Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #1 Skrevet 8. november 2011 Jeg er født og vokst opp i Oslo og har alltid trodd at det var vanlig å få første barn når man var rundt 30. Nå er jeg 26 og har fått skikkelig babydilla og tenkt å begynne til neste år (da blir barnet født når jeg er ca 28 år om vi får klaff i løpet av året). Men når jeg ser på forumet her får jeg inntrykk av at VELDIG mange er 20-22 når de får første barnet og gjerne "skal ha alle barna før de er 25". Er dette vanligere enn jeg tror? Om man skal dømme fra forumet her skulle man tro 80% av norske kvinner gjør det. Har aldri villet bli en gammel mor, og skulle gjerne begynt med en gang, men må bli ferdig med utdannelsen og få meg en jobb først (det skjer til sommeren neste år). Det krever også samboeren. Er det andre som får samme følelsen som meg? At om man ikke har barn når man er 26-27 blir man en "gammel" mor? Da jeg var liten fikk en venninne av mamma første barn som 38 år, det syntes vi var litt gammelt. Definisjonen på "gammel mor" har tydeligvis blitt en annen.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #2 Skrevet 8. november 2011 Tull og tøys - ikke la deg skremme av de gale dibbedamene! Du kan trygt stole på Statistisk Sentralbyrå - gjennomsnittsalderen for førstegangs er ikke 22. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #3 Skrevet 8. november 2011 Det kommer nok mye an på hvor i landet vi bor. Noen mil herfra er gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende lavest i landet, mens i storbyer er den mye høyere. Søsteren min som er 32 har prøvd en stund, og har nå fått vite at hun har overmodne egg, og må ha hjelp til å klare å bli gravid, om det ikke allerede er for sent. (hun fikk beskjed om at hun ikke hadde tid til å vente på det offentlige støtteapparatet, så hun må gjøre det privat) Jeg er glad jeg begynte da jeg begynte, var akkurat fylt 25 da første kom. Men jeg vet jo at jeg nok hadde vært en litt annen mor om jeg hadde begynt nå i 30-årene. Burde hvertfall ha ventet til riktig mann dukket opp, ikke første og beste...
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #4 Skrevet 8. november 2011 Ta det med ro. Vi er mange gammlinger her inne også. Selv er jeg 44 og fikk mitt første barn da jeg var 37. Jeg er ikke den eldste moren hverken i barnehagen eller på skolen. Det er mange her inne som er eldre enn de virker. Det er bare dette foraet som virker såpass "fordummende" at mange blir tatt for å være yngre enn vi er.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #5 Skrevet 8. november 2011 Du sier noe, 12.24, jeg er forresten første anonym. Man vet ikke alltid når rette mannen dukker opp, og man vet ikke når det klaffer med barn. Selv begynte vi prøving da vi var 25, første barnet kom da vi hadde fylt 32.. Det var forøvrig helt passelig! Jeg vil kanskje heller si jeg var en gammel mor(eller iallefall eldre) da nr fire ble født etter jeg hadde fylt 38. Men gammel er jeg ikke selv om minstemann nå er tre!!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #6 Skrevet 8. november 2011 Tror det kommer veldig an på hvor i landet man er fra! (Er selv fra Bærum). I min venninnegjeng starter stort sett alle å tenke på barn i slutten av 20-årene eller begynnelsen av 30-årene. Jeg fikk mitt første barn da jeg var 31 år, og venter nå nr to i en alder av 33. Mange av mine venninner er gravide nå, og stort sett alle er mellom 31 og 33 år. Så i mine øyne blir du absolutt ikke noen gammel mor. Synes det er smart av deg å tenke på en utdannelse og fast jobb før du får barn. Tror man får mye igjen for det senere. Da slipper man ihvertfall bekymringen rundt om man får permisjonspenger osv...
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #7 Skrevet 8. november 2011 Her i nord Norge hvor jeg bor er det nok veldig vanlig å få barn i tidlig alder. Har mange venner som har fått barn fra 16 til 20 års alder, og det blir nesten sett på som normalt... Men har bodd i Oslo en stund etter at jeg fikk barn. Følte meg virkelig utenfor der da jeg ikke hadde utdanning eller mann og slikt, så falt helt utenfor barselgruppene der. De fleste var jo 30+ mens jeg var under 20 år. Mange i barselgruppen kunne lett vært min mor og min datters bestemor, så det ble litt rart. Om du har utdanning på plass, helst fast jobb også og boplass, så synes jeg det å få barn er greit. Jeg fikk barn før jeg hadde fullført vgs, og det er virkelig tungt! Skulle virkelig ønske jeg hadde utdanning og eget hus/leilighet før jeg fikk barn... Slippe mye flytting og tull...
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #8 Skrevet 8. november 2011 Jeg har også vokst opp i Oslo området, og hadde egentlig ikke tenkt til å "stresse" med barn før jeg var 30... Men så skjedde det litt før da, jeg er 28(29 når jr er født) og førstegangsgravid Her er det flere års skolegang, reising og jobb som har utsatt det. Prioriteringer, rett og slett. Men så har jeg også eksempler jeg kan følge... Min mor var 19år når hun fikk min elste søster, 25 når hun fikk meg. Dette er en karriærekvinne, som imot alle odds og som alenemor, har bygget seg opp en velrenomert firma i dag. Men det har jo kostet... Jeg snakket engelsk før norsk fordi vi hadde "nannys" og "aupair" sammen med meg mer en mamma. Ikke at jeg har lidd noen nød av den grunn... Så når hun er 39 får hun min lillesøster, attpåklatten Nå har hun en bedre økonomi, og mindre rastløshet en med oss. Hun har masse tid med det nye barnet. Min søster også, fikk sin sønn 31år gammel. Da var studier over og jobb etablert, eget hus og reiser uten barn unnagjort. Nøyaktig der er jeg 5år på skole og nå fast jobb. Eget hus, og stabil,voksen mann å dele denne opplevelsen med. Vi har tid, økonomi og ro til å nyte denne opplevelsen. Så nei, føler meg ikke gammel fordi jeg er over 25 (føles nesten litt ungt som 28åring..hehe)...føler det igrunn ganske fornuftig av meg å vente! (og før disse 20åringene kaster seg over meg her, så har jeg ikke noe imot unge mødre! Men jeg ønsket ikke å slite økonomisk og tidsmessig som jeg har sett mange av de gjøre, og det må jeg få lov til)
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #9 Skrevet 8. november 2011 Jeg var 16 da jeg fikk første, 22 da jeg fikk andre og nr tre på vei nå som jeg er 26 ( første var ikke planlagt). Har fortsatt igjen et semester på høyskolen når jeg går ut i permisjon men det tar jeg igjen, ikke noe problem det;) Ville bare få med at det å være mamma og student har vært ypperlig for meg hvertfall. Når det er sagt så ser jeg absolutt ikke på de som får først barn rundt 28 år som gamle mødre! Gamle? Nei vet du hva, er vel like normalt det som å få første når en er 22. Og på mange måter er det nok mer ideelt å vente til alt er "klart". Hvorfor er dette så viktig for deg egentlig?
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #10 Skrevet 8. november 2011 I 94 ble min venninne kalt "eldre" førstegangsfødende.... Hun var da 26 år.... Jeg er like gammel og var 39 år, men poden kom ikke på "et knips", så vi hadde prøvd i 2-3 år.. Nå har jeg bikket 45, og da er det slutt!! Da er jeg for gammel. Forøvrig vet jeg om ei på 46 som får andre nå, fikk vel første som 43(?) åring...
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #11 Skrevet 8. november 2011 Jeg er 34 og fikk mitt andre barn i år. Jeg bor også i en stor by, og kjenner veldig få oppegående og utdannete folk som fikk barn før de va 30. Min teori er at vi "voksne" her inne ikke er så opptatt av å snakke om hvor fantastiske mødre vi er og trenger ikke stadig bekreftelse på valgene vi gjør. Derfor er vi ikke så synlige her på forumet. Jeg for min del føler meg f.eks aldri provosert av jeg-vil-ikke-være-gammel-mor-innlegg, og svare aldri på disse trådene. Men når det er sagt, så skulle gjerne vært et par år yngre sånn at jeg kunne få n attpåklatt om 4-5 år. Jeg følte meg også litt for gammel til å få barn når jeg er 38 men nå kjenner jeg flere små har fått barn da de var over 40 og jeg syns ikke det virker så "gammelt" likevel.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #12 Skrevet 8. november 2011 Gjennomsnittet for førstegangsfødende er vel 28-29 år, er det ikke? Selv er jeg 28, og gravid, rekker å føde noen måneder før jeg fyller 29. Hadde man kunne bestemme seg for når man ble gravid hadde jeg vært 27 år, men barnet kom ikke på bestilling. Det måtte assistert befruktning til. Her jeg bor er det to "grupper" mødre om man kan si det slik, de som ble gravide på/rett etter videregående og oss som begynte på utdanning med en gang. Den første gruppa har gjort seg ferdig med fødsler og vi andre setter i gang nå, jeg veit om ca 10 stykker jeg gikk på ungdomsskolen med som enten er gravide eller nettopp har født. Regner med vi kommer til å være fra 20 til 40 år på barselgruppe, men 40 år gamle førstegangsmødre er fremdeles en attraksjon her. Tror nok gjennomsnittet er ett år eller to under landsgjennomsnittet her, videregåendemødrene er langt flere enn de over 35.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #13 Skrevet 8. november 2011 Ikke tenk på det, selv var jeg 28 år da jeg fikk mitt første barn. Vi er alle forskjellige og personlig er jeg glad for at jeg fikk rast fra meg før jeg giftet meg og fikk barn. Du er klar når du er klar:) Masse lykke til og gled deg:)
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #14 Skrevet 8. november 2011 Du er ikke gammel, men heller ikke av de yngste, så du er vel midt i mellom. Gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende er rundt 28-29. Grunnen for at flere sliter med å bli gravide er fordi de har startet for sent, altså, de som prioriterer utdanning og karriere fremfor familie [FØRST]. Greit nok at man vil ha på plass hus, bra jobb og alt det der, men noen liker utfrdringen det er å stå på bar bakke. Det er vel mange som begynner tidlig med å få barn av eget valg, for de har lyst til å ha en familie og mener det er vikitg (snakker om over 20, men før 25) Men hver sitt valg. Det som er riktig for deg, er ikke nødvendigvis riktig for andre. =)
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #15 Skrevet 8. november 2011 Jeg synes det er skummelt at gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende er nærmere 30 enn 20. Forferdelig utvikling!! Ja, det er gammelt! Jeg er selv 27 og har ett barn. Føler jeg nesten burde hatt to.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå