Gå til innhold

Venninne med dårlig råd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne med dårlig råd. Hun har flere barn og jobber ikke.

Jeg synst jo veldig synd på henne og gir bort barneklær og møbler. Men allikevel...pengene hennes strekker bare ikke til.

Jeg forstår jo frustrasjonen hennes. Og skulle gjerne ha hjulpet, men jeg trenger mine egne penger til meg og mine. Problemet er at jeg er så lei av å høre om hennes dårlige økonomi. Det er vel stort alt hun snakker om. Jeg får høre om alle feriene hun ikke har råd til, alt ungene hennes trenger, hvor lite penger det blir til julegaver osv.

Må vel innrømme at jeg er drittlei alt dette pengesnakket hennes. Hun må jo bare gjøre det beste utav situasjonen. Jeg prøver å fortelle/gi tips om hvordan julen kan feires billig. Men det blir jo klaging og sutring hver eneste dag allikevel. Slik har det vært i alle år.

Jeg synst jo virkelig synd på henne. Hun snur på hver krone - det vet jeg. Hun sløser ikke. Føler meg jo som en dårlig venninne som har slike tanker.

Kan jeg si noe til henne om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

foreslå at hun kanskje kan begynne å tenke på å finne seg en jobb...?

Skrevet

Fortell henne at det blir litt irriterende å høre om det hele tiden. Si det rett ut, men si oså at du er gladi henne som veninne og at du vet at hun sliten, men at hun snakker litt mye om det.

Skrevet

Først vil jeg si; så heldig hun er som har deg! Hva gir hun deg?

Jeg personlig er litt tilhenger av ordtaket "en hver er sin egen lykkes smed".

Det er faktisk sammenhenger med å ikke jobbe og ha dårlig råd. Og enig med damen over som anbefaler at hun bør søke jobb. Hun får også støtte til å ta utdannelse, Lånekassen har veldig rimelig lån nå, mest sannsynlig vil hun også få stipend. Dette er noe hun må ville selv, og der kan hun, etter min mening hente litt goodwill hos deg som venninne også. Da viser hun at hun vil noe med livet sitt. Vi pleier ikke å koste på oss ferier i hytt og gevær selv om vi har god råd. Jeg velger å tro vi har det fordi vi er forsiktige med pengene våre.

ingenting er vel mere deprimerende enn venninner du vegrer deg for å snakkke med, fordi de går litt i ring med sitt, Da er det vi som venninner som må gi de en liten "wakeupcall", og være litt velmenende streng. Det er litt kjipt å opptre belærende for andre voksne mennesker, men husk at du gjør det litt for din del også. En venninne som får utvidet horisonten sin litt, vil være en venninne med mye mer å by på. Hun vil bli mer tilfreds når hun føler seg som en del av et miljø. Jeg har ikke noe problemer med å forestille meg at hun kanskje føler seg litt underlegen, dersom du kanskje nevner ting du/ dere kjøper som hun aldri har råd til. Jeg sier ikke at det er sånn, men hun kan likevel føle forskjellen?

Vel, det er alltid litt rart å komme med råd sånn- ,men du får ta det du trenger av innlegget mitt- og slette resten :))

Lykke til med en mer blomstrende venninne!

S.

Skrevet

Hvorfor har hun dårlig råd da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...