Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #1 Skrevet 8. november 2011 Har hørt positive og negative ting med begge.... Vil helst ikke bruke noen av dem men.....
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #3 Skrevet 8. november 2011 Regner med at du har fått barn siden du er her inne, for ellers så anbefales vel ikke kobberspiral til kvinner som ikke har fått barn enda. Jeg har hormonspiral, og er veldig fornøyd. Jeg husker vel egentlig bare at legen sa at med hormonspiral blødde man mindre (eller mistet) ved menstruasjonen, og med kobberspiral blødde man mer. Da var valget enkelt for meg siden jeg hadde ganske kraftige blødninger fra før
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #4 Skrevet 8. november 2011 jeg fikk kobberspiral som 20-åring. Hadde ikke hatt barn før det. . Forlanget å få kobberspiral fordi jeg hater hormoner, og fordi jeg visste at det ikke var skadelig. I Norge lærer de som legestudenter at spiral ikke skal settes på kvinner som ikke har født. Mange leger vet ikke hvorfor, de ser bare dumt på deg når du spør om spiral og sier "det anbefaler vi ikke". I andre land er dette helt vanlig. Fordelen ved å ha født er at livmorhalsen er utvidet. Dette gjør det lettere for leger å sette spiralen, og kanskje mindre smertefult for kvinnen! Jeg synes ikke det var så ille, og fy søren det er verdt det! 5 år uten å tenke på piller, hormonforstyrrelser osv. Hadde 6 dagers mensen, men ingen kraftige smerter. Anbefaler kobberspiral på det varmeste. Sikkert topp med hormonspiral og, men jeg er som sagt ikke veldig stor fan av alle disse hormonene. Tok ut spiralen etter 5 år og ble gravid ved første forsøk!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #5 Skrevet 8. november 2011 Ja legen sa det samme til meg. Har født barn ja. Men skulle så gjerne sluppet hormonene og bivirkninger jeg får av det, og da er eneste mulighet kobberspiral...og kjenner også ei som ikke blør mye av kobberspiral... Men er skeptisk.. Ender nok opp med hormonspiral.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #6 Skrevet 8. november 2011 Eneste ulempen jeg har hørt om ved kobberspiral er at det kan forlenge blødning ved mensen... Flere jeg kjenner har blødd nærmest sammenhengende i ukesvis etter innsettelse... noen har også gitt opp, og fjernet den igjen.. Ikke noe moro å ha konstant mensen naturligvis
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #7 Skrevet 8. november 2011 Jeg har hatt begge. H-spiralen ga meg daglige blødninger i 9 måneder. Da ga jeg den opp og fikk den ut. Gynekologen min sa at slimhinnene mine var særdeles tynne og porøse og at blødningene ikke hadde gitt seg pga slimhinnene. K-spiral har jeg nå hatt i over 1 år. Bortsett fra at mensen varer i ei uke og er særdeles kraftig, så har jeg ingen bivirkninger og er fornøyd med den
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #8 Skrevet 8. november 2011 jeg hadde veldig sparsom mens, og hadde heller ikke så veldig lyst på de hormonene. Og tenkte at siden jeg ikke hadde kraftig mens, gikk det greit med kobberspiral. den første tiden var helt pyton. den første dagen med mens i syklusen blødde jeg noe helt fy, har aldri blødd ut et bind før. Husker ikke når det avtok, men nå litt over ett år senere har jeg mensen i ca 3 dager og blør nesten ikke. Men problemet nå er at jeg har så sinnsykt mye menssmerter. Midt i syklusen også. Var hos legen i januar(for noe annet) og nevnte menssmertene. HUn sa at en hormonspiral hadde hjulpet. Hormonene spises ikke og blir spredd rundt, men er mer sentrert lokalt. Har fortsatt kobberspiralen, men tror jeg kanskje kommer til å bytte til hormonspiral etter neste barn. Time will tell. Lykke til med valget
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #9 Skrevet 8. november 2011 Takk for svar. Ja er redd for de blødningene, har også aldri blødd mye, og kjedelig hvis man blør ut bind. Har aldri vært plaget med menssmerter heller. Men legen sa også til meg at hormonspiral er sentrert lokalt og kanskje ikke gir så mye bivirkninger som piller... Går nok for den da, siden jeg allerede har resept. Så får jeg heller bytte hvis jeg ikke blir fornøyd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå