Gå til innhold

hva har jeg krav på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en matbutikk og har vært i permisjon i 1,5 år nå.

Før jeg gikk ut i permisjon hade jeg 3-4 faste dagvakter i uken og en kveld.

Nå har jeg ikke mulighet å jobbe kveld pga mannen min jobber kveld, og noen må jo passe barnet.

Har barnehageplass til barnet og må derfor ha dagtid jobb.

Sjefen har fått flere vikarer siden jeg gikk ut i permisjon og det høres ikke ut som om jeg kan kreve dagvaktene mine tilbake........

hvordan fungerer egentlig dette?Særlig når man har en mann som MÅ jobbe kveld?(det er ingen valg der....)....

hva kan jeg kreve?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hva kontrakten din sier. Om du har kontraktsfestet dagjobb kan du kreve det. Hvis ikke kan arb.giver plassere deg der han vil.

Skrevet

Hadde du fast jobb? I såfall kan du nok stille sterkere med tanke på å kunne gjenoppta vaktene nogenlunde slik de var før du gikk i permisjon.

Dersom du ikke har fast stilling må du nok bare være glad for at de har jobb til deg. Du får i såfall legge fram problemstillingen for sjefen din, og evt høre med dine medarbeidere om de har anledning til å bytte vakter. Om ikke kan du kanskje ta kun dagvaktene som tilbydes, og se deg om etter en annen jobb for å oppnå lik stillingsprosent som tidligere på dag.

Alternativet er barnepass på ettermiddager..

Har selv opplevd å gå i perm uten fast stilling, ikke moro å ikke ha noe å komme tilbake til!

Lykke til!

Skrevet

Du har krav på å få tilbake den gamle jobben din etter samme kontrakt som du hadde den gangen, men du har ikke et automatisk krav på å få tilbake bare de vaktene som passer deg best. Det er ingen større selvfølge at du skal få lippe kveldsvakter enn at mannen skal få slippe sine selv om dere har fått barn, men hvis det er en åpen dagstilling er det mulig du har en fortrinnsrett til denne. Det kan du sjekke med fagforeningen din.

Skrevet

jeg har faste timer i uka i tillegg at det står at jeg er NK.

men det står ikke noe om når på dagen jeg skal jobbe.

jeg har ikke mulighet til barnevakt på kveldstid.

Skrevet

Hvis du tidligere jobbet fast kveld må du godta det nå også. Om du bare tokekstravakter på kvelden tidligere kan du velge å si nei takk til dette (men du kan ikke nekte helt å jobbe overtid om det av og til skulle være nødvendig). Hva NK står for i din kontrakt vet jeg ikke.

Skrevet

som sagt hadde jeg bare en kveld, annenhver uke:)

jeg KAN jo ikke jobbe overtid siden jeg ikke har NOEN til å ha barnet. Hvordan i alle dager skal jeg gjøre det?:S Mannen min kan kun komme hjem i skikkelig nødstilfeller fra jobb(noe som vil ta han mange timer forresten...)

jeg er NK(nestkommanderende) pga når sjefen var borte så var jeg sjef, tok alt av bestillinger og avgjørelser.Men nå har han også 2 andre som tar bestillinger(forstår det slik at det bare er rot nå...)

skal spørre en annen plass etter jobb om det her ikke funker, men ville bare vite hva jeg faktisk har krav på før jeg diskuterer vaktene med sjefen.

Skrevet

Om du ikke har kontraktsfestet dagjobb er nok det eneste du kan gjøre å skifte jobb. Er ikke din sjefs problem at du har ordnet livet ditt sånn at du ikke kan jobbe kveld. Skjønner det er kjipt for deg, men dette tror jeg dessverre ikke du får gjort noe med. Du kan jo selvfølgelig prøve å snakke med sjefen da, men ville lagt det frem som et spørsmål om han kan være smidig med deg, og ikke fokusert så mye på hva du har krav på. Tror du kommer ganske langt med å be om hjelp i mange tilfeller.

Skrevet

okei, jeg må nesten bare høre med han da...:S

det gjør meg ikke noe økonomisk om jeg får ei vakt eller 2 mindre, men jeg føler jeg MÅ ha 3 dagvakter(eller mellomvakter)

Skrevet

Veligmange sjefer vil jo forsøke å tilrettelegge slik at folk kan få ting til å fungere selv om fammiliesituasjon ol forandrer seg. Det lønner seg selvfølgelig å snakke med arbeidsgiver selv om man ikke automatisk har rett på endringer.

Skrevet

Hvis sjefen er en ålreit person vil jeg tro at han er fleksibel om du er fleksibel :) Prøv å skisser en løsning som funker for deg, og se hva han kan komme med som motforslag om han ikke kan gi deg akkurat det du ønsker. Vær positiv og løsningsorientert, og si at du er villig til å jobbe til å strekke deg langt for å få ting til å funke. Kanskje du f.eks. kan ta på deg en lørdag for å kompensere, om det funker med sambo.

Lykke til!

Skrevet

ja, det har jeg sagt; at jeg kan jobbe en lørdagskveld annenhver uke da mannen min kan"ta seg fri" den dagen.

Kan jo ikke være så vanskelig jeg...:S

jeg får være vennlig og ikke kverulere;)

sjefen sier han har savnet meg.....det er jo et godt tegn egentlig...:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...