Gå til innhold

barneskole - baking - tilrettelegging - allergier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du har et barn med allergi, feks nøtteallergi eller cøliaki eller noe helt annet, forventer du da at skolen alltid legger til rette for det i forhold til pepperkakebaking og andre slike dager? Hvis skolen handler inn ferdig pepperkakedeig til klassen på rema1000, så må du vel kunne forvente at de handler inn en pakke som barnet ditt også tåler?

Hva er vanlig? Hvor mye kan man forvente, og hvor mye må man tilrettelegge selv for at ungen skal kunne være med på aktivitetene på skolen.

Vil jo ikke være den som setter en stopper for slike aktiviteter heller. Men mener jo det er riktigst at skolen ordner slike aktiviteter for ALLE, ikke bare de "normale".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har jobbet på skole, nå i barnehage og har et barn med laktoseallergi.

Og det har alltid vært en selvfølge at allergibarn skal behandles på samme måte som alle andre.

Det samme gjelder barn som ikke spiser svin pga religiøse årsaker.

Man tilrettelegger alt - skulle bare mangle.

Da jeg jobbet på skole hadde vi noen ganger ostesmørbrød. Vi hadde en elev som var allergisk mot ost og her var det vanskelig å finne en alternativ ost hun likte. Vi hadde også elever som ikke likte ostesmørbrød i det hele tatt også. Så dem fikk et helt annet alternativ. Ikke det samme, men ok for alle for det om.

Nå som det skal spises en del grøt i barnehagen pga jul, tok jeg opp på foreldremøte at jeg ønsker at mitt barn også skal få grøt. Tidligere år har mitt barn fått havregrøt, men jeg mener at det ikke skulle være noe problem å gi mitt barn risengrynsgrøt med laktosefri melk. Barnehagen vår har egen kokk og jeg betaler jo matpenger. Barnehagen var svært møtekommende.

Skrevet

Vi har vært flinke med tilrettelegging av mat der jeg jobber. Hadde en elev som var så allergisk mot peanøtter at vi måtte nekte medelever å ha f.eks peanøttsmør på matpakka.

Vi handler inn det som trengs, men det er av og til vi må minnes på det:) Ta en telefon til kontaktlæreren du:)

Skrevet

Når det er snakk om matpenger; altså ting vi foreldre betaler for, så forventer jeg at de tilrettelegger. Jeg betaler matpenger på lik linje med alle andre, og forventer da at de kan lage noe som også mitt barn kan spise.

På skolen hos oss lager de ærlig talt svært lite mat (småskolen). Jeg tar gladelig med egen pepperkakedeig den ENE dagen i året det er snakk om å lage pepperkaker. Er ikke så vanskelig der altså:)

Skrevet

Det er vanskelig å vite hvor mye man skal tilrettelegge selv og hvor mye en kan forvente av skolen. Men å kjøpe en pakke pepperkakedeig den dagen og sende med til skolen er nok ikke så vanskelig for foreldre. Det er snakk om få ganger i året at det er slike aktiviteter. Som foreldre vet man jo lettere hvor du får kjøpt dette, og hva som er riktig merke osv. Hvorfor lage mer styr for skolen enn nødvendig? Er ikke lærerens jobb å løpe rundt i butikken å lete etter allergivennlige produkter. Det ender da fort med at slike aktiviteter faller bort, for det blir for mye styr. Vi hjelper heller til og alle har glede av det!

På SFO derimot mener jeg en kan forvente full tilrettelegging. Der betales jo tross alt kostpenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...