Gå til innhold

Hjelp! Ønskeliste til bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Innser at jeg kommer til å virke utakknemlig og ufordragelig i dette innlegget, men lar det stå til:

Vi skal gifte oss (tinghusvielse og liten fest for de nærmeste bare) og folk har begynt å forlange at vi registrerer ønskeliste. Jeg ser på det som et stort ork og det hadde ikke gjort noe om folk ikke ga oss gaver i det hele tatt. Vi bor trangt og har ikke plass til en fyrstikk til her vi bor. Riktignok bor vi her midlertidig og håper å få oss noe større med tiden, men utover serviset vi samler på og at vi har forstått at voksne mennesker MÅ ha hardangerbestikk (hvorfor det, egentlig?) har vi ingen ide om hva vi skal skrive på en slik liste.

Lurer på om vi skulle opprettet en konto så folk fikk bidra til kunst som vi kunne kjøpt om noen år når vi får vår permanente bolig, men jeg føler det blir litt..eh..klarer ikke forklare det. Jeg synes det er kjipt å gi noen penger i gave og er redd folk vil oppfatte det som teit.

Noen som har gode tips til hva nygifte vordende foreldre i slutten av 20-årene burde ha på ønskelisten sin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan ønske dere gavekort eller gavesjekker til spesielle formål, som feks. som du nevner: kunst.

Gavekort på møbelbutikker, interiørkjeder ol. kan være kjekt å ønske seg. Da kan dere handle når dere kommer inn i egen bolig.

Skrevet

Gavekort har en tendens til å gå ut på dato (må brukes innen et år), og da er vi egentlig like langt?

HI

Skrevet

Ønsk dere gavekort på reisebyrået da vel, så kan dere unne dere en litt mer lukseriøs ferie enn dere pleier neste sommer.

Skrevet

Har tenkt tanken, men vi blir foreldre snart, og neste sommer blir tilbrakt hjemme sammen med en hyle- og dritemaskin ;)

Vi er skikkelig vanskelige....

HI

Skrevet

Hvitevarer, kaffimaskin (dersom dyrt kan fleire spleise)

Verktøy

Glass (kan oppbevares på loftet til foreldra deres til dere får større hus)

Kakespade

Kakefat

Dessertskåler

Jule-servise?

Ullpledd

Skrevet

Takk for tips.

Juleservise har vi bestemt oss for at vi ikke trenger, det er jo stort sett bare i julen penserviset kommer til å bli brukt, og jeg synes det er så høytidelig med servise i hvitt med sølvkant i julen...

Glass er absolutt noe vi bør begynne på, men det er dritvanskelig. Jeg liker enkle glass, og da føles det så meningsløst med dyre glass som er kliss like billigkrystallglassene vi allerede har. Men kanskje vi bør velge oss et-eller-annet, slik at vi kan fylle på listen om serviset vårt skulle bli komplett før kjøpelysten til folk er dekket?

Kakefat hadde sikkert vært greit å ha flere av, og kanskje noen fine skåler til å lage fromasjer og andre desserter i? Skåler har vi i pressglass, samt at det hører dessertskåler til serviset (har en del av dem fra før).

Har fått mye bra ut av denne listen, takk.

Flere som har innspill?

HI

Skrevet

Si til gjestene at de kan bidra med godt humør. At dere ikke behøver gaver.

Det frekkeste jeg vet om er de som legger med kontonr. i innbydelsen og sier at de ønsker seg penger...

Gavekort går an.

Skrevet

Det er faktisk ikke gjestene som maser om liste, men naboer av foreldre og andre "fjerne" bekjente.

Jeg er enig når det gjelder å ønske seg penger, men veit søren ikke hvor vi skal gjøre av evt gaver. Vi har ikke 60 kvm til rådighet engang...

Kanskje vi skal ønske oss sølvbestikk. Da blir det sikkert en gaffel eller en kniv per gave, kan umulig ta plass :)

HI

Skrevet

Har dere planer om å bygge hus?? Ønsk da trillebår, spader, verktøy, spikerpistol ol..

Skrevet

Kjempeide, egentlig.

Men tror ikke det blir bygging av hus, med de nye byggeforskriftene er de nye husene hermetikkbokser uten noe naturlig lufting. Bor slik nå, og lengter hjem til mors og fars hus der det trekker fra vinduene og hele bygget beveger seg i vinden. Dessuten har vi tømrere i nærslekta.

HI

Skrevet

hva med å ønske dere noe dere har fra før da?

dundyner/puter - dersom det dere har er gammelt og trenger å skiftes ut.

litt eksklusivt sengetøy og laken, sengeteppe

bytte ut moccamasteren?

sentergavekort (flere butikker å velge mellom)

gavekort på obs f.eks. (kanskje dere skal male en vegg, trenger ny oppbevaring eller benketopp til kjøkkenet?)

det er jo også lurt å ønske seg ting man kan ha i det nye huset dersom man har mulighet til å låne litt oppbevaringsplass

gavekort på jerna, tilbords osv osv - for å supplere på serviset deres eller for nytt kjøkkenutstyr

selvfølgelig kan dere også ønske dere bidrag til kunst ved å opprette en "kunstkonto" men husk at folk liker ikke gi penger med mindre summen som gis bort er av den anstendige sorten. Det føles mer tassent å sette 300kr inn på en konto enn å kjøpe et fat som ser ut som en millon dollar. selv om du sier dere fint kunne klart dere uten gaver og at str. eller verdi ikke spiller noen rolle så gjør det som oftest det for gavegiverne. Man vil ikke være gnien, ei heller avsløre hvor mye man har råd til å gi. (dette gjelder jo ikke alle men av erfaring så stemmer dette ofte)

Eller så driter dere glatt i hva andre mener om ønskelistene deres og la det være med det som er.

Skrevet

Kjeler - Masterserien på Tilbords f.eks.

Vaser (hvis du kunne tenke deg å bytte ut noen du har)

Gavekort på kunst må vel være topp? Et bilde/maleri tar jo ikke store plassen.

Men ellers er jeg enig i at sølvbestikk var lurt ;)

Skrevet

ønske dere spiselige gaver, evt restaurantbesøk, kino/teaterbiletter eller andre opplevelser.

Eller en avtale om friske blomster levert på døren hver uke (mange blomsterhandlere har slike dealer), evt fersk frukt levert på døren eller en sånn middagsgreie der man får alle ingredienser til middag og oppskrifter levert på døren for en uke av gangen.

Skrevet

Bytte ut moccamasteren? Det ville jeg ikke finne på ;)

Takk for fine tips :)

HI

Skrevet

Kjeler og panner er en ide, da er det jo bare å slenge ut det gamle skrammelet og gjøre plass på den måten.

HI

Skrevet

Får dere mye er det jo bare å pakke det ned og ta det frem igjen når dere evt flytter!

Skrevet

Store problemer dere har skjønner jeg. Vi giftet oss på samme måte og hadde ingen ønskeliste. Fikk mye fint likevel, masse gavekort i glassmagasin bl.a.

Skrevet

Det er ikke et stort problem, men et lite problem. Oppe i alt som foregår i livet vårt er det vanskelig å finne energi til å tenke på hva vi kan tenkes å ønske oss noen år fram i tid når vi får plass til saker og ting.

Jeg var rett og slett ikke klar over at man måtte gjennomgå en personlig krise eller lignende for å be om hjelp her inne, og ber så mye om unnskyldning.

Takk til dere som har kommet med fine innspill.

HI

Skrevet

Vi synes også at det var vanskelig å finne ting å putte på ønskelista (giftet oss for en drøy måned siden, men har bodd sammen leeenge og har det meste).

Vi ønsket oss:

-nye kasseroller, Eva Trio

-nye kjøkkenredskaper, Stelton

-nytt hverdagsbestikk (et fra Iittala)

-nytt hverdagsservise (penservise har vi)

-ny kaffekanne, Stelton

-nye kokkekniver

(alt det gamle ble da kastet)

-Wiik & Walsøe Alv vase, kunstfat, lyslykter (norsk design som ikke går av moten)

-kakefat

-Iittala vase/tulipanvase

-album til bryllupsbilder

-en designlampe fra Kartell

Har fått mye penger også, uten at vi ønsket oss det.

Føler vi har fått mye fint uten å ha fylt opp huset med nips:-)

Skrevet

Kanskje du kunne ønsket deg en dose selvironi?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...