Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #1 Skrevet 8. november 2011 Mulig jeg er forferdelig barnslig nå men.... Jeg har mann og 5 barn. Har så vidt begynt å jobbe etter permisjon....turnus. Har derfor fri 3-4 dager i slengen. Vesla på snart 1 år er fortsatt hjemme. Liker ikke husarbeid, men liker å ha det ryddig rundt meg:-) Er bare såååå lei av å gjøre alt alene. Når jeg har hatt permisjon har det liksom vert greit, men orker ikke nå som jeg begynner å jobbe. Å bruke langfrien min på å ta igjen alt husarbeidet gidder jeg ikke. (er ikke så mye man rekker når man jobber 12 timers) Mannen snakker "fint" at VI må holde orden. MEN; han har jo kun ettermiddagene og kvelden fri+helger.....og da vil han vere med barna. Så i dag fikk jeg nok. Handklær som slenger på badet, som tennåringene fikk beskjed om å fjerne for 3 dager siden. Og senest i dag. Klær, melkekartonger, leker, oppvask. Rot over alt! Blir gal.... Så nå streiker jeg:-) Vesla sover og jeg skal krølle meg sammen under teppet i sofaen med en god bok. Så får rotet seile sin egen sjø. Middag får mann og barn fikse selv i dag. Forholdet mellom meg og mannen er ganske tynnslitt forresten. Forrige dagen sa han at han ikke ville miste meg. Følte seg så trygg med meg, for jeg hadde alltid kontroll på alt.... Føler meg mer som moren hans. Rene klær, mat og et ordnet hus. Nok er nok.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #3 Skrevet 8. november 2011 Fem barn og begge foreldre i fulltidsjobb? Og du attpåtil i turnus??? Somethings got to give.... Detter er umulig kombinert med begrepet perfekt husmor/husstell. Husarbeidet er ikke din jobb. Det er familiens. Men hva jeg leser ut fra hovedinnlegget, så har ikke din mann spesielt mye mer tid til overs enn deg, og han velger tydeligvis heller ikke å bruke fritiden sin på tv, data, venner og drikking, men på barna, noe jeg synes er en god prioritering. For å få det til å fungere og fremdeles leve og ha en harmonisk familie rundt deg, så må du frigjøre tid, enten gjennom å pålegge de eldste barna en del husarbeid, leie vaskehjelp eller redusere arbeidstiden for en av dere. Alternativet er å leve i rotet, det forstår jeg at du ikke klarer, det hadde ikke jeg orket heller. Men det er en utrolig stor arbeidskapasitet i de små kroppene, når man bare får aktivert den knappen. Hvis du/dere ikke gjør noe med den situasjonen, så finnes det en viss risiko for å bli alene med fem barn. DET vil du ikke!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #4 Skrevet 8. november 2011 Takk sor fint svar:-) Nei, vil helst at vi holder sammen ja:-) Han er en flink pappa. Problemet er at jeg også vil vere med barna på ettermiddagen. Men, da må husarbeidet vike.....noe som fører til rot og irritasjon. Må nok bli flinkere hele gjengen ja....
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #5 Skrevet 8. november 2011 Når du først skal kjøre denne kampen - så må du kjøre den fullt ut! Husker fra jeg var ung og bodde hjemme. De stadige truslene fra mamma om at hvis ikke vi gjorde sånn eller sånn - så gadd ikke hun vaske klær, lage mat osv. Problemet da (og JA jeg skjemmes) var at vi gjorde jo ikke det hun ba om - men hun gjennomførte aldri truslene sine heller! Vi lærte jo ingenting av det! Jeg ville (etter at du har brukt heeeeele denne dagen til å slappe av) satt meg ned og laget en skikkelig arbeidsliste som dere kan henge opp. Der fordeler du ansvar for de forkjellige tingene som må gjøres på hver enkelt person - over de forskjellige ukedagene! Alle MÅ forholde seg til denne planen, hvis ikke MÅ det få konsekvenser av ulik art. Vet ikke hvor gamle barn du har - bortsett fra den ene på 1. år og så snakket du noe om tenåringer..... Tenåringen kan i allefall hjelpe til, samme med mannen. Og de skal heller ikke være gamle før de kan få forskjellige oppgaver som barna skal måtte kunne forholde seg til! Du skal ikke være en selvfølge hjemme - dere skal yte det samme alle sammen. Har du ekstra tid og overskudd en dag - kan du jo heller gyve løs på flere oppgaver enn hva som står på DIN liste ;-) Kos deg med fridagen din ;-)
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #6 Skrevet 8. november 2011 Nå har vi kun en liten treåring i hus - så sånn sett ingen sammenlignbare familiesituasjon! Men for ett par uker siden så fikk vi beskjed om at treåringen har husstøvmiddallergi. Noe som betyr at huset må holdes i orden til enhver tid. Nå MÅ vi gjøre de tingene vi ellers har tatt i helgene eller tatt den neste dagen. I tillegg må vi være aktive begge to og samboeren min får nå (heldigvis) ett innblikk i alle de tingene jeg gjør som for han er usynlige. Og det er deiiiilig Det vi har gjort er å skrive ned alle de tingene vi må gjøre daglig, ukentlig, månedlig og sjeldnere. Så har alle daglige gjøremål blitt skrevet på kort og fordelt utover ukedagene. Eks. Mandag: Støvsuge/moppe alle gulv i hvoedetg. Tørke støv. Vaske badet. (med forklaringer på hva som må vaskes på badet for at gubbelars skal få med seg alt ). Noen dager er det få ting å gjøre og da må man gjøre en ekstraoppgave, som da er en av de tingene som må gjøres sjeldnere enn ukentlig. På den måten har vi i løpet av en mnd gått igjennom alle oppgaver som må gjøres i huset "helt automatisk". Nå bruker vi den tiden det tar å lage middag også på husarbeid, hver eneste dag. Og siden vi har holdt på så kort tid foreløpig så legger vi stadig til nye gjøremål som vi ofte gjør på atomatikken eller som rett og slett går i glemmeboka til vanlig. Nå er det plutselig system og det går så og si automatisk. I tillegg har det økt lysten til å ha system overalt slik at alle gjøremål blir enklere Dere er jo sju i husholdet og også tenåringer ettersom jeg leser i hovedinnlegget. Da er det flere å dele oppgavene på og mindre å gjøre for hver. Og litt burde/må jo barna også hjelpe til!! Det er det minste man burde forvente for all matlaging og transportering og utlegg man har Lykke til!!!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #7 Skrevet 8. november 2011 Faren min var kresen i matveien og klagde hele tiden på at han synes mamma brukte for mye penger på mat.... Så da streiket mamma, hun handlet ikke mat og lagde ikke middag. Pappa måtte ta over og fant ut at han eelsker å lage mat:)(er ikke kresen lenger heller). Det er nå 17 år siden og fortsatt bare pappa som tar seg av innkjøp og middag:)) (men mamma gjør det meste ellers;)
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #8 Skrevet 8. november 2011 Hvorfor er det alltid dama som må redusere arbeidstiden sin for å "frigjøre" tid til husarbeid? Hvorfor blir aldri mannen oppfordret til det samme?
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #9 Skrevet 8. november 2011 Takk for gode tips! Skal skrive en plan i dag, og lære meg og delegere! Hvor mye bør en forvente av tennåringer? Hun eldste furter og sier ingen av venninnene må gjøre noe:-)
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #10 Skrevet 8. november 2011 jeg har bare ett ord til deg: VASKEHJELP
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #11 Skrevet 8. november 2011 Jeg som oppfordret til kutt i arbeidstid lenger oppe, sa aldri noe om HVEM som skulle kutte. bare at man kanskje skal vurdere om EN burde gjøre det. Ofte har det med økonomi å gjøre, men i dette tilfellet, så kan det være veldig vanskelig å jobbe turnus og kutte tid. Noen steder går det ganske enkelt ikke an å gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #12 Skrevet 8. november 2011 Hva skal man med vaskehjelp når man har mann og tenåringer? Jeg ville gitt tenåringene en skikkelig oppstrammer, jeg. Du gjør dem ingen tjeneste med å venne dem til room-service og all inclusive, de vil slite max når de flytter hjemmefra i så fall. Og mannen må ta halvparten av det barna ikke gjør, du jobber jo like mye du selv om det er mer konsentrert...
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #13 Skrevet 8. november 2011 Trust me, det sier ALLE tenåringer Det er noen som hjelper til hjemme, og noen som ikke gjør det. Hun syns sikkert det er greit å bli med på husarbeid når hun ikke har noen rene klær igjen
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #14 Skrevet 8. november 2011 Første grep: Vaskehjelp. Andre grep (som jeg selv - med tre barn, hvordav to late tenåringer - skal innføre): Betaling for arbeid. Ja, det høres urimelig ut å skulle betale ungdommene for å bidra i sitt eget hjem. MEN slik som det er nå, hos oss ihvertfall, så får de penger når de ber om det uansett. Kino, klær, osv osv. Og så må jeg i tillegg mase og mase og mase og til slutt true for at de skal gjøre det minste grann husarbeid. Nå skal det bli sånn at de får en viss sum for å lage middag, for klesvask, for å rydde kjøkkenet osv. Og så får de INGEN penger utenom.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #15 Skrevet 8. november 2011 Hvis hun ikke vil gjøre noe hjemme, så trenger heller ikke dere å gjøre noe for henne. La vær å kjøre henne hit og dit, la være å vaske klærne hennes (det burde hun uansett gjøre selv nå), la være å gi henne penger osv. Skal hun ha noe, må hun også bidra selv.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #16 Skrevet 8. november 2011 Får barna lommepenger? Hva med å ha en "grunnlønn" ukentlig eller hva som passer best. (som er lav) Og så ha et skjema med arbeidsoppgaver, som må krysses ut etterhvert. Og for hver ekstraoppgave h*n gjør, jo mer penger blir det å rutle med.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #17 Skrevet 8. november 2011 Du gjør noe jeg skulle gjort for lenge siden! :-) STREIKE! "Forholdet mellom meg og mannen er ganske tynnslitt forresten. Forrige dagen sa han at han ikke ville miste meg. Følte seg så trygg med meg, for jeg hadde alltid kontroll på alt.... Føler meg mer som moren hans. Rene klær, mat og et ordnet hus. " - jeg har det nøyaktig likt deg! Du er ikke alene... *pjuh* Godt å få det ut!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå