Gå til innhold

Det er så mye snakk om sukker og kosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet

at jeg blir sprø. Personlig så tror jeg på et variert kosthold med litt sukker midt i uka ikke gjør noe. Å kutte ut sukker helt, tror jeg er lite sunn og at kanskje etter om noen måneder eller år så sier sikkert en av "ekspertene" at sukker ikke er usunn likevel...

Hadde ei venninne som hadde barnet sitt i en sukkerfri barnehage. Der hadde barna eller foreldre ikke lov til å ta med noe som inneholder sukker. Youghurt var forbud. Ikke kunne de ta med paprika, epler, bananer ol fordi det var mange barn som var veldig allergisk. Er så glad for at jeg har en barnehage som ikke er streng på sukker eller noe sånt, og at vi får lov til å ta med kaker eller is når barnet mitt har bursdag.

Så mitt svar er: JA, til sukker, men på en sunn måte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig med deg.

Skrevet

Mulig det, men det er nå forsket masse på dette og ekspertene er enige i at sukker ikke er bra og totalt unødvendig for kroppen. Til og med skadelig for cellene. Fakta er fakta uansett hvor kjedelig det er.

Skrevet

Jeg sier nei til sukker i hverdagen i betydningen søtsaker og syltetøy. Men varer som inneholder viktige næringsstoffer i tillegg er helt greit for min del, altså ja til yoghurt, nugatti (bare på en brødskive daglig), druer, epler, bananer og annen sunn mat som tilfeldigvis også inneholder litt sukker. Kaker og is hver gang noen i barnehagen har bursdag blir for mye synes jeg, det handler ikke om moralisme eller om at man ikke skal kunne kose seg, men at det blir så mye i barnehagen at det knappest blir rom for kosemat hjemme. Jeg vil gjerne være den som gir barna kakene også, ikke bare gulrøttene.

Hvorfor må det være så svart/hvitt alltid? Hva skjedde med måtehold?

Skrevet

Vi lever veldig godt på "alt meed måte" filosofien. Men det med allergi kan jeg støtte, da.. Vi har en liten allergiker, og av og til skulle jeg ønske at ingen andre spiste det som hun ikke tåler, slik at hun ikke gang på gang på gang må se andre spise is og kaker som hun ikke kan få;(

Skrevet

Skjønner godt at det kan være vanskelig ang allergikere, men så er det jo noe med å tenke at når barnet blir større, så vil hun uansett oppleve det overalt, at folk spiser ting hun ikke kan. Da er det like greit å bare venne henne til at det er slik fra dag èn, tenker jeg.

Skrevet

"Ekspertene" er langt fra enige om det.

De fleste eksperter mener for eksempel at MM eller MME er det beste for små babyer. Det inneholder mye sukker.

De fleste erneringseksperter jeg har hørt fra mener også at frukt er bra og sundt til tross for at det inneholder sukker.

Jeg tror nok du skal sjekke "fakta" litt bedre før du uttaler deg så bombastsk..

Skrevet

Jeg har sjekket fakta grundig kan jeg love. Jeg snakker om raffinert rørsukker, ikke sukker i melk eller druesukker.

Skrevet

Vi har sønnen vår i en sukkerfr barnehage. Sukkerfri og sukkerfri.. De serverer inni mellom prim og syltetøy på brødskiven, men det vil jeg ikke at min sønn skal ha. Til bursdager foretrekker de at foreldre tar med fruktsalat, fruktspyd, smoothie o.l. Kjempe fint!! Raffinert sukkerkrystaller er ikke bra for noen! OVERHODET. Det har absolutt ingen helsemessig god effekt.

Jeg er ikke en som nekter barnet mitt kake i bursdag, men han er ennå såpass liten at jeg begrenser han til at han kan få 1 stykke kake.

Minst mulig halvfabrikata pga saltet og eg bruker veeeldig lite salt i maten. Helst bruker jeg pepper som smakstilsettning.

Noen synes sikkert jeg er hysterisk, men det passer oss best :)

Skrevet

Jeg vet det, men hun er så liten ennå, bare 2 år, og da er det ikke så lett å forstå at alle andre kan spise alt.. Men så har hun jo ikke smakt så mye av det hun ikke kan spise heldigvis. Derfor vet hun ikke at erstatningsmaten i mange tilfeller er litt "kjipere" Så når hun får sjokoladekake uten egg og melk, så liker hun den veldig godt, mens jeg som vet hvor god sjokoladekake kan være... ikke er veldig begeistret..

Skrevet

Da er det lurt å skrive det. Det er ikke så lett for oss å gjette oss til hva som er din deffenisjon på "sukker".

Skrevet

Rafiner sukker kan være livreddende i noen situasjoner. En diabetespassient som har tatt for mye insulin vil kunne reddes av rafinert sukker og sukkervann kan være livreddende for personer som kjemper for livet og ikke klarer å spise.

Jeg påstår på ingen måte at rafinert sukker bør annsees som sundt i vårt kosthold, men det er ikke så sort/hvitt som du vil ha det til.

Skrevet

Nå drar du for det første inn situasjoner som ikke har noen betydning for debatten, for det andre snakker du nå om sukker brukt som medisin og ikke som mat.

Ikke at det ikke er sant det du skriver, men det er bare så utrolig irrelevant for det som blir diskutert her...

Skrevet

Vi har sukkerfri barnehage, men det er lov med yoghurt og prim fordi barnehagen gudskjelov evner å se at det er matvarer som inneholder viktige næringsstoffer. Prim (Litago) er det eneste pålegget som er jernberiket og gull verdt for oss med prematur som ikke spiser noe annet pålegg. Og Yoghurt er en viktig kalsiumkilde, med litt proteiner attåt.

Så lenge det er ernæringsmessig positive ting med en matvare kan jeg tåle litt sukkerinnhold. Når det er sagt synes jeg lite om nugatti og kaker og is osv. PÅ bursdager i vår barnehage er det smoothies, grov pizza, grove vafler, fruktsalat osv som blir servert. Strålende!!

Og jeg synes ikke det har noenting med måtehold når man skal spise kaker og is hver gang noen har bursdag, mange barnehager har rimelig store avdelinger og kake 40 ganger i året har ingenting med måtehold å gjøre spør du meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...