Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #1 Skrevet 7. november 2011 Dere foreldre som vil ha sterk kontroll og overhodet ikke lytter til tenåringene deres, glemmer at de om kort tid har en 18 åring i hus og at argumentet "fordi jeg sier det" ikke akkurat har skapt grobunn for et godt forhold der ungdommen har respekt for sine foreldre... Ungdom er ikke barn, de er straks voksne, og skal ikke lenger bli oppdratt- men veiledet og lært ansvarbevissthet, for om kort tid kan de flytte om de vil. Det er en grunn til at barns mening i avgjørelser som angår dem selv skal ilegges svært stor vekt i rettssystemet når barnet er over en viss alder. Ungdom har rett til å bli hørt og medvirke. Og nei, da snakker jeg ikke om rusmisbrukende ungdom, eller de med store atferdsvansker- men om normal ungdom som er preget av skiftende følelser/ hormoner, litt opprør, vekslende ønsker for fremtiden m.m.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #2 Skrevet 7. november 2011 Vi har en 19 åring i hus, og det skal jeg love deg er en berg-og-dal bane av hormoner og opprørstrang:) Vi er jo "ferdige" med å oppdra han, men setter fremdeles krav til både oppførsel og plikter i huset. Og noen ganger er det rett og slett "fordi jeg sier det"! Det kommer ofte når han ikke skjønner at det å støvsuge stua eller gå ut med søppelet ikke kan vente - til engang det passer han, gjerne et par dager etter første spørsmål:) Vi har også regler for hvor mye han får feste. Vi har en familiehistorie med svært mye alkoholmisbruk i nær familie, og vi har sett hvor lett det er å ramle utpå i de "viltre ungdomsåra". Alle som bor i dette huset, har regler å forholde seg til. Far og mor kan heller ikke dra på fest fredag ettermiddag for så å komme dinglende hjem sent på søndag hver eneste helg! Når man bor sammen, gjelder samme regler for alle - med hensyn til alder, selvsagt! Respekt går begge veier, og man må tåle heftige diskusjoner med ungdommer i hus. Men til syvende og sist er det de voksne som har vetorett.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #3 Skrevet 7. november 2011 Har bare pre-teen her, men helt enig i 22:31. Sånn ble vi oppdratt, tok ingen skade - tvert i mot, og sånn skal vi også ha det! Stilles krav til alle.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #4 Skrevet 7. november 2011 signerer den Hi. Og i den tråden "Foreldrene mine prøver å oppdra meg".. så syns jeg det er litt trist at folk her inne sitter å diskuterer med en tenåring som muligens ikke har hatt regler som trengs i løpet av barndommen..
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #5 Skrevet 7. november 2011 Fikk du ikke den responsen du ønsket da du skrev dette i den andre tråden, slik at du måtte lage en egen tråd av svaret ditt?
Gjest ->>- Skrevet 7. november 2011 #6 Skrevet 7. november 2011 Get over yourself. Å lære barn og unge ansvarsbevissthet ER oppdragelse. Selvfølgelig har ungdom rett til å medvirke og høres, men all den tid man er mindreårig og hjemmeboende har foreldrene det siste ordet.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #7 Skrevet 7. november 2011 Jeg fikk bare høre "så lenge du bor under mitt tak, så er det mine regler"... Funka det også..............................
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå