Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #1 Skrevet 7. november 2011 Hvordan får dere dem høye, altså slik at de når opp til toppen av formen når de er ferdige ? Jeg tar oppi en isskje med deig, slik det står i de fleste oppskrifter, men de blir jo såå lave, så blir jo bare en liten dært med kake nederst i formen når de er ferdige.. Noen råd ?
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #2 Skrevet 7. november 2011 Jeg vet ikke om jeg pleier å gjøre så mye, men de blir alltid store og fine allikevel. Pleier å fylle formen litt mer enn halvfull og da blir de perfekte. Har jo alltid litt natron eller bakepulver i, det hjelper jo på.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #3 Skrevet 7. november 2011 Mer bakepulver? Pisker du eggene skikkelig godt?
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #4 Skrevet 7. november 2011 Jeg følger egentlig bare oppskriften og gjør som det står der, til punkt og prikke. Kanskje det lønner seg å piske eggene for seg selv uansett hva som står, og kanskje litt mer bakepulver ? Får prøve det neste gang. Takk for svar
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #5 Skrevet 7. november 2011 Ja, pisk de med sukker så lenge at det blir en hvit masse, så vender du forsiktig inn det tørre. Da skal de bli luftige hvertfalln:)
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #7 Skrevet 7. november 2011 Det er viktig å piske lenge nok før du har i hvetemelet, så du får en luftig og fluffy deig. Ikke pisk så lenge etter at hvetemelet er kommet i, da blir deigen seig. Det er også mye viktigere enn folk tror å ha lik temperatur på alle ingrediensene, det beste er å ha alt på kjøkkenbenken så lenge som mulig før du begynner bake. Du kan gjerne sette egg, smør osv på benken kvelden før så alt blir romtemperert. Nå du skal ha god heving er det også viktig med ferske egg. Egg er veldig holdbare og kan brukes i flere måneder etter at datoen har gått ut, men akkurat til baking bør eggene være helt ferske.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #8 Skrevet 7. november 2011 Du kan prøve Sp (sponge Cake Stabilizer), ca. en teskje i røra. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #9 Skrevet 7. november 2011 Tusen takk for alle tips, da får jeg tro det blir bedre neste gang HI
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #10 Skrevet 7. november 2011 Jeg synes halve forskjellen utgjøres ved måten jeg steker dem på. Om jeg bare fyller i vanlige former, så blir de alltid litt flate uansett, men dersom jeg setter formen oppi sånn fast muffinsbrett, da hever de seg av en eller annen grunn mye bedre og blir høye og flotte. Tror det er fordi brettet holder muffinformen bedre på plass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå