Gå til innhold

Når er det vanlig med den første doktortimen?


Mor1991

Anbefalte innlegg

Lurer bare på når det er vanlig med den første timen til legen? Ser så mange av dere her inne allerede har vært på UL og begynner å lure.. Har ikke engang bestilt time til legen.. Har ifølge mine egne utregninger termin i slutten av juni! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På skjemaet eg fekk av lege stod det "Veke 8-12 Lege, Veke 15 Jordmor osv". Kunne godt bestille timar før hos begge dersom eg ønskte da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Danmark skal man til 1. legetime når man er i uke 8-9. Vet ikke hvordan det er i Norge faktisk!

 

Skal til legen på mandag, og er da i uke 8+3 :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg var til legen min igår, grunnet forkjølelse. Fortalte da at jeg var gravid (9+0 idag), pga innskrenkninger i medisiner osv. Jeg hadde time til han neste uke for svangerskapskontroll, men han sa at de ikke gjør noen undersøkelser, blodprøver e.l. før i uke 12 uansett. Jeg var imidlertid velkommen til samtale, blodtrykk osv, Min lege er helt topp, så regner med at dette er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for svar.. Skal til legen på torsdag pga store menssmerter, vet egentlig ikke hvor langt jeg er på vei, men utifra siste mens er jeg i uke 8 + noe. Men får håpe legen undersøker med UL så det kanskje går opp for meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var hos legen i går (8+3) og fikk da beskjed av legen om at det var greit med blodprøver og full pakke, men på labben sa de at det tas mellom uke 10 og uke 12. Nå går jeg på røde kors klinikken og kan stikke innom når det passer for å ta prøver, få hjelp til å fylle ut skjema etc hvis det ikke er krise for meg å ha akkurat fastlegen min (og det er ikke viktig for meg). Så da kan jeg bare få ordnet det om et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på min første kontroll i går (10+3), og har forstått det sånn at det er vanlig å ha kontrollen i uke 10-12. Var også til kontroll rundt samme tid med første. Siden forrige graviditet har fastlegen min fått seg UL-apparat på kontoret, så jeg var så utrolig heldig å få se og høre skatten også <3 Med første var vi kun på den ordinære UL, så dette var stas! Ble mer virkelig:) Ellers fylte vi ut helseskjemaet som alltid skal være med meg, og sjekket blodprøver, urinprøve og målte blodtrykket. Alt var bra, men det beste var selvsagt å få bekreftet at det er liv i magen! I dag bestilte jeg neste kontrolltime som skal være hos jordmor i uke 16-17 (men har forstått at det er valgfritt om man kun vil gå til jordmor, kun til lege eller kombinere). Jeg kombinerte sist gang, og syntes det var greit, så blir å gjøre det denne gangen også! Nå er det bare å vente på innkallelsen til den ordinære UL :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved mitt legekontor var de ganske klare på at det ikke var nødvendig med time før etter 12 uker. Skal derfor på første kontroll 14.12. Er da 12+4 etter mine egne beregninger... Skal på UL samme dag (prosjekt om svangerskapsforgiftning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunn til å komme deg tidlig til lege er om du bor i en by med flere sykehus å velge blant. Folk søker tidlig og man må (slik jeg har forstått det fra sykehussidene) sende inn helsekort (eller kopi av dette) for å søke plass (med unntak av ABC). Bryr man seg ikke så mye om hvor er det ingen grunn til å stresse med noe heller, tenker jeg. Jeg har derimot hørt om fler som ikke fikk sitt førstevalg fordi det ble søkt sent og sykehuset ikke hadde plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok fullt sett med blodprøver (blodtype, HIV, osv) i uke 8+0, på min første kontroll. Sist sv.skap var jeg bare 6+7 da de tok alle prøvene. Så tror det varierer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man sende inn "søknad" dersom man har spesielle ønsker i forhold til fødselen også? Jeg har veldig lyst til å føde i vann, og tenker det er sikkert begrenset antall badekar på sykehuset... kan man "reservere" noe sånt på noe vis? Mulig det er teit spørsmål, men alt dette er liksom så nytt for meg ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fastlegen min søkte om sykehusplass for meg på Ullevål ettersom jeg ønsket det. Har fått plass og det virket ikke som det var noe problem å få plass i juni. I forbindelse med søkaden fikk jeg også time til ultralyd så dette gikk helt automatisk uten at jeg har gjort noe. Søknaden ble sendt i forbindelse med første svangerskapskontroll som jeg hadde i uke 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også søke på riksen uten helsekort. Jeg gjorde dette selv (før legetime). Sendte da ett brev da jeg var 5 uker og fikk svar 1 uke etter med info om fødeplass. Anbefales og søke før uke 8/9 der for og få plass ( veldig mange som vil dit) Vet ikke hvordan det er med andre sykehus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I legehandboka står det anbefalt å ta den gravide inn til første kontroll rundt uke 8. Blodprøvene må imidlertid tas etter uke 12, men de trenger jo ikke å bli tatt samtidig som svangerskapskontrollen. På første kontroll skal det jo skrives svangerskapsjournal og dersom det kommer opp informasjon som f.eks. gjør at pasienten bør tilbys fosterdiagnostikk bør jo søknad dit sendes i god tid før uke 13 (da UL vil være mest ideellt). I tillegg skal lege/jordmor snakke om livsstil i svangerskapet på første kontroll. Jeg tenker det er litt sent å informere om folat, tran, røykekutt og kosthold i uke 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I uke 10-12 er det vel blitt nå, før var det tidligere. Men de har redusert ned antall svangerskapskontroller, i hovedgrunn for å ta bort sykelighetsstempelet over et svangerskap og den gravide. Det trenges ikke mye oppfølging om det er snakk om et normalt svangerskap.

 

Første gang jeg var gravid tror jeg det var 12 kontroller før termin, nå er det vel 8? Hvis en ikke regner med overtidskontroll.

 

Jeg skal til min første kontroll når jeg er 12+6, det er litt seint, men det passet overhodet ikke den første timen jeg fikk, og det er lang ventetid hos gynekolog.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...