Gå til innhold

Stakkars jenta min.. jeg er en dårlig mamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er alenemor til et trassig barn på nesten tre.. På ettermiddagene trasser hun masse, kan finne på å gjøre ting på "pur jævelskap" slik som f.eks å tømme melk som hun har fått på drikkeflaske i tøysofaen ( noe hun nettopp gjorde istad), rive ned puter ifra sofaen, rote og nekte å rydde å rydde opp igjen eller sutre for ingen verdens grunn. Dette har gjort at terskelen min for å nærmest rope ( eller, hever stemmen min kraftig) er blitt ganske lav når jeg blir irritert på henne. Tar henne aldri i arme eller noe, men synes det er ille når jeg har lyst å skrike av full hals til henne fordi jeg blir så irritert. Er sliten hver jævla dag og bare tanken på å ta opp kampen med henne gidder jeg nesten ikke! Hun er verdens skjønneste lille jente når hun er snill, men er som å snakke til en vegg når hun er trassig. Koser vi oss på ettermiddagene? Nei. Koser vi oss i helgene? På morningen når barnetv går, ja. Ukedagene med barnehage er en fryd akkurat nå, og studieplassen min er et fristed, skammer meg over å si det!

Her inne leser jeg kun om tålmodige mødre som eeeeelsker å bake boller, gå turer i skogen med 3 åringene sine som kan gå flere kilometer av gangen! Og har de trassanfall tar mora det heeelt kuli. Vel, sånn har ikke jeg det med min. Elsker datteren min, men hater trassperioden hun er i akkurat nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat sånn føler jeg d og..

Barnetv er hellig i trasstiden:P Og vi er mye ute osv også..så er det sagt..

Har funnet ut at det som fungerer er å aktivisere henne! =) UT å leke.. leire.. baking..tegning..alt som vi kan gjøre sammen er stas.. er d ikke sånn for dere da?

Skrevet

Nei. Baking blir gris. Leke alene gjør hun sjelden sjøl. Under tegning ender det opp med at jeg må tegne for henne og hun gidder ikke selv. Vi kan gå til lekeplass i helger da, men thats pretty much it.. Og da blir det gnål og hyl når vi skal hjem.

Skrevet

Høres ut som min treåring....Har hørt fra flere at 3¨år trassen er den verste. Satser på at det går over snart. Hun har forresten blitt mye snillere og enklere å ha med å hjøre den siste måneden.

Skrevet

Barn blir raskt påvirket av foreldrenes reaksjoner. Dersom du gir trassingen liten oppmerksomhet, verken positivt eller negativt og prøver så godt du kan å forholde deg rolig, så kan det kanskje hjelpe på?

Nå vet ikke jeg, men kan se for meg at du stresser litt spes. ute i offentligheten når hun trasser? Siden du skriver dette innlegget mener jeg. Prøv om du klarer å forholde deg helt rolig, overse det du kan overse, og gå hjem dersom du allerede har kommet med den trusselen. En 3-åring skjønner ganske mye. Trass er helt vanlig, men de skal ikke få lov til å oppføre seg hvordan som helst uten å få konsekvenser når de er så gamle.

Uansett, lykke til!

PS! Du er slett ikke en dårlig mamma!

Skrevet

Altså... jeg mistet litt medfølelsen for deg nå merker jeg..

Meg som svarte deg over..

Baking er gris.. Selvfølgelig?? ungen er jo 3 år..la henne grise..om DET lar henne ha det gøy i 30 min..så la henne grise..er jo bare å tørke opp..du kan jo bake siden av..,og steke d du selv baker.. og kanskje noe av det hun baker om det blir brukendes...

Leke alene gjør hun sjelden.. nei men så lek med henne da vel? Jeg sitter masse på rommet jeg.. lego..dukker osv..er ikke noe supermamma..men OM jeg leker med henne i 30 min..så kan jeg faktisk slappe av litt etterpå... når hun ser litt tv eller noe...

3 åringer vil gjerne ha hjelp til å tegne..slik er min og.. det er fordi hun syns du klarer mye bedre..da må du fortsette å oppmuntre til å tegne videre..dere kan f.eks tegne på samme ark.. kanskje du kan kjøpe inn ting som appelerer til henne..glitterpenner? glitter..lim.. gjør det spennende!

Du kan male..

Legge perler

Lese bøker

se film med henne og snakk om det dere ser..

Hun kan hjelpe til med middag.. (og ja d blir gris..sånn er det)

Og selvfølgelig blir det gnål og hyl når dere skal hjem fra lekeplassen! For 3 åringer ELSKER å være ute på lekeplasser..er for dårlig til det selv..og da blir d trøbbel når man vil hjem..da får du prøve å bli litt lenger.. eller dra oftere på lekeplass..og litt gnåling tåler man vel om man har fått kose seg på lekeplass i 1-2 timer først?

Mulig du ikke er en dårlig mamma.. men du fremstiller deg selv som det nå...

Skrevet

HI, jeg ser selv alenemor og brukte mye tv under den verste trassen. Det er det eneste som funket. Ellers ga jeg hn timeout når hn har gjort noe galt. Men tv'n er det som funket best.

Var i begynnelsen redd for at hn skulle bli tvslave når hn ble eldre, men nå gidder hn nesten ikke å se på tv. Er mer ute og leker enn å glo på tv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...