Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #1 Skrevet 8. november 2011 Han begynte i ny jobb for 4 uker siden. På de 4 ukene så har han sluttet på normal tid ca 5 dager, alle de andre dagene så har han jobbet overtid. Sjefen sier til han at han ikke får overtidsbetalt, eller avspasering - altså ingen av delene. Han har fått beskjed om at overtiden er frivillig og at når prøveperioden er over (6 mnd) så kan de vurdere overtidsbetaling. Altså.. for det første så trodde jeg det var lovpålagt å gi overtidsbetaling, for det 2. så mener jeg at mannen er en smule mindre begavet når han da VELGER (sjefen har sagt det er frivillig) å jobbe så mye overtid.. klokken er halv syv, og han er enda ikke hjemme. (Skulle ha sluttet 15.30)... Jeg mener at han lar seg utnytte og at lite godt kommer ut av dette.. Jeg blir også sliten, da jeg blir sittende med 3 unger alene, så og si hver ettermiddag og kveld i ukedagene. Siden mannen velger å jobbe overtid.. Hadde han i det minste fått betalt for det, så hadde jeg skjønt det...
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #2 Skrevet 8. november 2011 For en idiot av en arbeidsgiver. Høres jo ut som sjefen nærmest truer med å si opp mannen din etter prøveperioden om han ikke jobber overtid. Ville tatt kontakt med verneombud på arbeidsplassen og fagforbundet. Jeg synes ikke han lar seg utnytte, men heller lar seg true. Litt naivt kanskje, men ser jo hans side også.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #3 Skrevet 8. november 2011 enig med deg, 18:58.. Høres ut som frivillig tvang (om du forstår).
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #4 Skrevet 8. november 2011 Joda, jeg ser den jeg også. At mannen er redd han ikke har noen jobb etter 6 mnd, om han ikke vil jobbe så mye overtid nå... men hallo... det skal jo ikke være sånn. HI
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #5 Skrevet 8. november 2011 Sier han ikke fra nå, blir han garantert dørmatte etter en evt fast ansettelse.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #7 Skrevet 8. november 2011 Det skal stå i kontrakten om han har overtid inkludert i lønna. Det er idioti å velge å gå med på en sånn avtale. Selv har mannen min inkludert 25 timer overtid i lønna hver mnd. Og hvis han jobber utover det, så får han heller ikke betalt! "Det jevner seg ut neste mnd det", skjønner du. Kan ikke fatte at han gidder, men han har en sånn type sjef, som kan finne på å si at hvis de ikke følger hans regler kan de bare slutte...
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #8 Skrevet 8. november 2011 Nei, selvfølgelig skal det ikke være sånn. Slik han ser det (virker det som) så MÅ han bare jobbe overtid ellers vil han miste jobben om 6 måneder. Altså, han har liksom ikke noe valg om han ønsker å beholde jobben. Han føler vel at han må ofre såpass for å forsørge familien sin? Hva om han ikke jobber overtid, sjefen velger å si han opp og heller finner noen som er villige til det. Klarer du å forsørge dere alene på din inntekt da? jeg skjønner du er frustrert og sliten selv, men vær glad du har en mann som er ansvarsfull. Han kunne gitt faen og tatt sjansen på at sjefen bløffer, men som forsørger så kan han ikke sjanse på det....
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #9 Skrevet 8. november 2011 vel, hadde det vært slik så.... men han har levd på meg i mange måneder nå, så jeg er ganske sikker på at han ikke har dårlig samvittighet for å gjøre det igjen - for å si det sånn! Det er ikke det det går på... må nesten le av innlegget ditt.... ikke stygt ment altså HI
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #10 Skrevet 8. november 2011 Han har selvsagt KRAV på overtidsbetaling! Han lar seg jo ikke bare utnytte, han er jo stokk dum, går som gratis arbeidskraft, og er helt garantert en oppsigelse når prøvetida er omme, for da vil selvsagt sjefen ha inn en ny som han kan lure til å jobbe gratis for seg.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #11 Skrevet 8. november 2011 Det er ikke sikkert han blir det da, nei.. Som fast ansatt har man mange flere rettigheter, det er ikke bare for en sjef å si opp folk da, det er avtaler og kontrakter å følge. Men i prøvetiden prøver sjefene seg frem med arbeidstakerne og de ønsker enklest mulighet til å kjippe folk ut uten for mye pes. Er derfor man ofte har prøvetid, for å unngå den helvetes mølla man må igjennom om man sier opp en fast ansatt. Mye enklere å bare la kontrakten gå ut, vettu.....
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #12 Skrevet 8. november 2011 Den sjefen bryter arbeidsmiljø loven. Han har krav uansett på overtidsbetaling el avspasering, prøvetid el ei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå