Gå til innhold

er det jeg som er urimelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

huff.nå har jeg og samboeren hatt en kjempe krangel. Jeg er student, målet var å komme inn på sykepleien nå til høst, men jeg ble gravid,og valgte å fortsette i jobben min, 80 prosent som assistent for å tjene opp til foreldrepenger,i tillegg tar jeg noen fag å får støtte fra lånekassen. Han er ferdig utdannet nå netopp,fått fagbrev. Vi var å søkte lån og fikk lån opptil 3mill med min inntekt og hans egenkapital på 400 000. Nå har han begynt å si at jeg ikke får stå på huset som eier,da det er han som betaler på lånet. Jeg bruker også alt jeg får av penger til mat,klær til han, bensin og ting datteren vår på 3 år trenger. Jeg er enig i at vi skal ha samboerkontrakt på de 400 000 hans, men er totalt uenig i at jeg ikke skal få stå på huset. Jeg begynner

på utdanningen min om 1.5 år og er ferdig utdannet om max 5 år å da vil jeg jo kunne bidra med mer enn 10000 i mnd. Er det jeg som er gjerrig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er gjerrig ot tar helt feil.

Han får ikke ett lån på 3 mill uten deg og eier du ikke huset skal du selvfølgelig ikke hjelpe han med å ta opp lån. Han skal også betale 50% eller %vis etter inntekt på alt annet i husholdet.

'For en idiot.

Sikker på at du vil ha barn med han?

Skrevet

Nei du er ikke urimelig! Stå på ditt!!!

Skrevet

veldig ening med deg!! selfølgelig skal du stå som eier av huset, hvis dere låner ilag!!

men er nokk også ening i en samboerkontrakt..

Skrevet

Nei, jeg synes han er urimelig!

Skrevet

takk for svar! Ja,venter nå nummer to med ham. Han har aldri nevnt dette før så ble helt paff. Jeg har jo tross alt studielån fordi han ville vi skulle bo i hjembyen hans å her måtte jeg ta opp ekstra fap for å ha en sjans til å komme inn på høyskole. Vi var helt enige i samboerkontrakten. Får håpe han gir seg,føler meg totalt mislykket da jeg ikke 'eier' nåla i veggen som han sier.. hi

Skrevet

Men det er jo ganske greit, for han får jo ikke så mye lån uten din hjelp. Så vil han ha hus, må han ha med deg som medeier.

Skrevet

Del på felleskostnadene! Alt i to! Her må budsjetter inn snarest.

Dere skal begge stå på huslån og eierskap, men han skal selvsagt hasamboerkontrakt på de 400 000 :-)

Ikke rot deg opp i at du betalte noe for ham her og der, og han betaler ditt og datt, da blir det krangel og rot.

Felles konto for mat, felleskostnader, hus etc! Begge setter av like mye.

Så tattaaaa! problem løst!

Skrevet

Mannen din er en urimelig tosk.

Skrevet

syns dette høres utrolig sært ut av han.

jeg hadde egenkapital når vi kjøpte hus. men jeg eier da ikke huset alene fordet.

vi har papirer på de pengene jeg eier alene. men ellers eier vi huset sammen.

jeg betaler lånet. og han betaler barnehagen. like summer og går til fordel for oss alle.

syns dere skal eie huset sammen. min mann står som medeier.

jeg står som hoved eier.

men eier er eier. behandler da ikke mannen som dritt ved og ikke la han eie sin del i huset.

sett ned foten din.

Skrevet

Han får ikke lån til felles bolig uten din underskrift, det er lovstridig. Så si til ham, vil han ha lån og hus, så får du stå som medeier, og at du ikke skriver under før dere har kontrakt på at dere eier i lag.

For øvrig, her har dere som er IMOT ekteskap, eksempel på at samboere og ektefeller ikke er likestilte. Ektefeller som kjøper hus i lag, deler på huset ved samlivsbrudd, med mindre de oppretter særeie, der BEGGE må skrive på. Samboer som ikke har betalt noe på huset, sitter igjen med ingenting. Det var til dere som synes ekteskap er noe "forbanna tull" og at de som gifter seg er patetiske og gammeldagse.

Skrevet

Jøye meg for en idiot! Han ikke så stort lån alene.....:-)

Hadde sagt at enten så står dere to på kontrakten, ellers blir det ikke noe huskjøp.

Skrevet

problemet er jo at jeg ikke har råd til å betale halve barnehagen,halve huslånet, halvt av mat osv. Når jeg er student. Derfor han mener jeg ikke får stå på huset. Jeg har sagt jeg skal delta i huslånet så mye jeg kan når jeg er ferdig utdannet. Planen var derfor at han skulle betale lånet, og strøm, og jeg alt av mat og det ungene trenger. Godt kunne tenkt meg at vi har giftet oss ja, men vi er 23 og litt unge enda. Dessuten ble jeg passe betenkt når han begynte sånn. Hi

Skrevet

kanskje du kan ta en ekstrajobb. Det gjorde jeg da jeg var student for å ha råd til leilighet sammen med mannen min.

Ja, det er slitsomt og travelt - men nødvendig.

Og ja, ikke sikkert du gjør det like bra som student heller, jeg måtte ofre noen karakterer her og der og satse på medium snitt - men kom gjennom.

Alternativt kan du si at dere må finne noe billigere husvære siden du ikke har råd til å bo der - for det har du ikke uten ekstrajobb, og du kan ikke kreve at han forsørger deg der. Da skjønner jeg ham faktisk noe - du kan ikke kreve å bli med på moroa om du ikke kan bidra nok.

Ta permisjon med full lønn, og finn en ekstrajobb når du starter å studere.

Skrevet

Det er på grunn av dørmatter som 12:38 at vi har denne problemstillingen. Man "forsørger" ikke hverandre når man er i et forhold, man har felles økonomi.

Skrevet

Du har ikke råd til et lån på 1500000, som er din del av dette lånet i praksis. Iallefall ikke før inntekten din går opp.

Dere må enten finne noe billigere, eller så må du få opp inntekten din.

Høres faktisk noe risikabelt ut, synes jeg mtp belåning og din inntekt.

Finn en ekstrajobb, og kanskje noe billigere hus.

Skrevet

ja,det er vi også uenige om! For han vil på liv og død kun bo her i hjembyen, og her koster alle hus rundt 3-4 mill. Han nekter å bo noe annen plass,vil bo ved foreldrene. Jeg jobber så mye nå får at jeg skal kunne greie økonomien når jeg er hjemme i permisjon. Han vil også ha raskt nedbetaling på lånet,å jeg greier ikke 10-15000 i mnd på kun huslånet. Han nekter meg å ta opp mer studielån også, for han synes det tærer på økonomien senere. At jeg har dette lånet kun fordi jeg betalte alt når han var lærling betyr plutselig ingenting nå. Jeg får bite tenna sammen å håpe på å vinne i lotto da:p hi

Skrevet

Hmm, når du allerede har forsørget ham før, er det urimelig at han ikke kan forsørge deg mens du studerer. Makan til en idiot! Typisk mannfolk

Skrevet

Ikke bit tenna sammen og bli dørmatta hans!

Her er det bare å sette seg på bakbena og krev forhandlinger!

Om han skal bestemme alt må han kanskje bestemme å bo for seg selv?

Dere skal begge bli enige, og finne en løsning som også fungerer økonomisk for deg.

Skrevet

Om man har felles barn og satser på en fremtid sammen har man da felles økonomi!

Greit at han hadde en egenkapital med inn i forholdet, skriv en avtale på det, men alle verdier dere bygger dere opp i samlivet er begge to sitt. Du sto for hovedinntekten mens han var lærlig, han står for hovedinntekten mens du går på skole, du står for hovedinntekten når han plutselig mistet jobben som 30-åring, han står for hovedinntekten når du ble langtidssykemeldt og plutselig måtte på arbeidsavklaringspenger i et halvt år osv osv.

Gjennom et livslangt samliv teller man da ikke penger på den måten han skisserer, man unner hverandre at sitt, deler på godene og har det godt sammen!

Lurer på hvor disse mennene kommer fra jeg altså, synes det har blitt beskrevet mange av dem her inne i det siste. Pass på hvordan dere oppdrar guttene deres jenter, så de ikke blir noen bortskjemte gjerrigknarker og egoister!

Skrevet

Da må han stå for å betale alene på huslånet, og alle utgifter som har med huset å gjøre. I tilegg må dere dele på andre utgifter som mat, og div. Da tenker jeg pipa får en annen lyd.

Ikke finn deg i det han sier.

Skrevet

Dette må du ikke gi deg på! Greit å ha papirer på de 400.000 han har, men ellers så må dere stå som eier på halvparten av huset hver! Har sett så mange eksempler på damer som lar mannen stå som eier, og om det blir slutt noen år senere, sitter de igjen med ingenting.

Vi arvet penger begge to før vi kjøpte huset, og selv om han arvet litt mer enn meg var det uaktelt og stå som noe annet enn 50% eier hver..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...