Gå til innhold

Herregud, jeg er glad jeg bor i Norge!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7868289

Tenker på det så å si hver dag, jeg. Og spesielt hvis jeg har vært ute å reist, det er bare så sinnsykt godt å komme hjem. Nå som jeg er gravid er jeg bare enda mer fornøyd..

Er det bare jeg som er litt over middels henrykt eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei vi er svinheldige. Synd at så mange fortsatt mener at vi ikke har det godt nok.

Lurer litt på det med USA, mødre og spedbarnsdødeligheten, skal tro om det henger sammen med overdreven bruk av KS som forløsningsmetode?

Skrevet

Helt enig! Synd at det finnes så mange folk her i landet som ikke innser dette.

Skrevet

Skriver meg på takknemlighetslista;)

-Og om jeg hadde vært misfornøyd, hadde det jo bare vært å flytte...

Skrevet

Selv om man har det godt i Norge, er det ingenting galt i å påpeke feil og mangler, slik at man kan bli enda bedre. Eller gjøre oppmerksom på uforsvarlig behandling osv. Hvordan skal man ellers rette opp feilene hvis ingen sier fra om dem?

Jeg synes det blir for galt å si at siden man bor i Norge, så kan man ikke klage på noe som helst. Man SKAL klage når det er mangler, avvik og andre feil.

Skrevet

Ja, det var overraskende med USA. Skulle tro at de klarte bedre?

Skrevet

Jeg tenker også over det ganske ofte.Mye av det vi nordmenn ofte klager over,er egentlig bagateller.Selvfølgelig kan ting bli bedre på mange områder,og sånn kommer det nok alltid til å være.

Jeg kjenner mange mennesker som kommer fra fattige land,og får vondt når jeg hører de fortelle om hvordan det er i deres hjemland.

Vi er så utrolig heldige som bor her,er synd så mange tar det som en selvfølge i stedet for å sette pris på det.

Skrevet

Hehe, da vet jeg hvor jeg skal flytte om det blir for ille her.

Skrevet

Jeg kommer selv fra et fattig land, og fikk bakoversveis da sykehuset ikke ville ta inn min underernærte baby som ikke klarte å få i seg mat eller drikke på over 1 uke, og avfeide det med at det var "bare omgangsyke" (som aldri varer mer enn et par dager). Reiste til slutt til et annet sykehus, uten henvisning, og han var på nippet til å bli innlagt.

Samtidig som det er for galt at mødrene blir nektet smertestillende under fødsel "av prinsipp" når man faktisk har tilgang på det, at man ikke blir tatt på alvor med symptomer på hjerteinfarkt som faktisk stemte, og at man skal gå og vente i månedsvis for behandling mot aggressiv type kreft.

Synes det er uholdbart at Stoltenberg først sier at man har KRAV på å få igang behandling mot kreft innen 20 dager, for så å si at neida, ingen har krav, men det var en MÅLSETTING om det - med en gang valget er over. Og at sykehuset skylder på fellesferien for at de ikke kan undersøke en mann med store smerter og akutt tarmkreft. Fysj!

Skrevet

Hadde jeg vært kristen/religiøs hadde jeg takket gud ;-P

Er ateist men er utrolig utrolig takknemlig for at jeg ble født her, og mener virkelig at Norge er verdens beste land og også at vi har verdens beste kultur!

Har bodd i to andre vestlige land (ett år i hvert land) og ble sjokkert over hvor dårlig mye er, samt at det er helt ok for barna å ha med godterier og brus til barnehagen/barneskolen til lunsj daglig, å sitte å se tv i barnehagen osv. I tillegg måtte moren tilbake til jobb når barnet var max 3mnd i begge landene, og ha en barnepike eller bestemor til å ta vare på barnet. Sykt!!!

Skrevet

Norge er super bra ja, men er enig som en over her sier at man må jo få lov til å påpeke feil og mangler her og. Vi er ikke perfekte og passer vi ikke på så begynner folk å sluntre unna.

Det med USA tror jeg (aner ikke bare synser) har noe med at de får epidural med en gang de blir lagt inn på føden. Det er ikke alle som tåler det og regner med at styrken er større der enn her.

Det er bare det jeg tror da. Er jo mange som ender opp med hastesnitt pga epiduralen.

Skrevet

SELVFØLGELIG er jeg overlykkelig over å bo i dette landet, men man må da få lov bli forbanna og klage om man blir behandlet som en dritt av systemet?!

Skrevet

Jeg er også henrykt over å være født og oppvokst i Norge, jeg er like takknemlig hver eneste morgen jeg våkner. :D

Men må bare komme med en kommentar til de som synser om USA. Jeg har egentlig ikke noen stor kunnskap om dette, men mener likevel at vi er blitt for bortskjemte og uopplyste i Norge dersom vi begynner å synse omkring KS og bedøvelse i forbindelse med fødsel som utslagsgivende for stor dødlighet blant gravide og nyfødte. I USA må du ha en kostbar helseforsikring dersom du skal få føde trygt på sykehuset, og med tanke på den store fattigdommen i USA så er det mange som ikke har råd til sykehusopphold og oppfølging under svangerskapet og av barnet etter fødsel. Mange fattige er også uten utdanning, og er dårlig opplyste og feilernærer både seg selv og foster og spebarnet. Vil tro dette er mer utslagsgivende for den dødlighetsstatistikken...

Skrevet

Vi er heldige, Norge er et godt land å bo i. Men det betyr ikke at vi skal slutte å klage, slutte å kreve, slutte å engasjere oss - fordi vi tross alt bor i et land som scorer høyt, det blir jo helt bakvendt! Jeg er kjempefornøyd med fødeavdelingen og sykehuset jeg fødte på, men jeg ser også at stadige krav om effektivitet og lønnsomhet gjør at mitt lokale sykehus stadig må kutte stillinger, stadig kutter sengeplasser og vil slå sammen avdeliger. Økonomene mener dette ikke går ut over pasientene, legene mener noe annet, men hvem hører vel på leger?

Jeg er så glad for at jeg er født og oppvokst i Norge, og jeg akter ikke flytte herfra bare fordi jeg kan sette fingeren på noe som er feil. Vi bør alltid strebe etter å bli bedre - politikere gjør jo akkurat det, forsøker å endre systemet til det bedre (eller mer økonomiske...), hvorfor skal folket slå seg til ro og la ting være som de er da?

Skrevet

Ja vi er heldige som har ett godt helsesvesen. Likevel syns jeg ikke nødvendigvis norge er det beste landet for mammaer.. vi får jo ikke LOV til å BARE være mamma her til lands.. Pappaen må jo overta fort som fy!!!! Skulle ønske man kunne være mamma på heltid i mange år uten å måtte forklare seg og unnskylde seg for det.

Hilsen hjemmeværende mamma på 7 året... (født fire barn i llike mange år.)

Skrevet

I mange år har kvinner krevd en mulighet til å være som menn. Nå har det endelig gått opp for oss at vi ikke klarer det fullt ut, så istedet prøver vi å lage "kvinner" av mennene ved å blant annet gi dem rettigheter til mer foreldrepermisjon og tilbud fra HS. Hehe

Jeg synes det er synd at du føler at du må forsvare deg, 13.48, for det du gjør er jo bare helt nydelig. Selv gruer jeg meg til sommeren etter fødsel, for da skal pappaen her i huset være hjemme i foreldrepermisjon og høste hyllest fra gud og hvermann for at han er hjemme, mens jeg må forsvare mitt valg med å gå ut i jobb igjen isteden for å være hjemme med barnet. :) Man kan ikke gjøre alle fornøyd, nei. :)

Skrevet

13.48 her.

Takk søte deg 14.09 som ga meg de støttende ord. OG som du sier, man kan ikke gjøre alle fornøyd. Du heller burde ikke trenge å forsvare ditt valg, for man velger jo det som passer best for seg og sin familie. Lykke til med jobbstart når den tid kommer.=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...