Gå til innhold

Er det mulig å antyde kjønn ved tidlig ultralyd?


***Curious***

Anbefalte innlegg

Jeg har meldt meg på et forskningsprosjekt, og får derfor en tidlig ul i uke 12. Kan det da være mulig å si noe om hvilket kjønn det kan være? Har hørt noe om at pulsen kan gi en indikasjon, men vet ikke om dette stemmer?

 

Gleder meg sånn!!!!! :D Har fått dato for underøkelsen nå, men passet ikke helt fordi samboer sannsynligvis er bortreist da.. Har aldri sett han så ivrig på å planlegge en dato så langt fram i tid noen gang :) Måtte få det til tirsdag eller onsdag uka etter datoen vi fikk, for da er det SIKKERT at han er hjemme :D Så godt å se at han også gleder seg like mye som meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

aner ikke, men håper på det samme som deg. Har også meldt meg opp på samme forskningsprosjektet( på st.olavs?). Fikk ultralyden på aller siste dag vi 13+6:D Håper, håper, håper de kan se hva det er ;) Men synes fortsatt det er lenge å vente. Så godt at dere begge kan dra på den, vi drar begge to vi å. LYKKE TIL:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har vi fåt ny dato, så da kan samboer også få være med :) Er nok samme prosjektet ja! Gleder meg sånn! Ble så glad da jeg fant denne måten å få en tidligere ul på :D Men 14.desember er leeeeeenge til ja! Tror jeg er 12+5 sånn ca da...

 

Lykke til til dere også! Dette blir spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også være med på dette. Har fått time 9 Desember.

 

Har likevel bestilt en tidlig ultralyd uken før, siden jeg ville sjekke at alt er normalt før det er gått 12 uker. 9 Desember ble ble 12+3, om det skulle være fare for Downs er det for sent å få tatt det bort da:(

 

Jeg får ihvertfall dobbeltsjekket at alt er bra nå siden jeg skal på 2 ultralyder så tett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer du abort dersom det viser seg at barnet kan ha Downs syndrom?

 

Vet det er mange ulike meninger rundt dette, men jeg må si at om det skulle vise seg at mitt barn har Downs, så er det absolutt ikke verdens undergang! Jeg jobber i helsevesenet, og har vært litt borti barn med ulike utviklingshemminger og sykdommer, og barna med Downs er i de fleste tilfeller helt hærlige å jobbe med! Sååå hengivne, glade og fulle av kjærlighet! Det finnes så mye verre skjebner der ute... Jeg ønsker meg selvsagt et friskt og normalt barn, men kunne aldri valgt bort et barn med Downs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også være med på dette prosjektet :) Skal dit i morgen. Her skal også sambo være med. Er utrolig spent. Er ifølge mens-termin da 12+6, men tror nok jeg blir satt tilbake til ca 11 (jeg tror eggløsning var seinere enn forventet).

 

Er også veldig spent om de kan se kjønnet! Men skal vel være ekstremt heldig da ;) Blir spennende å høre hvordan det går med dere jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg har bestemt meg for om kan se at barnet har downs så vil jeg ta det bort. Så derfor er det viktig for meg med tidli ultralyd. Men skjønner at ikke alle syns noe om det. Er veldig delte meninger om akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man se om et barn har downs ved tidlig ul? Jeg trodde man måtte ta fostervannsprøve jeg? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også på tidlig UL (uke 11) for å se etter Downs, og at alt er i orden. Jeg kommer nok også til å ta abort hvis det ikke er friskt. Det synes jeg er en personlig sak som må respekteres. Jeg ble usikker om man må ta fostervannsprøve, trodde det holdt med UL i uke 11. Noen som VET dette???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få svar på dette ved å ta fostervannsprøve. Men man kan også se dette på tidlig ultralyd i uke 12. Dette er noe man kan se på nakkefoldene på ultralyd. Å det er bare rundt uke 12 man kan se dette:)

 

Så husk å bestill ultralyd noen dager før du er i uke 12, om du vil få sjekket dette :) Jeg har som sagt bestilt time når jeg er 11+4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, kan du kanskje hjelpe meg å forstå hvor langt jeg er på vei når jeg skal på ultralyd fredag 18. nov? Jeg klarer ikke å regne slik du gjør... Jeg fikk første dag i siste mens 2. september, og eggløsning enten 15/16 september. Inne i denne nettsiden barnimagen.com står det når jeg logger inn at jeg er i uke 11. Men jeg forstår ingenting. Hvordan klarer du å rgne 11+4??? Og hvor langt er jeg på vei nå, og hvor langt er jeg på vei 18. nov? Er den datoen for tidlig for UL? Håper virkelig du kan hjelpe meg. Ble så usikker nå.....

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, sånn som jeg finner ut så er du 10+1 idag. Det betyr at du har fullgått 10 uker + 1 dag. Når du er 10+1 så sier man at man er i uke 11. Den 18 November er du i uke 11+0. Så da er du akkurat fullgåtte 11 uker. Skjønner du dette nå? Det er bare 6 dager i en svangerskapsuke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten presisering ;-) Man er i uke 10, eller 11. (ellevte!) uke.

 

Du har altså 10 fullgåtte uker, og har begynt på din ellevte :-) Snodig, men det synes jeg jammen meg det meste ved svangerskapet er !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for hjelpa. Jeg skjønner hva du sier, men jeg skjønner ikke hvordan du regnet det ut :) Men hvis jeg er 11+0 18. november, har jeg da mulighet for å sjekke Downs på UL? Eller bør jeg ta UL på mandag 21.nov. Da er jeg vel 11+3?

 

Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg vet ikke, men trur jo d skal gå helt fint å se sånt når du skal på UL. Du må jo bare spørre legen om han kan se dette når du er der, så får du jo heller bestille en ekstra time noen dager senere om legen ikke får til å de dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte til Volvat nå for å høre om timen min på førstkommende fredag. Der sa hun at de sjekket ikke for downs, det var kun ullevål og st.olav i trondheim. Og jeg måtte få henvisning til de før jeg kunne få time der. Så jeg måtte uansett til Volvat for å kunne bli henvist videre. På volvat skulle de sjekke om alt annet var i orden, armer bein hjerte etc. Nå snakket jeg bare med resepsjonisten der, så vet ikke om hun tar feil. Men jeg får vel bare dra på timen nå på fredag. Koster jo skjorten 1600 kr, men jeg synes det er verdt å se at det er liv der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I uke 12/13 kan genitaltuberkelen på fosteret være såpass utviklet at en erfaren obstetriker kan gi deg en pekepinn på hvilket kjønn det er, men det er jo ikke like sikkert som ved ordinær UL. :)

 

Det er kun legene på de fostermedisinske klinikkene ved universitetssykehusene som egentlig har lov til å måle nakkefold og screene etter Downs syndrom ++ (med UL i uke 12-13), men jeg har sett på forumet her at det er mange leger som måler nakkefold på de private UL-klinikkene også. Ellers tror jeg det er mange som "tilfeldigvis" sveiper over området en ekstra gang for å forsikre seg om at de kan henvise pasienten videre dersom det virker å være noe galt.

 

Se her: http://www.bion.no/temaer/fosterdiagnostikk/

 

Vi hadde fosterdiagnostikk på førstemann og det ble en jente; akkurat slik vi hadde fått beskjed om i uke 13. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke dra til Volvat for å få henvisning til fosterdiagnostikk! Du kan dra til fastlegen din eller til jordmor GRATIS og bli henvist videre GRATIS. Poenget er at du må ha en grunn til å ønske fosterdiagnostikk. En slik grunn kan f.eks. være at dere har genetiske sykdommer i familien, at du er litt oppi åra eller rett og slett bare at du engster deg mye for missdannelser. Du må også ha gjort deg opp en mening om hva du skal bruke informasjonen du får der til og tatt en stilling til om du ønsker abort ved evt misdannelser. Det må du ha om du ønsker henvisning videre fra Volvat også.

 

Om jordmor eller fastlege henviser deg til fosterdiagnostikk får du uansett en tur til gyn føsrst for å sjekke med UL hvor langt du "virkelig" er på vei i god tid før antatte uke 13. Dette er også GRATIS.

 

Den eneste grunnen til å besøke Volvat og ta UL der til over tusen spenn må derfor være om du ønsker å ha en tidlig UL uten å egentlig ønske noe mer enn det. Det er selvsagt helt OK det også. De fleste fostere er tross alt friske! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei damer! Jeg bor også i Trondheim. Hvordan kan jeg melde meg på dette forskningsprosjektet? Må jeg henvendes via lege eller jordmor? :) Har termin i juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg tror ikke leger skal oppgi det så tidlig (før uke 12) pga fare for kjønnssortering! Min gynekolog sa at hun ikke kunne se det når jeg var i 11 uke, da har både gutter og jenter en slags"hale". For meg er det uansett det samme, så lenge barnet er friskt :) Eneste grunn til at jeg vil vite det er at jeg vil velge tapet til barnerommet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...