Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #1 Skrevet 8. november 2011 Jeg har en skjønn gutt på 3 år. Barnehagen sier de er bekymret fordi han ofte "lever seg inn i sin egen verden". De kan snakke til ham, men han reagerer ikke hvis han holder på med noe intressant. Ofte må de si det flere ganger, eller ta i ham for han skal høre etter. Jeg har merket det litt selv, men syns det er blitt mye bedre. Ellers er han en frisk og fin gutt. Snakker litt, men sier ikke lange setninger enda, men gjør seg forstått. De vil nå ha ppt inn for å se på ham. Jeg kjenner jeg blir så bekymret selv. Jeg ser jo ingenting "galt" med ham så jeg syns det er så vondt å høre. Føler jo at kanskje jeg har feilet litt som mor, selv om jeg vet jeg har gjort mitt beste. Mannen har litt av det samme. Om han holder på med pcn eller ser tv f.eks så kan jeg prate lenge, uten at han får meg seg noen ting. Kanskje kan det være arvelig? Er det noen som har opplevd noe av det samme?
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #2 Skrevet 8. november 2011 Har en lillebror som var slik. Han var ofte helt i sin egen verden og var distre til tusen. Han kunne sitte å pussle med sitt og han ville ikke "våknet" om så taket falt ned;) Var aldri noe galt med ham. Han var bare slik og han er fortsatt en stille type som ikke alltid hører etter, men han er helt normal. Jeg tror bare at noen barn, og voksne, er slik. Du må ikke tro at du har feilet som mamma!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #3 Skrevet 8. november 2011 Se på det slik: flott at barnehagen tar tak og gjør noe OM det skulle vise seg å være noe man kan hjelpe med... Ellers tror jeg ikke at jeg hadde blitt så bekymret..min datter er og slik.. og når hun er opptatt med noe så kan hun "falle ut" litt og må tiltales flere ganger før hun reagerer... Dette har jeg sett hos mange barn..men d spørs jo selvfølgelig på graden... Ikke tvil på deg selv som mor=) Om det er noe "galt" er d jo ikke noe du kunne gjort fra eller til uansett! LYkke til!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #4 Skrevet 8. november 2011 Her synes jeg det høres ut som om bhg overdriver og ser spøkelser på høylys dag - ut fra det du forteller. Mange barn lever seg inn i leken, og kan være vanskelig å få kontakt med; kalles å konsentrere seg det! ;o) Jeg ville heller tenkt at det kan være greit å få sjekket hørselen hans, dersom han har lite språk i tillegg til at han kan være vanskelig å få kontakt med. Min mening er at det er større mulighet for at han hører litt dårlig enn at han har en eller annen diagnose... (Har blitt litt for poppis å putte unger inn i bokstav-båser...) Er ikke noe "galt" med mine unger (11 og 9), men det er da OFTE jeg ikke får kontakt med dem! (Har forresten jobbet som pedagog i bhg i 14 år, så jeg har litt sammenligningsgrunnlag.)
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #5 Skrevet 8. november 2011 Takk for beroligende svar.... Jeg er jo selvfølgelig glad for at barnehagen tar sønnen min på alvor, men jeg blir jo så bekymret selv, siden jeg ikke har sett på det som et "stort" problem, men så reagerer barnehagen så veldig på dette. Da tenker jeg jo at det ikke kan være normalt?! Hvis det var vanlig at barn var slik? Dette er min første også så jeg har ingen å "sammenligne med" (ikke at man skal sammenligne heller siden alle barn er forskjellige) Huff håper bare ppt ser gutten min og sier at han er akkurat slik han skal være.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #6 Skrevet 8. november 2011 Du kan prøve å lese litt om selektiv mutisme. Min lillebror svarte sjelden eller aldri hverken i barnehagen eller på skolen. Hjemme var han en helt annen gutt en på skolen. Vi trodde først han bare var ekstremt sjenert, men ppt ble koblet inn og ikke så lenge siden fikk han diagnosen selektiv mutisme. Nå tror jeg han får hjelp på skole og slikt, men er ikke sikker.. Han går i 3. klasse nå.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #7 Skrevet 8. november 2011 Gutten min er litt sånn, han "ruller ned gardinen" av og til, og pedagogen i bhg sa at det var ikke alvorlig, men at vi muligens måtte tenke autisme... (!!!) Ble livredd og snakket med min søster som er spesialpedagog og kjenner gutten godt. Hun sa det var HELT bak mål, og at pedagogen måtte få høre det som begynte å slenge rundt diagnoser som ikke er hennes oppgave. Gutten min hadde rett og slett begynt på stor avdeling med mye flere barn enn han var vant til, og trengte å trekke seg litt tilbake innimellom. Ikke noe galt med han. Uansett; Det er jo ikke noe farlig om PPT tar en kikk på han så blir du helt beroliget. Og det har jo ingenting som helst med deg å gjøre, det er jo bare sånn han er! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #8 Skrevet 8. november 2011 Det er ikke problemer med hørselen som vi har lagt merke til. Han hører og svarer når vi snakker normalt, selv om vi er et stykke unna. Han gjentar ting han ser på tvn eller vi sier f.eks. Han er helt innenfor normalområdet språkmessig i følge barnehagen. Han har masse ord han kan, men han har liksom ikke sett nødvendigheten i å si det i lange setninger. Det går i f.eks "Se mamma, den ødelagt" (ballongen sprakk akurat hehe) så 3 fire ords setninger med andre ord. Men han får kke til å fortelle hva de har gjort i barnehagen f.eks når jeg spør ham.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #9 Skrevet 8. november 2011 Ikke vær bekymret, bedre med en sjekk for mye enn en for lite. I barnehagen blir han jo sammenlignet med sine jevnaldrede og om de mener han skiller seg såpass ut at en ekspert bør se på han så la de bare sjekke han ut. Antagelig er han innenfor normalen, men kanskje han detter litt mer ut enn andre på samme alder. Trenger overhodet ikke være noe alvorlig.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #10 Skrevet 8. november 2011 Så flott at hørselen virker i orden; det var bare noe jeg nevnte som en større mulighet enn en diagnose! At de ikke forteller hva de har gjort i bhg er veldig vanlig - får ikke så mye ut av mine store heller ang skoledagen ;o) Hvis ikke det skjer noe helt skjellsettende, så har de liksom ikke behov for å fortelle så mye...
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #11 Skrevet 8. november 2011 takk for fine svar alle sammen. Det er beroligende å høre at flere har barn som meg. Jeg ønsker jo det beste for min lille knupp, så om de skulle finne noe så er jeg jo bare glad han får den hjelp han trenger. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå