Gå til innhold

hva er reglene? ang fraværsdager barn/foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går hjemme i permisjon nå og lurer på hva som skjer hvis jeg blir så syk at pappaen må være hjemme og ta seg av babyen? må han da ta av sine egne egenmeldingsdager? Hva hvis vi begge er i jobb og barnet blir syk, har man barnefraværsdager? Hva hvis disse/våre egenmeldingsdager blir brukt opp, kan man være sykemeldt på vegne av barnet? tenker hvis f.eks barnet trenger sykehusopphold eller lignende.

Noen som kan opplyse meg? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du blir så syk at du ikke kan ta deg av barnet i permisjon kan far ta over de dagene det er aktuellt. Erklæring fra lege og en liten tur på NAV ordner det

Når dere jobber har dere 10 dager hver. Når de er brukt opp må dere bruke permisjon uten lønn, eller feriedager.

Hvis barnet trenger sykehusopphold lenger enn 8 dager (tror jeg) får dere pleiepenger.

Skrevet

Enn hvis barnet f.eks brekker beinet og blir pleietrengende hjemme og man har brukt opp egenmeldingsdagene? man kan altså ikke bli sykemeldt på "barnets vegne"? men må bruke ferie/permisjon?

Skrevet

Hvis barnet har en diagnose kan sykt barn dager økes... vet ikke mer om dette..

Skrevet

Barnet blir ikke pleietrengende hjemme bare fordi man brekker benet :) Kan fint gå i bhg/skole likevel.

Man har ikke krav på sykemelding pga barnet sykdom, men noen leger velger å sykemelde foreldrene på "psykisk ubalanse situasjonsbetinget" fordi foreldrene blir slitne av det.

Skrevet

Dersom du må pleie barnet i hjemmet kan du søke NAV om pleiepenger. Du får da selvsagt ikke lønn fra arbeidsgiver

Skrevet

Hvis du blir normalt syk så kan far bruke av sykt barn/barnepasserdagene sine. Blir du syk over lengre tid kan du bli sykemeldt og far overta permisjonen, det forutsetter selvfølgelig at du er i lønnet permisjon og ikke ulønnet.

Hvis dere har brukt opp syktbarn dagene kan dere ikke bruke av deres egne egenmeldingdager, det er ikke lov. Dere kan heller ikke være sykemeldt på vegne av barnet. Har barnet en kronisk sykdom kan man søke om ekstra dager. Hvis man har brukt opp alle dagene må man ta avspassering, feriedager eller være hjemme ulønnet. Hvis barnet ligger på sykehus over lengre tid tror jeg man kan søke om pleiepenger.

Skrevet

Man har vel ikke syktbarndager før permisjonen er over eller?

Tusen takk for mange svar!

HI

Skrevet

Nei, man har ikke det, men far kan bruke sine dager på "syk barnepasser" tror jeg

Skrevet

ok takk, greit å vite, var nettopp veldig syk nemlig men fikk familie til å hjelpe meg med lille da, men det fikk meg til å tenke på hvis det skulle skje noe mer.

HI :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...