Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #1 Skrevet 8. november 2011 er greit hvis det er noe medisinsk som gjør de større, men jeg mener late mennesker som spiser alt for mye og ikke gidder å røre på seg, som klager på at de er alt for fete for så å trykke i seg en pose potetgull
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #2 Skrevet 8. november 2011 Jeg kan ikke si at jeg har fordommer mot fete folk, men noen ganger ganske så mye irritasjon ovenfor dem. Dette gjelder spesielt to av mine venninne som veier godt over 100 kg. Hvis de hadde vært fornøyde med seg selv, så ville jeg aldri irritert meg. Men de klager, syter og klager litt til, og da blir jeg sur. Spesielt fordi de propper i seg massevis av mat og godterier.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #3 Skrevet 8. november 2011 Hvordan vet du hvem av oss tjukkas'er som har noe medisinsk til grunn for overvekta da? Eller er du av den høflige typen som synes det er din oppgave å spørre oss hvorfor vi er tykke? Jeg er tykk og vet hvor nyansert dette bildet er, heldigvis har jeg muligheter til å gå ned i vekt. Du er jo bare dum stakkars, og det er det nok ikke mye å gjøre med.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #4 Skrevet 8. november 2011 Nei, jeg har ikke fordommer mot fete folk. Har jeg venner som er misfornøyd med kroppen sin pga. for mange kg støtter jeg de. Det er ofte en psykisk årsak bak en overvekt og de siste de trenger er at jeg som slank skal ha fordommer overfor de. Empati er en fin ting!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #5 Skrevet 8. november 2011 jeg synes synd i dem, var selv tjukk for en del år siden og følte meg overhodet ikke vel i min kropp. Men blir irritert på dem som vil ned men påstår (uten medisinsk grunn) at det ikke klaffer eller at de ikke orker tenke på hvor mye de spiser. Vel for meg er det masse tanker rundt hvr mye og hva har jeg spist nå når jeg er slank, men heller det enn str 44/46 i klær igjen og ikke være fornøyd med meg selv
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #6 Skrevet 8. november 2011 Jeg blir så irritert over fete mennesker som klagerover sine livsstils sykdommer som Diabetes2, hjertesvikt, tungpust osv.... Men samtidig så skal man ikke bevege seg. Andre, uten sykdommer, skal prøve dietter og shaker...de trener kanskje sporadisk i et par mnd. Men fordi det ikke skjer noe drastisk, så gir de opp. Jeg blir irritert over at man ikke kan forstå at å gå ned i vekt handler om total endring av livsstil. Mat, holdninger rundt mat, fysisk aktivitet, ikke bare for de selv men hele familien! Jeg har sett unge som gamle,syke som friske klare dette. Med sterk vilje og pågangsmot så har man klart å endre seg. Det skal gjøre litt vondt, men det blir godt! Derfor blir jeg forhåndsdømmende... spesielt ovenfor tykke mennesker som syter over at de ikke kan pga leddgikt og diabetes osv..akkurat derfor må man!! Eller "ingen kurer virker på meg!" Det er iallefall bare tull!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #7 Skrevet 8. november 2011 Men da må du vel ha fordommer mot alt som er selvforskyldt? Unge alenemødre uten utdanning med dårlig råd, mennesker med feil økonomistyring som må få hjelp av staten for å komme gjennom hverdagen, røykere og de som drikker for mye (for de fleste blir det jo problemer fysisk/psykisk/sosialt pga. lastene). Narkomane som frivillig har havnet i situasjonen - drit i årsaken til at ting blir som det blir. Selv har jeg litt fordommer mot de som er så endimensjonale at de ikke forstår at tilstander og situasjoner er komplekse.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #8 Skrevet 8. november 2011 Jeg er feit selv jeg, og har ikke fordommer nei. Jeg tror det er mange usunne tynne der ute også. Selv har jeg blitt tjukk pga tvangsspising da jeg var yngre (og det er vel noen av dem dere har fordommer mot), og gjør alt for å gå nedover i vekt nå. Har medisinske grunner til at det er vanskeligere å gå ned i vekt nå, men har likevel klart å gå ned ca 23 kg. Riktignok er dette over en periode på 2.5 år, men det går sakt pga de medisinske grunnene jeg har. Men jeg kommer ikke til å gi meg før jeg har nådd idealvekt. Jeg er aktiv og har vært det hele livet. Elsker alt av ballspill, gå tur i fjellet, gå tur generelt, svømme og er til og med begynt å like å jogge (etter at kroppen er blitt litt mindre og tåler belastningen). Så nei, jeg har ikke fordommer mot feite mennesker. Vet det ofte ligger vonde ting bak, så klarer å se forbi det "feite" og tenker ikke på dem som late, ekle, sjokoladespisende mennesker. Det går fort å bli feit, men det går ikke alltid like fort å bli tynn igjen............
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #9 Skrevet 8. november 2011 har ikke det har noen venninner som er "fete", andre som ikke er det. Det har ingenting å si for hvordan de er som personer. Som jeg nevnte i en annen tråd er det eneste at de "fete" spiser mer (gjerne uten å være klar over det). Ellers er det like store forskjeller mellom dem som mellom alle andre. Mange av de "tynne" har sine hangups de også, for eksempel selv om de spiser lite spiser de kanskje veldig usunt, f.eks smågodt HVER dag og drikker masse brus. Så jeg har ikke fordommer mot feite. (selv veier jeg 57kg)
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #11 Skrevet 8. november 2011 Livstilssykdommer rammer ikke bare fete. Da må du ha fordommer mot alle som ikke lever livet "riktig".
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #13 Skrevet 8. november 2011 Det er utrolig få overvektige mennesker som har medisinske årsaker til sin overvekt. Det er stort sett feil kost og lite aktivitet som er årsaken.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #14 Skrevet 8. november 2011 Jeg har ikke fordommer mot overvektige som sådan Men jeg har fordommer mot overvektige som alltid drar fram at "mange er overvektige pga. sykdom" og når du spør om de er det er svaret alltid nei, for det er ikke mange som er fete pga. sykdom, de fleste er det pga. livsstil. Jeg har fordommer når man klager over hvor tjukk man er og så kjøper seg en diger osteloff hos Bakern. Det er helt greit å være overvektig, bare ikke klag på det til en hver tid uten å følge opp. Jeg har selv mine 10 + kg som skal bort, jeg går ikke rundt å klager for det plager meg ikke i det daglige, jeg vil bare bli finere - så da må jeg jo gjøre noe med det, og det er ikke noe medisinsk bak, jeg er bare ikke flink nok til å leve sunt i hverdagen og langt ifra flink nok til å trene for tiden.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #15 Skrevet 8. november 2011 Jeg er overvektig selv, og har ingen fordommer mot andre overvektige. Men jeg merker at jeg tenker mitt om tykke voksne med tykke barn, greit at man spiser dritt selv, men pass da for Guds skyld på at barnet ikke blir overvektig!!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #16 Skrevet 8. november 2011 Men om det ikke er en fysisk årsak, er den mye psyke med i bildet. Ja, det sier seg selv at man spiser for mye og beveger seg for lite. Overspising kan allikevel hos en god del sammenlignes med andre spiseforstyrrelser, og bugner i psykiske problemer som bl.a. depresjon, selvforakt osv. Hadde det bare dreid seg om psyken uten overvekt er det sjeldent noen sier at man skal bare ta seg sammen. Det er faktisk vanskelig å ta skrittet og få den hjelpen man trenger, for man møter faktisk haugevis av fordommer i helsevesenet også. Det er ikke lett å skulle gå å få hjelp, hvis den som skal hjelpe deg også men at det kun står på dårlig motivasjon og liten viljestyrke.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #17 Skrevet 8. november 2011 ...de står i fare for å dø tidligere ifra barna sine pga fedme, er det greit?!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #18 Skrevet 8. november 2011 Monkey see, monkey do. Hjelper ikke å være usunn selv og tro at barna blir sunne. Man kan godt gi barna sunn mat ,men de arver oftest til slutt den usunne uvanene.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #19 Skrevet 8. november 2011 Er det greit at mennesker med sykdommer som gir kortere livsløp velger å få barn? Eller at far som har en tendens til å kjøre for fort setter sitt liv i fare ved at han kan dø ung i en selvforskyldt ulykke? osv.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #20 Skrevet 8. november 2011 Korfor får ikkje jeg proppe i meg som min vennine propper i seg ? Vist jeg gjør det som min vennine blir jeg diger. Korfor blir min vennine det ikkje ? Trimmer meir en min vennine men korfor blir ikkje vennia mi feit som kan sitte heime og kose seg og er slank ?
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #21 Skrevet 8. november 2011 Jeg er overvektig, ikke sykelig, bare litt god og rund, og trives med det. Men det forventes på en måte at man ikke skal være fornøyd, at man på død og liv MÅ være på en diett, eventuelt mellom dietter, når man er overvektig. Jeg får til og med slankeråd av nesten fremmende mennesker på Rema1000, eller mens jeg er på jobb, uten å ha bedt om det. Vi er ikke alle støpt i samme formen, jeg er grovt bygd, har mye muskler fra hardt arbeid, og litt fett som har samlet seg her og der(fettprosent på 25, selv om jeg er ca 30 kilo overvektig). Jeg vil aldri kunne bli noen lettvekter, uansett, jeg har legger som tømmerstokker, brede hofter og skuldre.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #22 Skrevet 8. november 2011 Du har da tydeligvis lavere forbrenning enn henne. Livet er urettferdig slik. Uansett så inntar de som er overvektig mer enn de forbruker. Du kan allikevel trøste deg med at du er sunnere på innsiden.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #23 Skrevet 8. november 2011 Mener at feite folk ikke har grunn til å klage. Vil du bli tynn så gjør noe med det, og vil du være feit og spiser feil mat så ikke klag! Det værste jeg ser er feite foreldre som gir barna sine for mye sukker og feil mat. Da får de jo også feite barn, og det er ikke pent. Så mange feite som klager og kommer med dårlige unnskyldninger. Hallo...... Spis sunn mat og tren!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #24 Skrevet 8. november 2011 Enig! Jeg blir så sint når jeg ser en feit mor og en feit far med feite barn! Snakk om omsorgssvikt!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #25 Skrevet 8. november 2011 Fordommer mot folk generellt som klager og syter over sin vekt, sin økonomi, sin jobb, sine barn ,sitt forhold,- men så gjør de INGENTING for å forbedre disse områdene.. En tykk person som klagerpå vekta, som ALDRI trener, kanskje har kontorjobb,- og spiser sjokolade og drikker kaffe latte HVAR dag, og bøtter innpå alkhol i helgene,- og klager på at han/hun ikke "kan gjøre noe" for å gå ned i vekt..Ingen respekt fra meg. En person med masse kredittkortgjeld og et forbruk langt over "et godt luksusliv" får ingen respekt fra meg........Særlig om denne i perioder faktisk greier og ta seg sammen,nesten betaler ned all sin gjeld for så og "belønne seg selv" med dyr shoppingtur, kjærestewwkend til eksotiske steder og oppussing av huset, for så og ha mer gjeld enn noen gang,- også KLAGE igjen over det...Null respekt fra meg.. En som klager over at mannen er sånn og sånn, ikke gjør ditt og datt (alle klager vi vel på mann/kone nå og da, men de som ALLTID kommer med bare det negative), men og si det til mannen, evt bare dra fra ham (for det er visst VIRKELIG ill, høres det ut til hos noen.....) det gjør de ikke... De som klager over late og rotete barn som "ikke vil vær emed på noe":...Men som aldri har tenkt tanken på og bli med barna når de prøver og være med på noe....ALdri ser på når de spiller kamp, aldri ser på når de har oppvisning, ikke lar de øve/trene hjemme(bråker sånn, kan ødelegge noe osv) ikke engang har kjørt de til/fra trening/øving....Ikke rart barna ikke vil være med på noe da..... Igjen, er man i en situasjon man ikke liker og ikke PRØVER og komme seg ut av, bare syter til "resten av verden";- da har jeg fordommer...Og det viser seg jo at de som sliter på disse områdene,- på en mer "uforskyldt" måte, de klager sjelden sin nød.......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå