Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #1 Skrevet 8. november 2011 Ta for dere to situasjoner: 1. Ei venninne har hatt samboer i ca 18 måneder. Hun ringte til NAV ca 3-4 måneder etter at de flyttet sammen, og NAV-ansatt opplyste henne om at så lenge samboer ikke er barnefar, så kan de bo så lenge de vil sammen uten at hun mister noen stønader. Måtte faktisk skrive ut fra internett til henne om at det ikke stemmer, og at hun får tilbakebetalingskrav. 2. Da min gutt begynte i barnehage, var jeg nede på NAV sitt kontor TRE ganger og opplyste om dette, slik at de tok vekk noe av kontantstøtta mi (han hadde 40% plass). Var der i forbindelse med sykepenger og andre ting, og sa fra, fikk til svar om at den ansatte noterte dette på saken. Likevel mottok jeg kontantstøtta uavkortet neste måned, og sa fra. Selv om det står i NAV sitt regelverk at man ikke har plikt til å betale tilbake feilutbetalte ytelser når man har sitt på det rene og informert om de endrede omstendighetene, fikk jeg regning og skjenn om at jeg prøvde å lure dem og aldri sa fra, siden de tydeligvis ikke har registrert noen ting i systemet sitt. Er det virkelig "lov" for NAV-ansatte å feilinformere, juge og trikse slik?
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #2 Skrevet 8. november 2011 Det vel ikke snakk om at de lyver men om at ikke kan regelverket godt nok. Og det er jo ikke bra
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #3 Skrevet 8. november 2011 Så det at de sier til brukeren at de har notert endringen, og senere sier at de ikke har noe i systemet, er sannhet?
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #4 Skrevet 8. november 2011 Selvfølgelig er det lov for nav- ansatte å ljuge og trikse! De er jo bare stygge, hjernedøde, idioter som er ansatt i en amatørbedrift og som skal brenne i helvete hvilken dag som helst....i følge noen her inne ;-) Nei, selvfølgelig skal de ikke ljuge, men alle kan glippe. I det at du skriver "ljuger" så ligger det hensikt bak, mao at du mener de kommer med feil eller mangelfull informasjon med vilje. Hvilken grunn skulle de ha for å gjøre det? Har du i så fall også tatt høyde for at venninna di kan ha misforstått? Det er nemlig utrolig ofte folk hører det de VIL høre, og ikke det som faktisk blir sagt. Seinest i går, ga jeg en kunde på jobben beskjed om at han ikke kunne gjøre en spesiell ting. Han gjorde det allikevel, og da jeg stoppet han, så sa han at jeg hadde jo akkurat sagt at det var greit, så hvorfor drev jeg og ombestemte meg sånn! Når det gjelder kontantstøtta di, så kan det vel tenkes at du sa i fra så seint at endringen ikke rakk å tre i kraft før utbetalingene ble kjørt.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #5 Skrevet 8. november 2011 Folk gjør feil uansett hvor de jobber. NAV har et omfattende regelverk å forholde seg til. At de gjør feil er derfor ikke rart. Etter min mening burde de hatt et noe bedre system for å rette opp fell, men tatt i betraktning hvor mange som forsøker å lure til seg stønader de ikke har krav på har jeg full forståelse for at de må ha et strengt regelverk og et omfattende byråkrati. Det som også er et stort problem er at brukerene ikke forstår alt som blir sakt, at de misforstår eller glemmer deler av det som blir sakt. Det burde derfor bli skrevet referat fra alle samtaler slik at det ikke var så mye uklarheter om hva som var blitt lovet ol.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #6 Skrevet 8. november 2011 heia nav lix. nei de kan aldri vært drittsekker, dere har så "rett" finnes de som juger for å redde sitt egent skinn, og vil helst ikke innrømme at klienten har rett, det finnes sånne folk i alle slags jobber
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #7 Skrevet 8. november 2011 14:05 dette var det eneste fornuftige jeg har leste av alle komentarene ang nav idag, endelig
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #8 Skrevet 8. november 2011 Nei, jeg sa ikke fra for sent, siden de klarte faktisk å trekke kontantstøtta den måneden jeg sa fra. Samtidig som NESTE utbetaling igjen kom fullt. HI
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #9 Skrevet 8. november 2011 NAV tar aldri feil. Det er vi som er tapere uansett om du er erlig og følger reglene.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #10 Skrevet 8. november 2011 For hver enkelt i det gamle "trygdekontor/sosialkontor" var ikke regelverket så omfattende, for da var der folk med peiling på hvert sitt område. NAV har virkelig kludret til akkurat det der. Alle som jobber der, skal vite like mye om alt. Og da går det galt, da. Det kunne hvem som helst ha sagt til dem på forhånd. Og det er ALLTID brukeren hos NAV som blir den tvilsomme, den som har hørt feil eller lyger. ALDRI NAV selv.... Skal du ta NAV på noe, så må du ha det skriftlig. MÅ bare ta med "SAKT".... hahaha... ja, en vet vel hva det heter.....
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #11 Skrevet 8. november 2011 Beklager stavefeil. Som dyslektikker er det ofte jeg sliter med K og G, i tillegg til mange andre ting. Det er fint at du sier fra. Det kan jo hende jeg klarer å lære det en gang. Godt for deg at du fikk deg en latter i hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #12 Skrevet 8. november 2011 Nei, slik er det ikke. Enhver som mottar trygd eller andre ytelser via NAV har vunnet noe på ordningen. De som ikke får noe har ikke tapt noe heller (annet enn eventuell skatt).
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #13 Skrevet 8. november 2011 NAV er en vernet bedrift. Etter en sak jeg hadde hos de, et tilbakebetalingskrav på forskuddsbidrag som jeg slapp å betale tilbake fordi jeg hadde tatt vare på alle skriv og dokumentasjon mellom meg og NAV som viste hva de hadde gitt av informasjon til meg, så passer jeg alltid på å få ting skriftelig. Var sykemeldt noen mnd i fjor og hadde noen møter med de og arbeidsgiver, forlangte alltid i forkant av møte at jeg ville ha møtereferat, og det fikk jeg.
B-real Skrevet 8. november 2011 #14 Skrevet 8. november 2011 Så konklusjonen blir......få ALT skriftelig!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #15 Skrevet 8. november 2011 1. Dersom din venninne hadde tatt seg tid til å lese vedtaket sitt så hadde hun klart å få med seg at stønaden opphører når man har vært samboer i 12 mnd. Ja, det foregår feilinformasjon hos nav, men man har også plikt til å sette seg inn i litt selv også. Og punkt 1 er å lese vedtaket sitt! Så hun har fått beskjed i vedtak og dermed fått informasjon hun skal ha, og nav har full rett til å kreve tilbake for mye utbetalt. 2. Selvfølgelig burde nav stoppet kontantstøtten når du ga beskjed. Men det kan skje glipper som gjør at den ikke stoppes. Det er INGEN steder i regelverket som nav forvalter at man ikke skal betale tilbake feilutbetalte ytelser fordi nav har feilinformert. Dersom du mottar en ytelser du VET du ikke har krav på så skal den kreves tilbake. Unntaket ved tilbakebetaling gjelder helt andre type saker enn din situasjon. Reglener er klare på at dersom det er åpenbart at du vet du har fått for mye utbetalt så skal det kreves tilbake. I ditt tilfelle kan det uten tvil bevises. Og dersom du vet at du ikke hadde krav på stønaden så regner jeg med at du ikke brukte pengene, og dermed var det vel ikke noe problem når nav krevde pengene tilbake. Ansatte i nav har både informasjonsplikt og noteringsplikt, men det er klart at det glipper av og til. Men som mottar av stønad har man også plikt til å sette seg inn i hva man faktisk mottar. Og punkt 1 er å ta seg tid til å lese vedtaket sitt. Jeg synes du burde sette deg bedre inn i regelverket og fakta før du påstår at nav ansatte lurer og trikser. I begge eksemplene du kommer med så har faktisk nav sitt på det tørre.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #16 Skrevet 8. november 2011 Tja, jeg syns vel like lite om det som jeg syns om andre som juger.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #17 Skrevet 8. november 2011 16:11 Har du lest det HI skriver. på punkt 1 og 2.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #18 Skrevet 8. november 2011 Hva er det du mener jeg ikke har fått med meg? 16:11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå