LilleMalin♀♂♂ Skrevet 9. november 2011 #1 Skrevet 9. november 2011 Det er tydelig at babyen min på 4 mnd ikke tåler melk, og derfor holder jeg meg unna melk i min kost. Nå skal jeg provosere og vise det til fastlegen min, og jeg lurer på hvor "dårlig" jeg skal gjøre han?
Fire småtroll Skrevet 9. november 2011 #2 Skrevet 9. november 2011 Hvordan dårlig blir barnet da? To av mine barn tålte ikke at jeg drakk melk, spiste yoghurt e.l. de første månedene av sitt liv, de fikk kolikk av det. Men jeg tenkte aldri på å ta de til lege for det, er ikke det ganske vanlig pga umodne tarmer? Jeg kunne langsomt innføre melkeprodukter i maten min igjen da ungene var blitt 4-5 mnd gamle. Hun ene slet med tarmen lenge, reagerte med akutt diare på grøt når vi innførte fast føde også, men det gikk seg til etterhvert som hun ble eldre. Reagerer barnet ditt kraftig ville jeg ikke provosert i det hele tatt jeg, hvorfor vil du det når barnet er så lite enda? Om det blir problemer med fast føde fordi det ikke en intoleranse pga umoden tarm men en allergi dere må ta hensyn til er det vel bedre å ta det når ungen blir litt større?
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 9. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 9. november 2011 Det er vanlig med trøbbel ift umodne tarmer og det var det jeg trodde det var i begynnelsen. Han fikk atopisk eksem i ansiktet i tillegg. Så sluttet jeg med all melk i min kost og smurte han noen dager med hydrokortison. Da ble han helt fin. Han har 3 fettere som ikke tåler melk, derfor er dette ganske sannsynlig. Blodprøve ift melkeallergi er veldig usikkert når de er så små, slik at et negativt svar ikke nødvendigvis er riktig. Han reagerer med magesmerter, diare og eksem i ansiktet når jeg spiser melkeprodukter. Grunnen til at jeg vil gjøre det nå er at da får jeg gjort det før introduksjonen av fast føde. På den måten kan det ikke settes spørsmålstegn ift om det er typen fast føde han reagerer på isteden. Jeg er også interessert i å få stønad fra NAV ift melkefridiett og få resept på melkefri mme til matlagning for han. Heldigvis er det vanlig å vokse det av seg, eller i alle fall bli bedre i løpet av barndommen:)
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 9. november 2011 #4 Skrevet 9. november 2011 Hvorfor må du provosere å vise til fastlegen??? Om du har funnet ut at barnet ikke har godt av melk, så holder du det unna melk en god stund før du prøver å gi melk. Vi har prøvd ca hver tredje måned med gutten vår. Og da gir vi bare litt, og øker mengden gradvis om han ikke får reaksjon med en gang. Du bør først bestille time hos legen og fortelle om hvordan det ligger an, og så får legen hjelpe deg å finne ut hva du skal gjøre. Du må sannsynligvis henvises videre, da fastlegen ikke kan sende inn søknad på melkeerstatning på blå resept. Mange vokser det av seg forholdsvis tidlig, så det kan jo hende barnet ditt har vokst det av deg før det skal begynne med fast føde, og det er også grøter og annen barnemat på markedet uten melk, så du tenger ikke ha melken klar den dagen du begynner med fast føde, om det ikke er slik at du vil slutte å amme.
2tal Skrevet 13. november 2011 #5 Skrevet 13. november 2011 Du kan få spesielle typer mme på blå resept, men ikke andre stønader fra NAV bare basert på melkeallergi. Har selv et barn med melke- og egeallergi -i tillegg til atopisk eksem. Melkeallergien ble påvist ved blodprøve ved 6 mnd.alder. Prikktest ved 7mnd alder slo ut på egg i tillegg. Vår baby var så allergisk at hun reagert med elveblestlignende utslett ved hudkontakt med melk. Kontakt lege og få testet så snart som mulig, slik at prosessen kommer i gang dersom hun er allegisk eller intolerant mot melk.
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 14. november 2011 Forfatter #6 Skrevet 14. november 2011 Takk for svar:) Jeg skjønner at det er ulik praksis hos legene ift hva man får av råd og hjelp til stønader osv. Nå har jeg i alle fall, i samråd med min lege, provosert veslemann. Jeg spiste to pizzastykker og to brødskiver med ost. Det var nok til at han ble urolig med magevondt, fikk atopisk utslett i ansiktet, diare osv. Har tatt bilder før og etter. Skal ha time i morgen, så får vi se hva som skjer;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå