Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #1 Skrevet 8. november 2011 Ser det er noen som skal lage gaver selv. Er det virkelig vanlig? Ikke for å virke utakknemlig eller snobbete, men jeg hadde ikke likt om mine barn fikk ei lue og noen tøfler! Jeg synes faktisk at man skal gi barna leker eller andre ting de ønsker seg i jula. Myke pakker er kjedelig for barn, det husker jeg godt fra da jeg var liten.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #2 Skrevet 9. november 2011 Jeg synes hjemmelaget er veldig koselig jeg! Men da primært fra barn til voksen eller fra voksen til voksen, evt fra voksen til barn som ekstrapresant og ikke som hovedpresant..
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #3 Skrevet 9. november 2011 Om det er skikkelig strikket tøy, synes jeg det er supert. Men alt det andre rælet står jeg glatt over ja. Fotokalendere, kopper og jall.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #4 Skrevet 9. november 2011 bortsett fra strikket tøy så er jeg enig. men fra barn til voksen så er det fint.
Gjest sug lut Skrevet 9. november 2011 #5 Skrevet 9. november 2011 Blabla. Jeg er ikke rasist, altså, jeg bare liker ikke svartinger.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #6 Skrevet 9. november 2011 Jeg liker skikkelig strikket tøy. Ellers er jeg helt enig!
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #7 Skrevet 9. november 2011 Herregud! Så utakknemlig går det ikke an å være, håper ikke dette er holdninger du lærer videre. Husker ullragger o.l. var supre gaver da jeg var liten, og det er det fremdeles!
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #8 Skrevet 9. november 2011 Det er muligens ikke så gøy for barna, men jeg syns det er fint! Mitt barn for alltid masse leker til jul og da tror jeg han syns det er greit om en og annen pakke er myk! Har også en svigermor som er utrolig flink til å strikke så når hun spurte hva han ønsket seg til jul eller om det var noe han trengte så sa jeg at jeg hadde blitt veldig glad om hun hadde strikket noe til han! Jeg syns at det er noe man ikke kan få nok av! Både jeg og barnet mitt fikk hjemmestrikkket til bursdag og er veldig glad og takknemlig for det!
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #9 Skrevet 9. november 2011 Når folk er flinke til å lage noe og legger arbeid i det er hjemmelagde gaver flott både til voksne og barn. Jeg synes heller ikke det er nødvendig at barn bare får leker. Forrige jul fikk mine barn for eksempel hver sin hjemmelagde skinnfell. Det er få ting de har blitt mer glade for. De liker også hjemmestrikkede votter og luer, når de er fint laget, men det er desverre noen som gir bort makkverk som det knapt kan ha tatt 20 minutter å slenge sammen. De gavene påkaller i beste fall latter. Noe av det særeste vi har fått var 1/3 fruktkake som var brent i bunnen og laget i så god tid at den hadde begynt å mugne. Da blir det vansklig å vise så stor taknemlighet ;-)
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #10 Skrevet 9. november 2011 det er nå hva man lærer ungene.. lærer man ungene at myke pakker er dritt, så syns de det! syns det er supert med hjemmelaga ting. mamma strikket færdig en ullgenser til gutten min senest i går, pakket den inn, han åpnet.. å jett hva?? han ble kjempeglad! det var en fin ullgenser med mange røde traktorer på! det gør meg ingen ting at barna mine får hjemmelaget pakker, eller tøy i julegave. de har ikke bruk for alle lekene de får.. altså, når jeg snakker om hjemmelaget ting til barn, snakker jeg om strikket eller annet håndlahet tøy, noe som barn har bruk for! Ser ikke for meg at barn skal få en fotobok, eller hjemmelaget julepynt eller slikt.. det er sånnt som blir gitt til voksne av barn, ikke omvent..
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #11 Skrevet 9. november 2011 Jeg har en nevø som fikk et sengesett(ikke hjemmelaget, men helt klart en myk gave) da han var fem år, han var helt henrykt og ville ha det på senga samme kveld! Personlig er jeg ikke så flink til å lage gaver, men jeg har en venninne som blir veldig glad for hjemmelagede gaver, så jeg strikket en lue til henne i fjor som hun virket veldig glad for. Unger trenger så absolutt ikke bare få leker, det har de gjerne nok av fra før, så klær og nyttige ting er heldigvis noe datteren vår setter minst like stor pris på som leker og krims krams. Har heldigvis lært barnet mitt omtanken som ligger i det at andre har kjøpt en gave til henne, ikke måle verdien av hva hun får.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #12 Skrevet 9. november 2011 Og andre håpar at borna skal få både mjuke og harde pakkar Det vert så rikeleg med leikar likevel. Du vil gjerne ikkje framstå som utaknemlig, men det er du, og står i fare for å lære borna dine det same. Tanteguten min på 7 ynskte seg underbukser til jul i fjor
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #13 Skrevet 9. november 2011 I vår moderne verden e det mange som dessverre ikke setter pris på den omtanken, tiden og pengene det koster å lage noe selv. Selv strikker jeg sokker o.l til og gir som tilleggsgaver til jul. Da i hovedsak til tantebarna og både de og foreldrene har blitt kjempeglade. Det samme gjelder å gi fotokalender av barna til besteforeldre og tanter og onkler- de sier de setter mer pris på en slik pakke en andre ting de har fra før. Hjemmebakst er også populært. MEN jeg det er ikke alltid gavene faller i smak. Som da jeg fikk en brodert duk av min mormor. Jeg takket pent men har aldri hatt den på bordet. Ikke akkurat min stil.... Uansett er jeg oppdratt til, og vil videreføre dette til barna, at man takker pent for gaven selv om enn nødvendigvis ikke liker den eller kommer til å bruke den. En av de beste julegavene jeg fikk da jeg var liten og som hørte med var bestemors strikkede sokker, marsipangris og 100kr:) Et kjært barndomsminne.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #14 Skrevet 9. november 2011 Mine unger blir takknemlig både for myke og harde pakker. Jentungen synes faktisk det er mer stas med Hello Kitty-klær, sokker, dynetrekk osv enn leker. MEN... scrappa kort og annet ræl blir lagt til side med en gang. Jeg synes at hvis man skal gi hjemmelaga julegaver, skal man på samme måte som med butikkjøpte gaver spørre om barn (eller voksen) liker den og den stilen. Jeg har også hobby som jeg synes jeg er ganske flink til, men jeg prakker ikke mine ting på folk med mindre jeg vet at de liker slikt og ønsker det i gave.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #15 Skrevet 9. november 2011 Skal fortelle dere om en dame jeg kjente en gang, og da vil dere kanskje skjønne at hjemmestrikkete/ hjemmesydde ting faktisk ikke er så dumt likevel:-) Denne dama hadde penger, men til barnebarna sine til jul LÅNTE hun bøker på biblioteket, gav dem til barnebarna slik at de kunne lese dem, med en beskjed om at bøkene måtte returneres innen en viss dato.... Da tar vi jammen imot gaver som det er brukt tid og omtanke på! Skulle selv ønske jeg kunne lage noe til barna mine, men jeg er håpløs på sånt:-( Her blir alle glad for det de får som er hjemmelaget, leker får de jo nok av uansett!
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #16 Skrevet 9. november 2011 Herre gud! Barna får jo så uhorvelig mange pakker til jul... blir veldig glad for strikkede gaver, kopper etc selv om jeg ikke alltid synes det er så vakkert eller er vår stil.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #17 Skrevet 9. november 2011 Jadda, husket selv det var kjedelig med myke pakker, og det irriterte meg i laaang tid. Helt til jeg ble tørr bak øra takk.. Da først forsto jeg hva slags tanke som lå bak. Disse som strikker gensere, sokker, luer ol, legger mye mer tid og tanke bak tingen enn å stikke innom barnas leker å tenke " hm..har 5 barn jeg må finne gave til raskt, dette er kjedelig, fort! - bli ferdig". De som bruker kveld etter kveld tenker ofte på det barnet som skal ha gaven, og er ikke det tanke bak. Tenk så heldige man er som har mennesker rundt seg som bryr seg genuint? Dessuten lager jeg gaver selv. Jeg har scrappet nydelige bilder av barna som skal ha gaven og fått det på ganske så store lerret (50x50). Nå vet jeg fra andre som har sett de at de er fantastiske, så vet de blir satt pris på. Hadde ikke gitt fra meg noe som var halvgjort eller jalla. Jeg synes HI høres umoden ut. I min familie får barna minst 20 gaver, og minst tre av gavene er likevel det barnet ønsker seg mest. Typ Wii, PS3, dukkevogn, ski osv. Betyr det at hele ønskelisten til barnet skal oppfylles? Hvordan skal barnet ha mulighet til å drømme og fantasere, hvis det alltid får alt det ønsker? = bortskjemte barn.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #18 Skrevet 9. november 2011 Jeg og min familie på snart 6 blir kjempeglade for hjemmelaget så vel som kjøpte gaver. Det blir ALTFOR mye leker dersom alle skulle gi leker til alle de snart 4 barna til jul. Klær, og spesielt hjemmelagde klær og nyttige ting ellers er jo kjempefint, og tar mye mer tid og omtanke enn å røske med seg noe i butikken! Syr selv barneklær og vet godt hvor mye tid dette tar! Utakknemlig er ordet for deg, det må jeg si! (dessuten koster ikke hjemmelaget noe mindre enn ræl man får kjøpt på butikken!!!!)
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #19 Skrevet 9. november 2011 Jeg kan være enig i at det kan være en del hjemmelagede gaver som ikke faller i smak, men høflig som jeg er - og som jeg har lært barna mine til å være, takker vi pent og prøver å finne en plass å plassere ting vi får, uansett om vi liker det eller ikke. Jeg gir forresten aldri uttrykk for at det er gaver jeg ikke liker, uansett om det er kjøpegaver eller hjemmelagede gaver. Men holdningen om at myke gaver er kipt, den synes jeg er er helt blåst. Og heldigvis har jeg barn som blir kjempeglad for myke pakker og har flere myke ting på ønskelista.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #20 Skrevet 9. november 2011 jeg er kunstner og gir ofte min kunst til de jeg vet at liker det. Verdien på pakkene er faktisk høyere (i kroner og øre) enn kjøpte gaver...Kostnadene ved å produsere kunsten er heller ikke lav. Så det blir ikke noe billig slengt sammen dritt som er gjort på fem min. Når det er sagt... Kan ikke folk få gi etter evne?? Jeg blir mye gladere for noe hjemmelaget som ikke har kostet skjorta, men som har blitt gjort med omhu enn noe billig som er kjøpt i forbifarten og som kunne vært til hvem som helst. (altså ikke den spesielle omtanken.) MIne barn blir også glad for hjemmelagede gaver. Vi har fått alt fra ola-bil til prinsessekjole som har vært hjemmelaget. Barna blir da glad for det!!
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #21 Skrevet 9. november 2011 Mine smågutter på 4 og 7 jubler når de får hjemmestrikkede sokker! De får det hvert år, og tar de ikke av før det har gått en uke og sokkene står omtrent av seg selv De ble veldig glad for de hjemmestrikka/tova tøflene de fikk også! Selv om du syns mye pakker var kjedelig som barn, betyr det ikke at alle barn syns det er kjedelig!! Mine får mer enn nok leker, så det er ikke synd på de.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #22 Skrevet 9. november 2011 Jammen er jeg glad ikke min familie er like utakknemlig som mange her. Da jeg har brukt uttallige timer på og lage 10 individuelle fotokalendere til familiemedlemmer.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #23 Skrevet 9. november 2011 Synes hjemmelaget julegaver er hyggelig hvis det er ordentlig laget og ikke noe man bare ramser opp i farta. Det ligger jo masse omtanker, tid og ikke minst arbeid bak det.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2011 #24 Skrevet 9. november 2011 Jeg syns også at hjemmelagede gaver kan være helt topp Til jul ønsker jeg meg hjemmestrikkede, tovede hjerter til å henge opp, og til babyen ønsker vi oss en slik snor med vimpler på (beklager lang link): http://www.google.no/imgres?q=snor+vimpel+gutt+baby&hl=no&sa=X&biw=1192&bih=541&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=ACquE2g8eRe-EM:&imgrefurl=http://fredrikkea.blogspot.com/2010_07_01_archive.html&docid=8atLJHA3G8fQfM&imgurl=http://2.bp.blogspot.com/_WluweLOIJq8/TFJw5tCrlHI/AAAAAAAAF2c/qSP7jbSvy-U/s400/IMG_8370.JPG&w=400&h=300&ei=fjy6Tq73CYeg4gSk5oy2CA&zoom=1&iact=rc&dur=217&sig=105710201822373551717&page=6&tbnh=149&tbnw=194&start=54&ndsp=13&ved=1t:429,r:5,s:54&tx=128&ty=58 Dette ønsker vi oss fra sivgermor, som har dårlig råd og strikke/sydilla. MYE bedre å få enn tjue billige og jalla kjøpeting Klart det er stas med litt skikkelige leker også da; enig i at det hadde blitt en trist jul for f eks en 5-åring om alt h*n fikk var hjemmestrikkede sokker og gensere!
Villa Perlesukker Skrevet 9. november 2011 #25 Skrevet 9. november 2011 Ja jeg er helt sikker på at de som får hjemmelagede pepperkaker fra meg stønner og bærer seg fordi jeg er kjip som lager gavene selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå