LykkeligMamma2010 Skrevet 7. november 2011 #1 Skrevet 7. november 2011 Har hele veien sett for meg å amme vesla frem til hun var en 13-14mnd (i håp om at hun skulle miste interessen selv). Men ammeperioden har i perioder vært "tung" av den ene lille grunn at jeg må holde meg unna mat som inneholder egg, melk, hvete, nøtter og soya så lenge jeg ammer- vesla er allergisk mot alt dette og reagerer med utslett over hele kroppen + tung pust/tette luftveier. Har blitt vant til det nye kostholdet og det går i grunn greit, men nå som det nærmer seg jul så merker jeg at det blir "tyngre" å skulle holde seg unna mat som inneholder disse produktene. Og når jeg i tillegg sliter med at vesla biter meg (med sine 7tenner) så jeg får store sår som blør og sprekker opp igjen ved hver amming, så er det veeeldig fristende å slutte med ammingen...................... men samtidig så vil jeg jo fortsette (sukk, valgets kval....)
littlefairy Skrevet 7. november 2011 #2 Skrevet 7. november 2011 Så flott at du har klart å amme i 11mnd!! Jeg tenker at det er jo ingen andre du, og bare du selv, som bør få bestemme om du vil amme eller ikke! OG du har jo ammet hele første leveår, snart hvertfall, og det er jo det de helst anbefaler Her sluttet jeg da lillemann var 7,5mnd, av litt forskjellige grunner, mest personlige grunner, men også pga han begynte å tulle/bli uinteressert, og fordi han fikk påvist eggeallergi, og mest sannsynlig allergisk for flere ting, så det ble mer styr enn kos. Trappet ned og økte på med flaske, og vi hadde morrapuppen i et par uker før den også ble borte. Ja litt trist, men også veldig befriende for mor som slipper å bekymre seg over mat etc andre ting . Litt uvant med en gang så gikk det veldig greit, og helsestasjon syns det var jo bra å amme hvertfall første halvåret:) (en annen ting: tok lang tid før han godtok flaske, så jeg øvde den inn hver dag helt til han tok den, før jeg begynte å trappe ned, så det kan jo ta tid med snuppa di også) Nå er gutten 10,5 og får flaske 1-2 ganger pr dag (morgen, og noen ganger kveld) Uansett hva du velger så ønsker jeg deg lykke til!
lillenims Skrevet 7. november 2011 #3 Skrevet 7. november 2011 Først: når det gjelder biting så er det mange som synes det hjelper å dra barnet mot deg når hun biter, skvis henne mot puppen og hold henne til hun slipper taket... Fortell henne at hun ikke skal bite, at det ikke blir mer pupp da. Avslutt gjerne måltidet, om hun er mer sulten så kommer hun nok tilbake. Som regel biter de etter at de er ferdige med å spise, det er ikke fysisk mulig å die (med korrekt/effektivt sugetak) og bite samtidig så de pleier som regel spise først og så bite, gjerne når de kjeder seg. Se også http://ammehjelpen.no/artikkel/21/Biting Jeg skjønner veldig godt at du er lei av å være på en så streng diett nå, du har vært veldig flink som har ammet så lenge! Morsmelk har gunstige effekter bla. i forhold til allergi - ikke nødvendigvis for å forebygge det (der er det delt forskning), men i forhold til å gjøre symptomene og reaksjonene svakere. Antistoffene i melka styrker også immunforsvaret, jeg vil tro at dette også påvirker hennes allergiske reaksjoner. Vil hun pr i dag drikke melkeerstatningen hun vil måtte ha når du slutter å amme? Ved å fortsette å amme kan du utsette introduksjonen av denne, etter det jeg har hørt smaker den ikke spesielt godt. Mulig det er enklere å få et eldre barn til å drikke den, evt er det lavere mamma-terskel for å blande den med kakao eller saft dess eldre barnet er... Ingen kan fortelle deg hva du skal gjøre, det er ditt valg og du kan ikke velge feil. Om du ønsker å fortsette å amme så kanskje du kan tenke at det dreier seg om éi jul, og så kan du la henne bestemme selv når ammingen slutter deretter? Sannsynligheten for at hun fremdeles ammes neste jul igjen er bare ca 4% ;-) Se ellers http://ammehjelpen.no/artikkel/55/Ammesluttavvenning for avvenningsråd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå