Gå til innhold

Gutten min raser ned i vekt :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er seks år, 125 høy og veier nå 18 kilo. Han er ganske beinete, tynn og slapp. Han vil ikke spise! Liker ingenting, og alt er ekkelt. Han har alltid vært veldig sær i matveien og spist lite, men det blir bare verre og verre. Har vært hos lege, men hun sa egentlig ikke så mye til det, bare at det er viktig at han får i seg nok drikke. Hun kunne se på prøvene at han fikk i seg for lite næring. Vi skulle ta kontakt igjen om det vedvarer. (Har vært hos lege to ganger, for ett par uker siden, og igjen på fredag).

Han er slapp og orker ikke gjøre stort om dagen.. Litt rådløs her kjenner jeg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva med yoghurt,. spiser ikke ungen det heller.

spiser han overhode ingenting??

drikker han nok?

spiser han godteri?

tenker da på om han får i seg sukker, eller andre ting?

Skrevet

Er det ingenting han liker? la han spise det han vil spise slik at han får i seg næring. hva gjør at han ikke liker mat? jeg hadde tatt enda en tur til legen jeg. vær på hugget til du får hjelp. dette er ikke normalt. kanskje gutten sliter med noe psykisk? mobbing? misbruk? vold? det eneste våpenet barn har er maten siden ingen kan tvinge i dem mat er dette omtrent det eneste de kan kontrolere selv. Dette kan være et rop om hjelp fra han.

Skrevet

Har dere tatt blodprøve for cøliaki? Jeg hadde det akkurat som du beskriver gutten din da jeg fikk diagnosen. Hadde alvorlig anemi og dermed nedsatt matlyst og orket ingenting. Klarte såvidt å henge med i en samtale..

Skrevet

Det er svært lite han liker. Han har alltid vært veldig kresen, men blir bare verre og verre.. Han har jo nettopp begynt på skolen, og jeg har tenkt at det kanskje kan ha skjedd noe der, så jeg har snakket med lærer og en assistent. De skulle holde ett ekstra øye med han, men de tror ikke det er noe som skjer på skolen. Han leker fint med de andre barna og har fått mange venner. Han klager også veldig mye på smerter i magen, men legene finner ingenting.

HI

Skrevet

Både vi og legen hadde en liten mistanke om at det kunne være cøliaki, men det har vi testet, og det var ikke det.

HI

Skrevet

Ble det tatt blodprøver eller biopsi?

Skrevet

Jeg kan ingenting om cøliaki annet enn det jeg har lest her inne, men jeg mener at noen pleier å skrive at en blodprøve ikke alltid avdekker cøliaki, sånn barn i noen tilfeller kan ha det selvom det ikke er utslag på blodprøver. Jeg hadde bedt om å bli henvist videre til barnelege/ernæringsfysiolog med en gang.

Skrevet

Vi tok en hjemmetest, blodprøve, som viste negativ, og senere en blodprøve hos legen.

HI

Skrevet

Dette er dessverre ikke noen god nok test for zøliaki. Skal man sjekke det ut med sikkerhet, må man ta en biopsi av tarmen. På så små barn blir den utført i lett narkose.

Skrevet

det kan jo være mye forskjellig!

men synes det var litt slapp fastlegen.

Han han vært unormalt tørst? andre sympt enn vektnedgang?

Har han hatt noen infeksjon nå nylig?

Skrevet

Jeg ville ikke gitt meg, du må henvises videre.

Har du snakket med helsesøster og barnelegen som er tilknyttet helsestasjonen? Kanskje du kan få en bedre hjelp der? Om du ringer helsestasjonen tror jeg du kan få time hos barnelegen som er tilknyttet dem.

Barn med spisevegring kan feile alt mulig rart, det kan være psykisk og det kan være fysisk, men det er viktig å finne ut av det.

På apoteket har de slike energidrikker fra små juicebokser, har dere prøvd dem? Om han liker de får han ihvertfall i seg næring

http://www.apotek1.no/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?searchTermScope=&searchType=0&filterTerm=&maxPrice=&orderBy=3&showResultsPage=true&langId=200&beginIndex=0&metaData=&pageSize=132&manufacturer=&resultCatEntryType=&catalogId=10051&pageView=image&searchTerm=&minPrice=&facet=&categoryId=12768&storeId=10151

Skrevet

Å, det visste jeg ikke. Trodde blodprøve var sikkert. Da skal jeg høre med legen om det, har mistenkt cøliaki lenge. Han tok blodprøve på sykehuset (sammen med sjekk for en del andre allergier) og de nevnte ingenting om det da. Takk for svar!

Skrevet

Jeg skal prøve å gi han de juiceboksene, takk for tips!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...