Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #1 Skrevet 9. november 2011 og mener det kun er kvinnens oppgave å ta seg av nattevåk de mange månedene hun er i permisjon. Siden mannen skal "på jobb" og må i tillegg få sove ut i helgene selvfølgelig. Altså, greia er følgende: mor får penger for å være hjemme med barnet siden det blir ansett å være hennes jobb. Hun utfører denne jobben de timene hun egentlig skulle vært på jobb. Det er dermed ikke sagt at hun skal ta ALL nattevåk og husarbeid, og mannen skal kun gå på jobb, og sove ut hver natt. Har også merket at enkelte fedre har en tendens til å komme med unnskyldning om at de "ikke våkner av babyskrik" og "ikke rekker noe husarbeid" når de endelig overtar permisjonen, noe som medfører at mor blir ansvarlig både for jobb, nattevåk og husarbeid. Da var det plutselig ikke nødvendig for den som jobber å sove ut gitt...
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #3 Skrevet 9. november 2011 åååå jeg håper det ikke blir sånn om to mnd når babyen kommer!!!! Håper håper håper vi kan dele på det!! huff.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #4 Skrevet 9. november 2011 Jepps.Sånn er det hjemme hos oss.... :S Mannen har skifta 2 bleier på baby`n som er snart 3mnd!!
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #5 Skrevet 9. november 2011 Er vel ikke så mye å kommentere egentlig.. Her har det vært en selvfølge at jeg har tatt nattevåk når jeg har gått hjemme, er jo ikke akkurat noen kjempejobb å være hjemmeværende da Jeg kunne sove på dagtid mens babyen sov, tilpasse husarbeid, handling osv etter hvordan nattesøvnen hadde vært, mens mannen ikke hadde sånne muligheter på sin jobb. Er ikke dermed sagt at jeg er en "dørmatte", mannen min står selvfølgelig opp med ungene i helgene og tar nattevåken også da. Daglig rydding og husarbeid tar selvfølgelig den som pusler rundt hjemme uansett om det er mamma i mammapermisjon eller pappa i pappapermisjon. Helt naturlig det vel. Når den som har vært på jobb kommer hjem er det ikke meningen det skal stå husarbeid å vente, eller mener du jeg skal sette meg med en bok å lese så jeg får spart litt husarbeid til mannen for det er urettferdig at jeg gjør alt? Da tar jeg heller unna på dagtid, så vi kan kose oss sammen hele familien i et ryddig og rent hus om kvelden altså. Ikke noe pes for meg ihvertfall, og det var det ikke for mannen da han hadde pappaperm heller. Så lenge alle er fornøyde med fordelingen av oppgaver, er livet godt uansett om det er en tradisjonell eller utradisjonell måte å dele oppgavene på. Jeg er veldig lykkelig jeg om jeg kan ta klesvasken og slippe måke snø, skifte dekk, klippe gress osv. Mannen tar gladelig oppvasken etter middag, handling og bading av unger bare han slipper å vaske vinduer. Ting faller gjerne naturlig på plass, er ikke nødvendig å lage en krig ut av alt ting. Vi er da voksne mennesker begge to.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #6 Skrevet 9. november 2011 12:15 - du har hatt en enkel baby som klarte å sove ut på dagtid, gjøre masse husarbeid osv. Min baby måtte ha mat en gang hver halv annen time HELE døgnet. Hun sov maks 20 minutter sammenhengende på dagtid, og var våken minst 3-4 ganger hver natt til hun ble nesten året. Selvfølgelig forventet jeg ikke å sitte og lese bok hele dagen, men jeg fikk faktisk ingen fritid overhode da jeg var hjemme de første månedene, siden det gikk konstant i amming-bleieskift-skriking-byssing-bæring-raping, i tillegg måtte babyen ha MME noen ganger siden jeg ikke hadde nok melk, så koking av flasker og tilberedning av MME var også på programmet.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #7 Skrevet 9. november 2011 12:09..... Har du prøvd å få pappan til å gjøre mer? Ofte er mødrene så sære at fedrene ikke slipper til. Jeg måtte gå noen runder med meg selv før jeg klarte å godta at babyen stryker ikke med om pappaen ikke skifter bleie eller bader på akkurat samme måte som meg.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #8 Skrevet 9. november 2011 Syns det du skrev var veldig bra anonym 12.15.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #9 Skrevet 9. november 2011 Får du barn med en idiot så er det din egen feil
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #10 Skrevet 9. november 2011 12:15 igjen og du tar feil. Jeg har fire barn jeg, to siste veldig tett. Minste i tillegg med kolikk og helt klart en high-need baby som krevde mye. Men det har med både innstilling og forventninger å gjøre tror jeg, senke skuldrene og akseptere at det er unntakstilstand. Lære seg å sove 10 min nå og 10 min da, aldri bevege seg fra et rom til et annet uten å rydde med seg noe, tørke over vasken på badet mens en unge sitter på do, lage middag med en unge i bæremeis osv. Her har den som har permisjon tatt barn, nattevåk, handling og husarbeid, og det gjelder begge to, ikke bare meg. Men har stort sett laget middag sammen da.. Fritid får vi når ungene blir store det
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #11 Skrevet 9. november 2011 Her har bare jeg som har vært i permisjon, og i tillegg student på 50%. Og nei, man KAN ikke lære seg å sove når man trenger tid for å sovne, det funker bare ikke. Når man har to feilplasserte ryggvirvler går det heller ikke an å ha bæremeis. Min jente hadde også kolikk til de grader, husker jeg la henne i vogna og vugga 3-4 timer hver natt og gråt av utmattethet. Lurer på, hvorfor skal det bestandig være "unntakstilstand" for kvinnen, mens mannen får sove og kose seg? det å ta seg av en unge som er 10-11 måneder, slik de fleste fedre gjør, er noe helt annet enn nyfødt baby uten rutiner, med konstant behov for pupp eller kolikk. Hilsen 12:19
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #12 Skrevet 9. november 2011 Men jeg skjønner at når du på liv og død vil behage mannen din på din egen bekostning og neglisjerer egne behov, er det litt vanskelig å forklare.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #13 Skrevet 9. november 2011 I ukedagene tar jeg babyen om natta. Det ser jeg som en selvfølge, jeg er hjemme og kan sove når babyen sover om dagen. Når pappa kommer hjem fra jobb deler vi på ansvaret. I helgene sover vi lenge en mårra hver. :-D Funker fint syns jeg.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #14 Skrevet 9. november 2011 Tror dere misforstår med vilje jeg.. Når jeg sier unntakstilstand så gjelder vel ikke det bare kvinnen. En unge med kolikk skriker i aller høyeste grad om ettermiddagen også, en high-need baby blir ikke plutselig en blid pludrende unge som ligger på gulvet for seg selv når pappa kommer hjem fra jobb.. Det jeg sier er at alle blir slitne i sånne perioder, men likevel er det naturlig hos oss at den som går hjemme tar nattevåk og husarbeid (det som MÅ gjøres). Selvfølgelig er man to om ansvaret når pappa er hjemme, og selvfølgelig skal ikke den ene har det bra og den andre ikke. Men både jeg og mannen har ganske ansvarsfulle jobber, han er sjef og jeg er mellomleder. Så når den ene av oss har hatt permisjon har den som skal på jobb fått sove fra elleve-tolv på natta og til klokka ringer i 6-tiden om morgenen for å kunne tjene pengene vi begge nyter godt av. Dette er vi begge fornøyde med. Klart man kunne gjort ting annerledes, men da hadde jo også økonomien fulgt med, man kan ikke ha godt lønnede jobber uten å faktisk bidra en del på jobb, sånn er det bare.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #15 Skrevet 9. november 2011 Helt enig! Man deler! Om man ikke deler ser jeg en stor tendens til at mor fortsetter med hovedansvar for barn og heim, mens mannen jobber. Herregud - snakk om å ødelegge for likestillingen.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #16 Skrevet 9. november 2011 Denne kan jeg signere HI... har fire barn, og krangler stadig med mannen at det å være mamma er 24 timers arbeid dagen, 7 dager uka.., mens mannen bare jobber 8 timer i døgnet.. og da bare 5 dager uke.. og likevel klager han om jeg ikke rekker alt.. men når han passer barnet .. (altså sitter barnevakt på sitt barn !!!) da kan han ikke rekke noe annet.. sukk...
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #17 Skrevet 9. november 2011 Og han har du valgt å få 4 barn med...........
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #18 Skrevet 9. november 2011 En mann er da ikke barnepasser for eget barn! Men om du er hjemmefru, kan han jo faktisk kreve barnepass/husarbeid de 37,5 timene du er hjemme i uka, resten deles. Men da må man bestemme seg for hva som inngår i "stillingen" hjemme (stillingsbeskrivelsen). Er du i permisjon fra jobb må du sette ned foten.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #19 Skrevet 9. november 2011 12.09 her. Kan nok skylde meg selv.Jeg slipper han ikke til... Og ikke vekker jeg han på natta og sier at nå er det jammen din tur heller... Men han jobber mye og når han er ferdig med den vanlige 7-15 jobben sin så jobber han på gården. Så det blir lange sene dager på han. Vi treffer et par timer på ettermiddagen :-) Jeg er forresten verdens mest tålmodige kone!! Mannen har vært heldig,noe jeg påminner han titt som tett Hehe... Blir ikke så mye jobbing på gården når vinteren kommer,så da skal han få ta del.Er vår tredje så jeg vet han tar sin del da!
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #20 Skrevet 9. november 2011 nei, han har jeg fått to barn med.. tvillinger. Jeg er veldig glad i han og han er en god stefar og far... men han skjønner ikke akkurat det Hi skriver om. Og jo, han sier selv han sitter barnevakt.. og jada, jeg må spørre om han kan passe på barna når jeg skal på trening osv. Men tror det henger igjen fra da han bare var stefar.. (altså før vi fikk felles barn)
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #21 Skrevet 9. november 2011 jeg er hjemmefru ja, og han jobber stortsett bare helg og kveld.. derfor veldig vanskelig å dele akkurat slikt. Jeg står ikke på kvelden etter barn er lagt å vasker hus og hjem.. det kan jeg gjøre dagen... mens min mann syns det er håpeløst at alt skal gjøres når han endelig har fri osv. Jeg får jo ikke gjort noe for meg selv på kveldstid for da er jo han på jobb.. vanskelig situasjon....
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #22 Skrevet 9. november 2011 Jeg har også lett for å gjøre mye. Og syns det er vanskelig å ta seg fri og gjøre noe på egenhånd. Det er alltid noe som skal gjøres. Mannen står for mesteparten av inntekten i huset, og det gjør at han har en krevende jobb, og reiser en del. Ved at jeg gjør mest i huset, bidrar jeg til at han orker å ha jobben sin. Etter vi fikk bebien er det jeg som gjør alt av stell, husarbeid og middagslaging. Han kjører litt rundt på de store. Ordner ting som jeg ikke liker å gjøre. Mer gutteting, ordne meg bil, oppussing. Han har mye mer fritid enn meg, og han har ingen problem med å ta seg fri. Jeg har muligheten, men syns det er vanskelig å gjøre det. Han sier alltid ja, når jeg en sjelden gang skal et eller annet. Noen få ganger i året. Han gjør det jeg ber om av husarbeid. Men da må jeg alltid be han gjøre det. Han ser ikke selv hva som må gjøres. Frititden min er en til to timer å surfe på nettet. Jeg tenker mange ganger at jeg skal bli flinkere til å slippe mannen til og til å komme meg ut for å gå en tur for meg selv. Det er min egen feil at det er blitt sånn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå