Gå til innhold

Ja til pappagruppe!


mammantilguttensin

Anbefalte innlegg

Her jeg bor i sverige,så er det så mange pappaer som er aktive i åpne barnehager osv. Og de kommer ikke på disse tingene for å snakke om födsel eller andre kvinne "problem",de vil möte andre som går hjemme med barn slik at barna får lekt/värt sammen.Og väre litt sosial.Kom nettopp hjem fra sjömanskirka og der er det overtall av norske pappaer med sine söte små.På pappa perm.Synes det er koselig med andre enn bare kvinner jeg.Så det ikke bare blir kakkling.

Bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Målet er jo en tredeling av permisjon, og at pappaen skal få mulighet til å få mer permisjon hvis mor er med på det. Så å gi et tilbud til pappaen er i tråd med dette.

Som nevnt er det vanskelig å time permisjonen til fedrene, så tror at et åpnere tilbud ala åpen barnehage, kafe og andre grupper i regi av HS, og syns også at det ikke trenger å være mamma eller pappa grupper, når det kan være en gruppe med begge? Trives personlig godt sammen med begge kjønn:p

Pappaen her i huset lo av forslaget, tror han så for seg kaffeslaberas med 40 år gamle fedre. Siden han selv er 25, så skjønner jeg at han er skeptisk. Videre så mener han at man burde klare å finne seg venner selv, trenger ikke få alt med teskje. Er selv ikke i barselgruppe, har tatt initiativet til å treffe andre i samme situasjon. Kunne også blitt kjent med andre på åpen foreldrekafe på HS

Opplever desverre lysbakken som en bedreviter, som ikke tilrettelegger, men påtvinger nye ordninger. Selv om det muligens er langt fra virkeligheten. Videre tror jeg han ordlegger seg på en sånn måte at han kan bli missforstått( i ammedebatten var det vanskelig å se hans hovedpoeng: mulighet til å velge, vs bort med pupp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som mor har ikke fått tilbud om barselgruppe, så hvorfor i alle dager er det en selvfølge at fedrene skal få tilbud om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme logikk:

 

Jeg som yrkesaktiv har ikke fått tilbud om foreldrestipend, så hvorfor i alle dager er det en selvfølge at studenter skal få tilbud om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner egentlig ikke helt debatten eller hva som er problemet. Slik jeg har forstått det er barselgruppene et tilbud til barnet og dets foreldre, vi hadde 1 møte på helsestasjonen, deretter var alt opp til oss selv. Oftest er det jo mamma som er hjemme først, slik at de fleste barselgrupper er vel mer mammagrupper. Alle i min barselgruppe er født samme mnd, slik at de fleste fedrene bør jo skulle i perm omtrent samtidig. Er vel bare naturlig at de benytter seg av samme gruppe? Man kan jo ha et felles treff med både mammaer og pappaer (i en helg feks) før mammaene avslutter perm, så kan pappaene utveksle kontaktdata og se om de vil treffes. Noen pappaer vil sikkert ha perm på ulikt tidspunkt, men jeg synes ikke det er NAVs jobb å finne alle med pappaperm på samme sted til samme tidspunkt for å lage pappagruppe (helsestasjonen har jo ikke overiskt over dette, kun NAV). Høres ikke dette greit ut da?? Eller skulle det gjøres noe ekstra for pappaene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke verre enn at helsesøster samler inn info om når fedrene skal ut i permisjon, man trenger ikke koble inn NAV slik du sier. Det er dessuten ikke alle fedre som bare tar ut fedrekvoten, heldigvis!

 

Jeg kan ikke se hvordan det å organisere barselgruppe for fedrene er "noe ekstra" slik du beskriver det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest hele debatten over, så mulig den har vært litt hissig...? Høres ut som du tolket meg som imot pappagrupper og pappaperm med måten du reagerer på. Jeg lar meg på ingen måte provosere av pappagrupper, kjempebra synes jeg, forslaget med å ha barselgruppene som utgangspunkt var nå bare en mulig praktisk måte å gjennomføre det på uten for mye administrasjon. Selvsagt tar ikke alle pappaer bare pappaperm, men veldig mange gjør det.

 

Det er kanskje litt på siden av denne debatten, men det er en ting som provoserer meg i spørsmålet om deling av permisjon. Jeg vet jo at Lysbakken er for tredeling av perm, med 1/3 til mor og far og en på deling. De som er for dette trekker veldig ofte frem hvor greit dette har vært for dem, altså at mor har gått tilbake til jobb etter 5-6 mnd. Jeg synes egentlig slike "personlige" argumenter ikke er så gode, men synes jeg også må få lov til det.. Når jeg begynner å jobbe må jeg være borte flere døgn i strekk, slik er jobben, ingen vei utenom. Barnet må derfor være helt avvent fra bryst før jeg begynner i jobb, ammepauser er en umulighet. Måtte derfor ha tatt permisjon uten lønn hvis Lysbakkens drøm var blitt virkelighet. Nå har sikkert de færreste slike jobber, men eks alle i helsevesenet som jobber turnus vil også ha problemer med å skulle gå tilbake til jobb så tidlig uten å ha sluttet med amming. Slik tredeling tror jeg altså vil fungere kun for de i vanlige dagjobber, med fleksitid og avspasering, muligheter for ammepause og kanskje hjemmekontor av og til. Alle har det ikke slik!! Vet at Lysbakken sikkert mener man burde starte med morsmelkerstatning, men det synes jeg er litt sært. Her har barnet dessuten nektet erstatning (vi har prøvd!!)...

 

Altså litt på siden, men da fikk jeg i allefall sagt det! ;-)

Og mitthjerteerditt; nei jeg er ingen konservativ høyrevelger, alltid stemt rødt (til og med på SV! ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et helt år delt i tre vil jo si at mor kan være hjemme til barnet er ni måneder. Eller så gar ti måneder dersom man tar ferie i tillegg. Jeg må bare minne om at dette er MYE mer enn det de aller fleste andre land har i hele tatt.

 

I den alderen er det jo ikke snakk om fullamming og du greier nok å holde produksjonen ved like om du tar med deg pumpa på jobb.

 

Jeg er enig i at det er viktig med morsmelk, men ikke viktigere enn en god og nær relasjon til sin far. Og tre måneder alene med barnet mener jeg er minimum.

 

Så bra at du også er for pappagrupper, jeg skjønner ikke all den negative responsen det har fått. Har møtt flere fedre i permisjon som gjerne hadde blitt med på det. Kanskje spesielt de som er hjemme litt lenger enn bare fedrekvoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbudene for mor her i byen kan faren dra på og. Men derimot så er det laget en facebook gruppe hvor vi mødre møtes, da i regi av oss på gruppen.

 

Hvis vi kvinner klarer det, så klarer vel mannfolkene det og?

 

Skal pappa grupper opprettes så bør det komme samme tilbud til kvinner og...

 

Er på en ren "mødregruppe" men det er for alenemødre, så litt vanskelig og putte inn far der. Men samme tilbud kan de ordne til far og.

 

Lysbakken driv ikke med likestilling, han syr puter under armene på mannfolkan.... likestilling my ass....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er hvorfor så mange mener at det å tilby pappagrupper til fedrene er å sy puter under armene på mennene, mens barselgrupper ikke er å sy puter under armene på kvinnene? Er det fordi alle er enige om at vi kvinner er så mye svakere enn mennene, slik at det selvfølgelig må ordnes av staten?

 

Jeg synes det er kjempefint at helsestasjonene organiserer barselgruppe og synes det er helt selvsagt at de gjør det samme for pappaene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det blir det på en måte siden de tilbudene som er til mor, er også for far. Han kan velge selv om han vil bli med eller ikke... På helsestasjonen er det sjeldent jeg ser menn, er mest kvinner der.

 

I tillegg så hvis de har stor interesse for slike grupper, så har det vel eksistert nettgrupper hvor det planlegges treff... Slike som vi kvinner har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun min mann som klarer å fikse slikt selv eller?

Både han og andre menn har deltatt i gruppene på helsestasjon ( de gruppene er jo for kontroll av barnet, ikke for å sosialisere mor/ far) Vi utvekslet nr og fikset treff selv for dem som ville, samme gjorde fedrene. Værre er det ikke. Om det ikke blir hver uke så blir det av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste helsestasjonene innkaller vel til barselgruppe når barnet er rundt 2 måneder (noen tidligere også), på dagtid. For det første er det jo de aller færreste mennene som er i permisjon så tidlig og dermed kan være med, for det andre er det for de fleste fedrene ganske langt frem til sin permisjon. For det tredje bør ikke gruppen settes sammen ut fra da barnet ble født slik barselsgruppene er, men ut i fra når pappaene går ut i permisjon. Noen skal jo bare ha tre måneder mens andre igjen dobbelt så lenge.

 

Å legge ned hele ordningen mener jeg blir å gå feil vei.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...