Gå til innhold

Gutten min er livredd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en glad gutt på 4,5år. Mens hans bror alltid har vært litt av den tøffe typen er lillebror livredd. Han er livredd det meste. Og da mener jeg ikke litt redd, bekymret, sjenert, utilpass eller forsiktig. Jeg mener virkelig at min gutt har en frykt for nesten alt.

Han er veldig sosial. Kan ta initativ til å bli kjent med andre barn, men bare en til en kontakt. Han er ingen mammadalt og vil så gjerne, men han tør ikke.

Det er visse ting han er så redd at han begynner å gråte, men ikke nok med det; man kan se frykten i øynene hans. Barnet ser grusomt redd ut.

Dette er han redd:

Visse rom i barnehagen. Dette gjør det vanskelig for dem ansatte. Føler min sønn kan hemme avdelingen sin til å bruke flere rom i barnehagen.

Han er redd eldre barn, men bare barn han ikke kjenner. Han tør derfor ikke være ute uten meg eller sin bror. Kommer det barn på hans alder og vil leke med han ute tør han ikke. Han er redd for å møte noen han ikke kjenner.

Vi bor i to etager. Han er redd for å være alene i en etage. Han vil være i nærheten av meg. Men bryr seg ikke om å leke med meg.

Han er veldig redd vann, mørke, dyr, karuseller, nye lyder, ny mat, fremmede osv osv.

Ellers er gutten frisk og rask (og har ingen diagnoser). Vi oppmuntrer han hver dag. Han er glad, men plutsselig kan det komme over at han blir redd. Han hører f.eks en hund. Da klatrer han på meg. Jeg trenger ikke holde han - han bare tar tak i meg og klatrer helt opp til hodet mitt. Der skjelver han av frykt.

Hva gjør man med slik? Vi tar han med på nye aktiviteter, men han holder seg bare fast i bildøren og vil ikke bli med. Han vil hjem.

Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må dere prøve å bryte det ned, sakte men sikkert. Utfordre han på ting som er minst farlige. Finn en belønning som fungerer. Gradvis utfordre han.

Slikt vil nok ha en tendens til å balle på seg, så om dere ikke gjør noe nå, så tipper jeg at et ikke blir enklere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...