Gå til innhold

Har dere fordommer mot de som har mange barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så litt på listen som ble lagt ut i går ang. fordommer, og der ble også de med mange barn nevnt. Er det slik at folk har fordommer mot de med mange barn altså? Er dette vanlig?

Selv venter jeg nummer 6, og ser bare opp til de som har mange barn. Legger selvfølgelig til grunn at man har kapasitet til å ta seg av alle barna på en bra måte.

Synes dere jeg er rar som ønsker meg mange barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du er kjempe rar! Hilsen en med "bare" 5....hehe!!

Skrevet

Verden er allerede overbefolket så jeg ser ned på de som ikke klarer å begrense seg

Skrevet

Skulle gjerne hatt et fotball-lag, jeg, så nei, ingen fordommer!

Må innrømme at jeg har LITT fordommer mot dem som av religiøse grunner ikke bruker prevensjon og derfor får en ny unge hvert år. For da tror jeg ikke de får barn fordi de ønsker det, men fordi de ikke har lov å hindre det.

Skrevet

Nei, jeg har ikke fordommer mot de med mange barn. Hadde jeg hatt muligheten så skulle det blitt mange her også ;)

Skrevet

Nei, jeg ser ikke ned på folk utelukkende fordi de har mange barn. Men det jeg ofte ser her jeg bor er at de som får flest unger er ressurssvake folk med lav utdanning og lav inntekt.

Når de knapt har råd til å fø på de barna de har kan jeg ikke fatte og begripe at det skal være så vanskelig å la være å få flere.

Skrevet

Fordommer oppstår gjerne av ting en ikke forstår. Og jeg fatter ikke hva en skal med 6 barn.

Skrevet

Jeg misunner dem som får mange barn, og angrer at vi ikke fikk flere da vi hadde sjansen. Nå begynner jeg å bli såpass gammel at det blir max et barn til (hvis vi er heldige), og da har vi tre barn pluss en engel i himmelen.

Skulle så gjerne hatt huset fullt, føler oss ikke ferdig med å ha småbarn i hus, men det er ikke alltid det blir som vi ønsker.

Det jeg har fordommer mot, er folk uten jobb, utdannelse og resurser som bruker barna som inntektskilde og presser ut en tredjehvert år for å holde på os.....det er trist på så mange måter.

Vær stolt over gjengen din du!

Skrevet

Tusen takk for mange flotte tilbakemeldinger!

Ja, jeg er utrolig stolt av gjengen min:-)

HI

Skrevet

Hvis det er en familie med meget begrenset økonomi og som ser ut som noen slabbedasker, ja da skjønner jeg ikke hvorfor de fortsetter å poppe ut unger. Man skal kunne ta vare på de barna man har.

Skrevet

Kva har dokke med andres valg ? Er det dokke som skal bu med barna er det dokke som skal lide for detta og etc

Skrevet

jeg begynte ekstremt tidlig og har store barn tiltross for min alder på 32, jeg venter nr 4 nå fordi jeg føler meg rett og slett ikke ferdig med å være småbarnsmamma :)

Og ja vi har god økonomi, nybygd hus og jeg har en masterutdannelse.

Skrevet

Jeg synes det er helt ok at folk får mange barn hvis de har økonomi til det.

Jeg kjenner et tilfelle der mor og far er sosialklienter som sitter hjemme og kjederøyker dagen lang og popper ut den ene ungen etter den andre. De har fem stk så langt. Ungene får aldri gå i bursdager eller delta på arrangementer fordi foreldrene ikke har råd. De får heller ikke ha bursdagsselskaper selv. Det er bare trist!!

Så ja, slike tilfeller har jeg fordommer mot.

Skrevet

Nei, har ingen fordommer mot de med mange barn, men synes synd på dem som har vært så uheldige..

Skrevet

Men herregud da, har dere fordommer mot folk som har mange barn? kan ikke bare folk tenke på sitt liv å ikke gå å se ned på alle andre for de har mange barn? Tenk om folk hadde sett ned på deg for du hadde de klærne på, eller du gjør ditt å du gjør datt....vil du ha mange barn så har ikke andre folk nå med det, er vell sikkert bare missunnelig:) Har selv 5 barn å har ikke villa bytta dem mot noen ting.

Det samme hadde det vært vist vi med mange barn hadde sett ned på de med bare 1 barn som ikke har søsken:P

Skrevet

Ja, det har jeg, syns det skulle vært sånn ettbarnspolitikk her som i Kina.

Skrevet

vi har jo allerede en befolkningsnedgang i Norge (og vesteuropa). Vi føder i snitt for få barn. Det er i fattige land der folk ikke har råd til å brødfø barna og sende dem på skolen at de får 7-8 barn i snitt.

Nei vi har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet!

Skrevet

du er ikke rar. selv har jeg bare to unger. og ønsker ikke flere.

vi har alle ulike ønsker for antall barn.

syns du er modig som venter nr 6. det krever sitt kjenner jeg og ha 2 barn. og da ha 5 unger og 1 på vei.

syns det er bra jeg.

så lenge barna har det bra har jeg ingenting imot det. det er det som er vitkig. at barna trives og har det bra i en slik familie, får det dem trenger og slik..

Skrevet

Nei, men jeg har fordommer mot de som ikke tar vare på barna sine. Uavhengig av om de har ett eller flere... Hilsen 6-barns mor.

Skrevet

Ingen problemer om de har mange barn og kan ta vare på de.

De fleste tilfellene jeg vet om der ungene kommer "poppende" ut, der tar de ikke vare på de barna de har i fra før.

De eldste sliter på skolen, de driver med hærverk, de er stort sett uten oppdragelse, skulker, er frekke...listen er lang, men nye søsken får de. (Helst med nye menn/damer)

Skrevet

Nei, ikke hvis foreldrene klarer å følge opp barna. Skulle gjerne hatt mange barn selv! Men jeg tror ikke jeg ville klart å følge opp hver enkelt godt nok om jeg hadde hatt mange. Det er ikke nok å ha økonomi til det, man må ha tid og energi også. Jeg syns ofte synd i barn som har stor søskenflokk, fordi mange av dem blir "glemt". De får ikke all den oppmerksomheten hjemme som de trenger.

Skrevet

Ja, jeg synes du er rar som skal ha så mange barn.

Rett å slett fordi jeg kommer fra en stor familie. Økonomien ble det så som så med da den ene av mine foreldre døde og den overlevende ble livsvarig skadd.

Kjenner flere som er fem barn og de får det til å gå rundt såvidt, men jeg skjønner ikke hvordan de gjør det med å få timeplanen til å gå rundt med oppfølging på skole og aktiviteter.

Skrevet

Jeg har ikke fordommer mot mange barn i seg selv, men det er en del med mange barn som ikke har økonomi/kapasitet til å ta vare på barna sine på den måten jeg synes man burde, og sånne familier har jeg fordommer mot. I dagens samfunn skal det så lite til før man faller utenfor, selv om det er til dels materielle og "uviktige" ting som blir viktige for dem som vokser opp i dag, og hvis folk ikke har råd til å la barna sine delta i aktiviteter e.l. på lik linje med andre barn, så synes jeg de har for mange, til tross for at det heter at "der det er hjerterom er det husrom".

Jeg har også fordommer mot dem som har så god økonomi at de ansetter au-pairer til å fikse hverdagen for dem, i stedet for å ta ansvar for omsorgen av barna selv. Jeg kjenner folk i begge kategoriene selv...

Så ja, kanskje litt fordomsfull, men det er ikke en selvfølge at jeg ser opp til folk som har mange barn... selv om jeg godt kan skjønne hvorfor de ønsker seg det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...