Gå til innhold

Er jeg den eneste med sånne her sære barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som alltid har vært ganske sær, han har derimot etterhvert fått diagnosen asperger syndrom. Men dette gjelder da mest datteren min, som er mye mer sosial kompetent enn storebror, men har så mye rart for seg. Hun er 5år.

Hun vil ikke ha frø i brød eller klumper i yoghurt. Det er faktisk så ille at hvis vi sender med brød i bhg som har litt frø (såkalte barnebrød) så spiser hun ingenting! Det eneste som fungerer er polarbrød og noe toastbrød fra Pågen. Altså loff...

Klær er et kapittel for seg. Fra hun var 4år gammel har hun vært virkelig bestemt ang klær. Ikke bare at hun vil pynte seg og være fin, men klærne er for lange, for korte, for løse, for klumpete og alt mulig annet. Jeg blir mildt sagt gal!! Hun kan ta på seg noe på morgenen, så ser det ut som tusen maur klør henne på kroppen for hun spenner seg og vrir seg. Deretter river hun av seg klærne og det på'en igjen... Vi har uhorvelige mengder med klær som aldri blir brukt.. Bhg hadde også ganske store problemer forrige vinter med å få på henne varme nok klær.

Generelt sær med mat. Spiser omtrent bare kjøttboller, fiskekaker, pasta og ris.. Bortsett fra de gangene hun ikke liker dette da..

Tisser ofte på seg. Dette er kanskje i utgangspunktet ikke sært, men reaksjonen er ganske sær. Hun syns slettes ikke det gjør noe og kan fint fortelle smilende at hun bare lo så mye at hun tissa på seg. Deretter fortsetter hun å le..

Hva tror dere? Skal vi gi henne loff ibhg altså? Er hun over gjennomsnittet sær?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bortsett fra tissingen høres det helt normalt ut;)

Skrevet

Hva jeg tror? Jeg tror at dere lar et barn på 5 år være sjefen. Som foreldre kan man bestemme at "enten så spiser du grovt brød eller så lar du være å spise". Klart at jentungen vil ha loff når dere gir etter og gir henne loff hver gang hun trasser.

Kutt ut loffen. Dere bestemmer. Loff er uansett ikke mat for aktive barn som skal ha sunn mat og et sunt kosthold

Skrevet

Vel, jeg tenker, selv uten at du nevnte brorens diagnose, at dette er klassiske tegn på noe innenfor autismespekteret, Aspergers inkludert. Taktil overfølsomhet (ubehag ved å ha klær på, kjenne på ting, ha ting i munnen, spise), eller andre måter å føle og oppfatte taktil stimuli henger nært knyttet opp mot de fleste forstyrrelser innenfor autisme/adhd/aspergers osv. Sier ikke at hun også har en diagnose, men om broren har det så kan det jo kanskje være en familiær kobling?

Skrevet

HI her. Jeg har tenkt på det samme.. Men jammen meg er det minst like vanskelig å søke hjelp nå som det var med storebror..

Skrevet

18:41 her. Lagret før jeg tenkte. Jeg ville, dersom jeg var deg, få utelukket enhver form for forstyrrelse før jeg begynte å "gjøre" noe for å få henne på rett kjøl. Barn som av legitim grunn kvier seg for påkledning eller mat vil få enda større problemer om de tvinges. Jeg ser gjennom jobben min at enkelte ungdommer feks utvikler sterk tvang eller ritualisering dersom de presses til å feks gå med sko de ikke ønsker. Så ha fagfolk i ryggen før dere iverksetter tiltak dersom du mistenker at det er noe mer enn bare særhet hos jenta di.

Skrevet

Hi her.

Greia er at vi gir henne ikke loff egentlig. Hjemme spiser hun i grunn veldig lite brød, så hjemme merker vi det ikke så mye akkurat. Det er bhg som flere ganger har kommentert at hun ikke spiser når det er frø i brødet. Istedetfor å sende med loff har vi sendt med fiskekaker, pølse, tomater etc. Men de gangene vi sender med brød spiser hun altså ingenting! En gang fikk de gitt henne knekkebrød istedet i bhg, men idag fikk hun gå sulten.

Skrevet

Ehhm ja, 18:41 igjen (vi holder på med lekselesing, så jeg er noget ukonsentrert). Enurese, altså det å tisse seg ut når man normalt er blitt tørr er også ett av disse klassiske trekkene som følger med autismespekter, eller adferdsforstyrrelser.

Tror jeg hadde vurdert å snakke med brorens spesialist om ikke ting snur snart. For dette kan også være jentenykker som kommer og går. Men merkelig å ha så mye på en gang, om du forstår meg.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Hei hi. Jeg var ganske lik datteren din som barn. Bortsett fra tissingen da. Jeg fikk diagnosen tourettes. Og dette med at klærne MÅ være sånn og sånn får at jeg ikka skal bli gal er faktisk et ticks. Så klær som krøller/kveler ol er faktisk regnet some t tick innenfor tourettes.

Altfor mange tror ts kun er stygge lyder og bevegelser,d et er det altså ikke. Jeg har aldri stygge ord utbrudd, men kremter en del tidvis. Og noen dager klarer jeg ikke ha på skjerf fordi det liksom ikke vil sitte riktig.

Mat har ejg vært veldig sær på, eller spist alt, men i perioder. Aldri vært noe spesielt glad i brød og om jeg skulle ha det var det enten et type pålegg som fungerte så et annet etter en mnd eller noe.. Et slit for mine foreldre.

Nå som voksen spsier jeg alt da og er veldig enkel der, men min fetter som også har diagnosen ts han kan ikke blande maten på tallerkene, må ha maten for seg selv ol. Matvansker regnes også som et ticks.

Dette høres sikkert merklig ut, men det var det første ejg tenkte på da jeg leste om datteren din, som minnet meg veldig om meg selv som lite. Alle trodde jeg var sta, men var ikke det bare ble seriøst dårlig inni med av noen klær, noen mattyper ol.

Lykke til uansett om det er en fase, diagnose eller hva det er!!

klem

Skrevet

Så fantastisk med et svar fra en som selv kjenner seg igjen. Det du sier med at du spiste ting i perioder kjenner jeg godt igjen i mine barn. Hva syns du selv er det riktige å gjøre da? Tvinge barnet å spise noe det likte forrige uke, eller godta at barnet nå "ikke liker maten"? Jeg er selv litt sånn og jeg er kjempetakknemlig for at mine foreldre ikke tvinget meg å spise noe som helst. Men samboeren her vil gjerne at barna spiser når det er ting han "vet de liker"...

Hm, kanskje jeg seriøst må begynne å tenke diagnose på datteren min da.. Kanskje det ikke bare er særhet. Ser jo at hun er litt annerledes enn andre barn med dette, men..

Skrevet

Mamma tvang aldri meg det er jeg veldig glad for! Pappa tvang meg, husker han sa jeg ikke fikk gå ifra bordet hvis jeg ikke drakk opp melken min, jeg klarer ikke melk den dag i dag og ingen ting som smaker av melk. Jeg tror det er grunnen.

Ikke tving henne. Vet det er slitsom, mamma ble sliten av at jeg kunne spise servelat på brød i flere uker så plutselig var det ikke snakk om i en periode. La henne veilede dere litt, men tror tvang er en dum ide i lengden.

Prøv med noe helt nytt hun aldri har smakt før, det gjorde mammaen min og det gjode at spekteret ble bredere og at det etterhvert var så mye å vlege i at matperiodene skled i hverandre og plutselig tenkte jeg ikke over at jeg egentlig ikke ville ha servelat fordi jeg følte det var lenge siden sist siden det hadde vært noe nytt og spennende de 3 dagene uten servelat. Dårlig forklart kanskje, men håper du forstår.

Om hun har tourettes er det slettes ikke verdens undergang. Jeg har aldri lidd noe av å ha det. Jeg er sosialt sterk, men må passe på å ikke være for sta som jeg kan bli oppfattet som iblant. Jeg fikk ikke diagnosen før jeg var 17, men vi visste lenge før dengang at det var det jeg hadde fordi min familie kjente litt til det pga min fetter. Men jeg skulle ønske jeg hadde fått diagnosen før slik at jeg hadde blitt møtt med mer forståelse av skolen. og fått litt hjelp. Og ikke hadde blitt sett på som sær.

Skrevet

Hei, denne tråden følte jeg for å svare på :)

jeg har to barn, hvorav det ene har flere diagnoser(bl a ADHD og Tourette's), og andre barnet har ikke diagnoser, men mange særegenheter innen samme som ditt barn har:)

Det er spesielt andre barnet jeg vil skrive om her. Her er en liste over "tåler ikke/liker ikke/takler ikke", og som ikke kommer av bortskjemthet.

- Ulike konsistenser i samme mat/tygge

-sammenblandet mat(f eks middag - må ligge hver for seg)

-klarte ikke spise f eks eplebiter som liten, for de satte seg i halsen.

-måtte sitte ved siden av med ved matbordet, i tilfelle noe satte seg fast(skjedde ofte).

-brød med frø er helt galt(har gitt loff, men har nå funnet et grovere brød som blir godtatt(Istid heter det), klarer ikke bringebærsyltetøy, for der er steiner i.

-nye klær var helt galt, nytt bilde på bleia var også helt galt(eller egentlig krise).

-har enurese enda(om natten), men er endelig sluttet å skvette på dagtid.

Her er mye mer, men dette var det jeg kom på konkret akkurat her og nå. Ungen er nå ti år, og ting har bedret seg :)

Skrevet

Har barn nr to blitt utredet i det hele tatt?

Jeg kjenner igjen mye av det du skriver ja ;)

Syns det er så vanskelig. Vil ikke virke som en mamma som leter etter småting for å få diagnose på barna. For det føles jo strengt tatt litt slik...

Skrevet

20.42 har du sjekket barn nr 2 for tourettes? For det er nemlig slik jeg hadde det som barn. Og det er det som beskrives der som var min type ticks.

Skrevet

20:42 her igjen.

Nei, ikke for tourette's, men både kromosom og utredning for ADHD er blitt gjort. Men det er ganske lenge siden nå.

Ungen har slitt en del sosialt også, men det har vi koblet til at språket kom så sent igang. Og det har bedret seg med årene, det sosiale. Men fortsatt litt rigid i hva som er gøy å være med på sosialt. Enkelte friminuttsaktiviteter er visst ikke interessante, og da trekker ungen til de voksne.

Kanskje jeg bør tenke på det? For et av mine problem er jo å se "normalen", siden eldste har diagnoser også. Jeg har liksom ikke "normalen" å sammenligne med :)

Skrevet

Hi her igjen. Har svart et par ganger og glemt å skrive at det er meg. Jeg tenker asperger når jeg leser det du skriver, men jeg antar at ppt etc hadde undersøkt det om de hadde samme mistanken.

Men ja, det er jo det å prøve å finne ut hva som er "normalen". For mye av det disse barna sliter med er normalt, men gjerne i mindre grad eller færre ting.

Skrevet

Datteren min er helt lik din HI, med unntak av det med frø i brød. Du kunne like gjerne beskrevet datteren min som er 6 år. Har aldri tenkt diagnoser før (nå). Jeg var også veldig sær når det gjaldt klær da jeg var liten, er det forsåvidt enda.

Skrevet

Både til deg og den over som svarte først:

Er dette normalt i din verden? En 5 åring er da ikke sjef pga loff.

Jeg har hatt mange "feider" med ene barnet mitt, hun er ofte egenrådig og sta, men langt ifra slik HI beskriver det. Og her er det jeg som er sjef, ikke ungen.

Skrevet

Hi her.

Jeg hadde nok garantert heller ikke tenkt diagnose, hadde det ikke vært for at jeg allerede har et diagnosebarn. Han hadde jo veldig mange av de samme vanskelighetene som datteren, bare hakket mer ekstremt. Og så er han mange hakk mer ufleksibel og asosial da..

Skrevet

Er det mulig det er en form for reaksjon på brorens diagnose? Kan sikkert være slitende for henne også å leve med en bror med aspergers syndrom, som sikkert til tider krever mye tid og oppmerksomhet? Mulig dette er hennes måte å få oppmerksomhet? barn reagerer jo på mange forskjellige måter? Ville uansett hatt en åpen dialog med barnehagen om dette, slik at dere kan finne en løsning sammen..! lykke til :-)

Skrevet

Må bare si at jeg kjenner utrolig mange barn som er slik med tanke på matvaner og klær. De er aldeles normale barn!

Skrevet

Jeg var sånn med klær, helt ekstrem til tider. Men helt frisk ;-)

Skrevet

Jeg var sånn med klær, helt ekstrem til tider. Men helt frisk ;-)

Skrevet

Takk for svar! Ønsker den typen svar også! :) Iblant blir jeg helt oppgitt over alt som er feil for den ungen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...