer for mye? Har aldri tenkt over det, for alle sier jo at de ikkekan bli for tykke av mm. Men nå som zassy fikk beskjed om å drøye måltidene av helsesøster, så begynner jeg å lure...
zassy☆ Skrevet 9. november 2011 Forfatter #10 Skrevet 9. november 2011 er det sånn at han skriker fordi han er sulten eller gir du bare på de tidspunktene fordi du har den rutinen? Tror ikke du skal tenke for mye på det, som du sa så nevnte jo helsesøster ingenting til deg, pluss at når de begynner å bevege seg mer så forsvinner nok det ekstra Jeg gir mat 6 ganger i døgnet da hvis jeg greier å holde meg til hver tredje time på dagen slik jeg gjorde i dag, men så sover hun ikke like lange dupper på dagtid som din gjør så skjønner at han trenger litt ekstra mat for å sove så lenge.
Anastasia ♂11 ♀13 ♂16 ♀19 Skrevet 9. november 2011 #11 Skrevet 9. november 2011 Før duppene gir jeg uten at Han skriker etter det, de andré måltidene er fordi Han skriker og ber om mat... Så er jo tre måltider ila dagen som jeg gir uten at Han griner etter mat. Dersom jeg ikke fyller på ham før duppene, så sover Han kortere, våkner då for mat når det er gått litt over tre timer siden sist.
Anastasia ♂11 ♀13 ♂16 ♀19 Skrevet 9. november 2011 #12 Skrevet 9. november 2011 Kanskje jeg bare bør la ham sove kortere dupper, og spise sjeldnere? Men liker på en måte veldig godt den rutinen vi har fått nå... Den er god for meg i alle fall, kjekt med forutsigbarhet:) Men dersom der er bedre for ham å ammer sjeldnere, kan jeg lett gjøre om rutinene! Skal tilbake på helsestasjonen om en måned, kan i alle fall spørre da, selv om det jo er en stund til... Jeg har liksom tenkt at han bare "fyller på" når jeg gir ham disse ekstra-måltidene, og at han ikke drikker så mye som han gjør ellers, men dette vet jeg jo ikke sikkert...
abella Skrevet 9. november 2011 #13 Skrevet 9. november 2011 Jenta mi er 2,5 måneder og får mm. På dagen spiser hun ca hver tredje time. Det blir 5 måltider i løpet av dagen (07-19). Av og til får hun 6 måltider hvis jeg gir to tette måltider på kvelden, kommer an på hvordan dagen har vært. På natta (19-07) spiser hun ca hver fjerde time, altså to ganger. Det blir totalt 7 eller 8 måltider i døgnet. Vesla er svært rolig av seg, men kan av og til sutre litt når hun er sulten. Men jeg gir stort sett mat når hun våkner fra duppene sine uansett, tenker at jeg ikke trenger vente til hun er så sulten av hun sutrer. Hun veide 3,3 kg da hun ble født og har fulgt kurven sin ganske bra hele veien.
zassy☆ Skrevet 9. november 2011 Forfatter #14 Skrevet 9. november 2011 Nei jeg aner ikke hva jeg skal råde deg til, skjønner godt du synes det er deilig med rutiner, det gjør jeg også, men har funnet ut at det er umulig med vesla her, kanskje bortsett fra måltidene for de er jo sånn høvelig lik tidspunkt hver dag, men ellers sover hun i hytt og gevær Du kan jo spørre på 4-måndterskontrollen ja, men sånn ellers så tenker jeg at funker rutinen for dere så kan du jo bare holde på den han er jo ikke farlig stor liksom selv om han er over gj.snittet. som hun over her skrev, gj.snitt er jo regnet både på barn over og under så det er jo normalt likevel
zassy☆ Skrevet 9. november 2011 Forfatter #15 Skrevet 9. november 2011 abella jeg har også tenkt at hun skal jo ikke trenge å gråte for hver gang hun skal spise, ser jo andre tegn også, men helsesøster sa jeg kunne prøve å trøste med andre ting enn mat, som kos og bæring f.eks og at hun ikke alltid var sulten når hun skrek..jeg synes det er litt vanskelig å vite hvorfor hun gråter alltid så jeg har nok kanskje vært snar å gi pupp når hun ikke har roet seg på andre måter..hun sier jo aldri nei takk heller så er vanskelig å vite om hun var sulten eller ei, hehe.
ninairen Skrevet 9. november 2011 #16 Skrevet 9. november 2011 zassy: Ja hun legger på seg normalt.. eller er over "normalt" stor, men hun følger sin egen kurve. Men hun var jo står når hun var født også, 3975 gr og 52 cm. På 8 ukers kontrollen var hun 5880 gr og 59 cm.. Hun er ikke akkurat "tjukk" men veldig lang, også har hun bollekinn da Men det synes jeg at babyer godt kan ha
zassy☆ Skrevet 9. november 2011 Forfatter #17 Skrevet 9. november 2011 høres ut som våre babyer er ganske like store da sånn vekt og høydemessig sett i forhold til hverandre ja jeg synes også babyer godt kan ha bollekinn, hehe. Jenta mi er jo "egentlig" bare 8 uker etter termin/korrigert alder.
Knotten & lille persille Skrevet 10. november 2011 #18 Skrevet 10. november 2011 Jeg har fått samme beskjeden som deg zassy. Min lille på 9 uker veide 5 kg på 6 ukers kontroll og hun var 3 kg ved fødsel. Hun følger dessverre ikke sin egen kurve, dvs at kurven er en strek som går nesten loddrett. Har hoppet over 2 kurver. Hun fullammes og jeg syntes det var så vanskelig å nekte henne mat. Ammet 2. hver time tidligere, men har nå klart å strekke det til hver 3. time på dagen. Det ble myyyye bæring den første uka, men nå har hun kommet inn i et mønster. Ammer henne bare 1-2 ganger om natten så jeg synes liksom hun må ha det hun får på dagtid nå. Noen ganger kan det faktisk gå opp mot 4 timer. Bonusen er at magen hennes har blitt bedre, hun hadde tydelig knip tidligere.
zassy☆ Skrevet 10. november 2011 Forfatter #19 Skrevet 10. november 2011 I natt våknet min lille kl 03, hun pleier alltid sove til 05 , få mat og så sove til 08-09, så jeg tenkte i natt at hun kom til å være oftere våken da pga hun var sulten, men fikk mat kl 03 og våknet ikke igjen før 08 faktisk, så kanskje rytmen er ganske fast i henne likevel..men hun var veeeldig urolig i natt, helt forferdelig, har aldri vært sånn før, så jeg begynner jo å lure på om det har sammenheng med at det ble mindre mat i går :/ Men kanskje det er som du sier bare en periode til hun venner seg til det. sukk, det er ikke så lett å vite hva som er rett!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå