Gå til innhold

Hva holder deg slank?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det spesielle valg du tar i løpet av dagen som gjør at du holder deg slank tror du?

Eller andre ting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velsignet med høy forbrenning tror jeg. Trener lite og spiser stort sett det jeg har lyst på.

Skrevet

For å holde meg slank må jeg ta et valg hver eneste gang jeg spiser, jeg har nemlig en ekstrem apetitt og kan lett ete 2-3 ganger det jeg forbruker på en dag hvis jeg lar det skli ut.

Jeg har måttet lære meg hva som er en normal porsjon og holde meg til det. Uansett om maten er veldig god og jeg har lyst på mer. Jeg kan heller ikke ha snop og snacks i hus.

Min samboer har det ikke slik, når han er mett så er han mett uansett hvor god maten er. Derimot har han en svakhet for brus som overgår de fleste. Har vi ikke brus i hus og han ikke går innom kiosken kan han gå ned kilovis på en måned (han er ikke overvektig, men i øvre del av normalvekt).

Skrevet

Jeg er slank, men det er ikke gratis. Jge trener jevnlig, passer på å spise sunt og ikke for mye. De gamle kjedelige rådene, altså. Men hvis jeg slakker av på¨dette, går jeg straks opp i vekt.

Skrevet

Jeg sliter med lavt stoffskifte, div intoleranser og er insulinresistent så jeg legger veldig lett på meg.

For å holde meg slank må jeg holde meg i aktivitet og passe kostholdet. Jeg tåler dårlig sukker og hvitt hvetemel, kroppen min er ikke noe flink til å spalte sukker og jobber som et hamster med å lagre ekstra energi.

Så lenge jeg spiser grovt, grønt, lite hvetemel og sukker, mosjonerer hver dag og trener et par ganger i uken holder jeg meg på str 38. Men lar jeg det skli ut må jeg plutselig ha str 42 i bukser :(

Skrevet

Jeg har funnet ut hva som funker for meg og min livssituasjon. Og det er å kutte ned på karbohydrater. Spiser ikke sukker i hvit form i det hele tatt! Og mindre poteter, brød og ris enn jeg gjorde før. Jeg var bestandig veldig tynn frem til vgs. Da sluttet jeg å trene men fortsatte å spise som før. Og etter at jeg flyttet for meg selv så er det nok ikke feil å si at jeg spiste annerledes og mindre hjemmelaget mat -slik som mamma laget til meg.

Nå har jeg gått tilbake til det hjemmelagede maten med mer grønnsaker og mer "ekte mat". Og med det så har vekten gått ned og formen kommer seg gradvis. Så husmannskost funker for meg. Når jeg, om ett års tid pga skole og alt for mange ekstrajobber, begynner å trene skikkelig igjen kan jeg trappe opp litt på de sunne karbohydratene litt :)

Det er deilig å ha "knekt koden" og se at normalvekta nærmer seg igjen. Og det uten noen andre anstrengelser enn å kutte på usunne karbohydrater :)

Skrevet

Jeg går /løper 2 ganger i uka.

Jeg unngår å ha snacks i hus i hverdagen. Handler på fredag og spiser det jeg vil av godteri i helga.

Har et normalt, norsk kosthold med brød, poteter, pasta osv. Sparer ikke på smør på brødskiva eller fløte i sausen.

Hvis jeg dropper turene, går jeg fort opp i vekt.

Skrevet

Faste måltid, med "normal mat"...Jeg tillater meg og spise og drikke alt, men ikke HVER dag.

Jeg har kontorjobb, og trener ca 1 timer hver dag, men føler det MÅ til, og at jeg til tross for dette fortsatt kan regnes som inaktiv da 8 timer på jobb, pluss en time eller to i sofaen i løpet av døgnet utgjør ALT for mye......Ikke for vekta, hovedsakelig, men for kroppen, holde meg frisk, smertefri og i form.

Jeg kjøper 95% av alle kafebesøk KUN svart kaffe, eller en brus-light,- og ikke "noe godt";- da "Noe godt" er forbehold burdagsselskap og fredagkveld og lørdagkveld.. Prøver også og erstatte et måltid med bursdagskakespising de dager det faller på en ukedag (altså tar middagen eller kveldsmaten på bursdagsselskapet..Ikke akkurat en sunn middag, men kcal-messig sparer jeg en god del. FOr kakestykket/-ene, hadde blitt spist uansett)

Skrevet

Graviditeten.

Kastet opp halve svangerskapet.

Skrevet

Dette her er første gangen på flere år jeg går inn på en slanketråd. Etter jeg fikk minstemann raste jeg ned i vekt pga amming og dårlig apetitt. Var lenge alt for tynn ( synes jeg) 170 høy og 52 kilo. Så i to,tre år gjorde jeg alt for å legge på meg. Når det er sagt så har jeg aldri spist mer usunt og mer snop enn den perioden, men jeg gikk likevel ikke opp pga jeg spiste så LITE og spiste meg aldri mett, så det er vel kunsten da:P Spiste noen biter her og noen biter der og nesten aldri kveldsmat.

Meeen nå skal jeg si kiloene har komt på igjen, litt for mye egentlig. Jeg liker å ha former men vil ikke gå opp mer nå, helst litt ned igjen. Veier 66 kilo nå, 62-63 er perfekt:) Grunnen til at jeg har godt opp så mye siste året er rett og slett fordi depresjonen min er borte, jeg har fått matlysten tilbake, spiser normalt og spiser meg noen gangen litt for mett.

Så nå er det tilbake i gamle spor, altså jeg kan ikke lenger spise alt jeg har lyst på og må begrense mengden. Spiser en eller to skiver i stedet for fem, smører tynnere lag med pålegg, spiser meg ikke stappmett, drikker vann i stedet for juice, frukt og grønnsaker, ikke godteri eller snacks i ukene. Når det gjelder trening er jeg lat. Prøver å gå meg en tur i ny og ne og danser en del. Sett på musikk og bare dans vilt rundt på stuegolvet:) til svetten renner.

Skrevet

Ative unger.

Ikke trykke inn på ukritisk alt jeg kommer over. Spiser f.eks ikke 3 vaffelplater med syltetøy i besøk om jeg skal hjem til middag 2 timer senere. Alt med måte. Ikke småspising, ihvertfall ikke type spise seg mett mens middagen lages. Og valg av mat til hverdags: grovt brød, egg, cottage cheese, frukt, fullkorns pasta-og ris. Magert kjøtt, ikke synlig fett, aldri grisemat som pølser,bacon etc. Maten bader ikke i smør, og vi har ikke "dessert" som grøt med sukker til middag. Jeg velger ofte lettprodukter som ost fordi jeg ikke liker de feite variantene. Sukker kun i helgene, dvs jeg spiser litt mørk sjokolade hver dag uten at det synes. Drikke vann.

Skrevet

NN lenger oppe i tråden..Jeg er så glad i kaker og vafler, så med vaffeleksempelet ditt så hadde jeg for eksempel valgt og spise 3 plater vafler, og tatt det for middag :o) Det funker for meg...Ellers så har jeg lært at det er enklere og ikek ta seg noe i det hele tatt enn og ta "bare litt":....

Ergo, null vaffel, og middag hjemme 2t senere,- eller bytte ut middagen med vafler:o)

Ofte det siste,- menigjen, det funker for meg,- og da går det greit:o)

Skrevet

Jeg bytter også ut middagen hvis jeg har spist noe usunt like før. Skadebegrensning!

Jeg tenker alltid på hva jeg dytter i munnen. Hvis ikke går jeg opp i vekt, så enkelt er det.

Jeg tror at de som er overvektige glemmer å tenke " - jeg spiste 3 store vafler til lunsj, da må jeg skippe middag i dag og heller ta et større kveldsmåltid tidligere på kvelden, og heller huske å ikke småspise før middag i morgen, for jeg elsker den middagen jeg skal ha."

Skrevet

Fravær av brus og godteri. Har rett og slett ikke behov for det. Spiser det jo, men kjøper sjelden. Sånn bortsett fra når jeg er gravid, da snus alt på hodet 8-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...