Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #1 Skrevet 8. november 2011 Er for tiden helt blakk... Søkte om mastercard fordi jeg ikke lenger har råd til å kjøpe mat til meg og min datter. Har ikke fått bidrag på flere herrens måneder, akkurat i barnehagestarten for min datter når nye investeringer gjøres. Ikke fikk jeg litt støtte til barnehageregninga heller. Gikk en del penger i vinterdress og sko, for det er noe jeg vil ha av ordentlig kvalitet. Er ingen diva, så kjøper sjelden klær til meg selv (går fremdeles med regnjakke jeg kjøpte i juni 2011 fordi jeg ikke vil bruke penger på en god vinterjakke til meg selv). Jenta mi går også kun med billigklær fra H&M + arvede klær. Kjøper aldri mer klær enn hun trenger. Har fått meg jobb og begynner i morgen, så helt på bunn er jeg kanskje ikke. Lønna kommer nok først i desember regner jeg med, og det er da mange tusen mer enn jeg har fått hittil. Er en jobb med 20 000 i startlønn, og med mulighet for fast ansettelse etter 3 mnd, og ingen kvelds-, natt- eller helgejobb, noe som passer meg ypperlig når jeg er alenemor. MEN... Jeg er jo blakk nå! Brukte opp hele min buffer (på ca. 6000 kr.) på å betale ned tidligere gjeld fra før jeg fikk min datter. Bl.a. studiegjeld. Holder på å ta kjøretimer og skulle hatt oppkjøring denne måneden. Den MÅ jo betales før man kjører opp... Saken var den at min mor hadde gitt meg i 18 års gave at hun betaler kjøretimer og oppkjøring, men etter at jeg har begynt med kjøretimene så ombestemte hun seg plutselig.... Så omtrent 22 000 må jeg hoste opp helt selv. Regningen skulle vært betalt 4. november. Vurderer kraftig å ta opp forbrukslån slik at jeg får finansiert oppkjøringen så vi iallefall har bil kort tid etter at jeg har begynt i ny jobb. Ble vanvittig skuffet over at min mor ikke likevel kunne bidra med iallefall 5000 kr til lappen (har spurt, men total nei der...). På toppen av det hele er jeg blitt syk, og må sannsynligvis knaske paracet imorgen når jeg har min første dag i ny jobb. Er supernervøs og prøver nå forskjellige kjerringråd mot forkjølelse, hoste og andre plager... Håper bare ikke jeg får diare innen imorgen, DA ligger jeg nok tynt an:P hehe... Om ikke ovennevnte var nok, så fikk jeg vite at min far som jeg ikke har kontakt med skal gifte seg på fredag... Med en fra utlandet. Ikke har han fortalt det til noen av mine yngre søsken som alle er i barneskolen heller, for da ville jeg nok hørt det fra eldste broren min som har telefon. Ble ganske så skuffet over hele han (ikke første gang han skuffer meg akkurat). AAARGH! Hva skal man gjøre?
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #2 Skrevet 8. november 2011 Ser at livet ditt ikke er så greit akkurat nå, MEN 1. Kanskje du skal fokusere på det som er positivt i livet ditt i stedet for å dvele ved alt det negative. 2. Du har ny jobb som sannsynligvis vil ordne opp for deg økonomisk, litt på sikt. Derfor er din økonomiske situasjon ikke helt håpløs men på vei til å ordne seg. 3. Før du er så dum og tar opp forbrukslån: se på luksusfellen og lær!!! Ring kjøreskolen og ordne deg med å betale dette ned i flere omganger. Ordne opp i din egen økonomi...på ordentlig, ikke med nytt lån med renter og diverse. 4. Faren din har du ikke hatt noe kontakt med ergo, blås i hva han gjør med sitt liv. Han har lov til å gjøre hva han vil og du taper bare energi ved å tenke på det. 5. Tygg paracet i morgen og kom deg gjennom dagen med humør og liv og lyst. Skal du beholde denne jobben blir du nødt til å gi litt av deg selv, selv på dager hvor du kanskje heller ville ha hvilt deg hjemme under dyna. Uten innsatsavilje kommer du ingen vei. Positiviser!!! Lykke til, dette klarer du strålende!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #3 Skrevet 8. november 2011 Jeg synes mye av det du skriver vitner om luksusproblemer sammenlignet med hvordan mange andre har det. Gratulerer med jobb, nå får du en fast inntekt som du og datteren din kan leve for. Fint at dere har noen å arve klær etter, det er ingen skam å bruke brukt tøy. Litt kjipt av moren din å trekke tilbake en bursdagsgave, men det er vel mulig det er årsaker til det som du ikke skriver. Bry deg ikke om det, du er voksen nå og skal klare deg selv. Vent med oppkjøring til du har penger, mastercard er aldri noen god løsning. Prøv å vær litt positiv, så skal du se at du får det mye bedre med deg selv!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #4 Skrevet 8. november 2011 Takk for et godt og motiverende innlegg! Har spurt kjøreskolen om det er mulig å dele opp beløpet til flere betalinger, men det var visstnok ikke mulig. Eller at jeg kun betaler for glattkjøringen og oppkjøringen i første omgang, som i seg selv blir nærmere 10 000 kr... Skal prøve å følge dine råd, men det med pengene ser det ut til at jeg må få ordnet med fortest mulig. Har latt regninger gå til inkasso før, og det vil jeg unngå på det sterkeste. Kan heller spørre min mor om jeg og min datter kan bo gratis for noen måneder slik at jeg får nedbetalt gjelda jeg da pådrar meg innen februar. Betaler nemlig nå 5000 kr for husleie hos min mor (ett soverom) + at jeg handler mat til hele husholdningen og rydder og vasker som normalt.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #5 Skrevet 8. november 2011 Flytt for deg selv! Finn en billig leilighet, søk om støtte til barnetilsyn, overgangsstønad (ikke sikkert du får noe når du tjener såpass mye), søk om bidrag fra far/nav, bostøtte osv. Kynisk mor du har, som trekker tilbake gaver OG lar deg btale 5000,- pr. mnd for et rom + at du er hushjelp og handler mat i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #6 Skrevet 8. november 2011 12.08 Takk for svar! Hun trakk tilbake bursdagsgave fordi hun har fått dårligere råd enn hun hadde da hun lovte gaven til meg. Det er fordi hun nylig har kjøpt seg hus (sammen med min stefar) til 2 millioner + at hun leier hus i nabokommunen til 5000 pr. måned. I tillegg har hun måttet betale bidrag for mine tre søsken som nesten ble 10 000 i mnd, men nå er det redusert til 3000 i mnd siden de har ordnet privat avtale og barna er mer og mer hos mamman sin. Så forstår jo godt hvorfor hun trakk tilbake gaven, men så utrolig irriterende for min del som ikke har noen oppsparte midler (er 19 år). Jaja, får håpe det ordner seg:-) Heldig er vi iallefall som har boplass, og heldig er jeg ihvertfall siden jeg har min lille gullklump som gjør at jeg ler mye i hverdagen:-) HI
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #7 Skrevet 8. november 2011 Er akkurat i søkeprosessen til bidrag. Først forskuddsbidrag, men når farskapet er fastsatt blir det nok bidrag fra barnefar, om han er bidragsdyktig da. Mor har slitt litt økonomisk da hun har to hus å betale. Hun har nylig kjøpt hus, og i tillegg leier hun et hus i kommunen der barna hennes bor til 5000 i mnd. Hun betalte bidrag pr. måned på nesten 10 000 kr til min far for mine tre søsken inntil nylig. Nå har de ordnet privat avtale og hun betaler kun 3 000 kr i bidrag. Spør nok heller om jeg kan la være å betale bidrag, og kun handle for å hjelpe til litt... Hun har sikkert dårlig samvittighet for det med gaven, for jeg fikk bra hakeslepp når hun sa at hun likevel ikke kan betale den:-/ Men om jeg mottar litt overgangsstønad + lønn i desember, så vil jeg klare å betale alt på en gang om min mor går med på det jeg foreslår til henne. Blir lettere for henne og min stefar også om jeg får meg førerkort og bil, slik at ikke de behøver å hjelpe meg så mye akkurat der (noe de har gjort uten at jeg har spurt hittil). Bussen er dyr, og går veldig sjeldent her i byen, så tar den omtrent 1 gang om dagen hvis det er altfor kaldt/regn/vind for å gå.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #8 Skrevet 8. november 2011 Oops, gikk litt fort i svingene! Mente at jeg spør heller om jeg kan la være å¨ betale husleie for en stund slik at alt går opp i opp, jeg betaler jo ikke bidrag til noen:-) hehe HI
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #9 Skrevet 8. november 2011 slutt å klag!! du høres bare tragisk ut. Om du ikke har penger til mat kan du jo gå til sosialen og søke om sosialstønad. da får du penger inn på konto raskt, det burde da alle med dårlig råd vite......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå