Gå til innhold

Har men rett til å få utlevert sin legejournal

Anbefalte innlegg

Skrevet

I sin helhet? (skal brukes til forsking). Hvor får jeg tak i den? Må jeg rundt til alle stader jeg har fått behandling (lege, sykehus osv) eller finnes det er slags metajournal

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det har du, men du må selv sende brev til alle helseinstitusjonene og be om å få den utlevert. Det finnes ikke noe overordnet organ for journaler.

Skrevet

Ja!

Det finnes ingen Metajournal, men det er jo vanlig at fastlege får epikriser tilsendt fra spesialisthelsetjenesten.

Skrevet

Ok, kan jeg bare ringe til legesenteret og be om at de sender meg journalen da? Får legen vite at jeg har bedt om den?

Skrevet

Hvis dette materialet skal brukes til forskning, tror jeg neppe at det holder med de epikrisene som legen har i sin journal.

Men dette burde du ha fått beskjed om fra den som skal utføre forskningen.

Skrevet

Det gjelder forskning til en masteroppgave. Hun trenger så utfyllende helseopplysninger som mulig (og da tenkte jeg at selve journalen burde da være utfyllende)

hi

Skrevet

Jeg har ikke engang lov til å se på min?!? Og ikke er jeg psykisk ustabil heller, eller noe som tilsier at jeg ikke bør se den. Spurte da jeg byttet legekontor og fikk beskjed om at "det fikk jeg ikke siden det kan stå ting i en legesjornal kun leger forstår og jeg kan feiltolke." Dette var fra sekretæren. Har jeg blitt feilinformert jeg da?

Skrevet

Det er veldig varierende hvor utfyllende epikrisene som blir sendt fastlegen er.

Men kan du ikke bare be fastlegen om en kopi av det han har, og så får du innhente mer hvis det ikke rekker.

PS: Det koster å hente ut journal. Bare så du ikke blir overrasket:-)

Skrevet

Ja det har du. Hun har ikke rett til å nekte deg journalutskrift.

Skrevet

22:42: Ja, du har så absolutt blitt feilinformert. Alle eier sin egen journal, lege/sykehus eier dem ikke. Pasienten selv kan når som helst kreve innsyn, eller kreve å få utlevert journalen sin.

Tror du må tipse den sekretæren om å sette seg inn i pasientrettighetsloven, kapittel 5. om rett til journalinnsyn.

http://www.lovdata.no/all/nl-19990702-063.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...