Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #1 Skrevet 7. november 2011 Jeg har merket meg at samtlige overvektige (da snakker jeg ikke om de som har 5-10 kilo for mye, men de som er ganske kraftig overvektige) jeg kjenner spiser mye mer enn de selv er klar over. For eksempel hvis jeg går ut og spiser med dem bestiller de nesten alltid forret og/eller dessert. For meg er hovedrett mer enn nok. Også ved andre måltider spiser de mer, om vi går på kafé kjøper de ofte noe "godt" til kaffen osv. Jeg tror ærlig talt flere av dem ikke er klar over dette selv. Moren min veier 110kg (og er 170cm høy). Hun tror at hun ikke kan gjøre noe med det (og tror hun allerede har gjort alt i sin makt for å gjøre noe med vekten), og spiser både sunt og er flink å gå turer og bevege seg. MEN hun spiser MYE! Når jeg og kjæresten kommer til middag lager hun typisk mat nok til 6-7 stykker (kjempegodt altså, men alt for mye) og vi orker ikke mer enn 1-2 porsjoner (spiser mer hos henne enn vi pleier for å gjøre henne glad, og blir stappmette) men hun spiser ofte 2-3 porsjoner, og det er ALLTID dessert og gjerne kake i tillegg. Er glad i moren min og glad i venninnene mine som er overvektige. Men synes det er så rart at de alle er helt overbeviste om at de gjør alt i sin makt for å gå ned i vekt, og at de spiser akkurat det samme som meg, når det er tydelig at de sikkert får i seg til sammen et måltid mer om dagen enn meg. Her om dagen dro jeg og venninna mi på peppes og jeg tenkte at en medium pizza burde holde for oss to. Hun mente at stor pizza var greit så kunne vi heller ta med evt. rester hjem. Jeg sa meg enig, men ble mett etter å ha spist en fjerdedel av pizzaen. STAPPMETT. hun spise derimot ca halve pizzaen. Dette er ikke ment som et slemt innlegg mot overvektige, og jeg har mange av dem i livet mitt jeg er veldig glad i, og jeg tror de selv er helt overbevist om at de spiser/lever sunt. Men dette forvirrer meg veldig!?
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #2 Skrevet 7. november 2011 Jeg har vært kraftig overvektig og klart jeg var det fordi jeg spiste for mye. Jeg kunne fint sagt at jeg spiste sunt, at jeg var i aktivitet osv. Men når jeg likevel spiste ALT for store mengder mat, selv om det var sunn mat, i forhold til aktivitetsnivået så sier det seg selv at vekten gikk opp. Jeg er enig med deg. Mange overvektige (IKKE alle, men mange) er totalt blinde for at de selv bidrar til vektøkningen.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #3 Skrevet 7. november 2011 Jeg har faktisk merket meg det samme. Jeg tror bare ikke de vet at set er mye, de spiser jo bare til de er mette? Men de har jo gjerne plass til ner mat enn de normalvektige...
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #4 Skrevet 7. november 2011 Dette er jo helt vanlig og sant for mange overvektige. Det er derfor overvektige som skal slankes via lege må skrive ned alt de spiser i en periode feks en uke. Det er heller ikke alle overvektige som overspiser. Jeg spiser for lite og for sjeldent,men jeg spiser mye godteri og trener ikke. Til og med overvektige er forskjellige:)
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #5 Skrevet 7. november 2011 jepp, men det med å spise mye godteri og ikke trene er jo noe man gjerne er klar over tenkte mer på de som spiser sunt og trener men bare spiser for mye rett og slett... HI
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #6 Skrevet 7. november 2011 Jeg så et program her om dagen, om ungdom som var overvektig..Hvor ei jente innrømmet at hun spiste usundt, men at hun prøvde og skjerpe seg....Men hun kunne bl.a ikke spise kake på bakeriet med vennen om hun prøvde og gå ned iv ekt,- for da la hun på seg den dagen...Og derfor brøt hun alltid med slankekurene for hun mente hun la på seg MYE fortere enn vennene.. SÅ fikk vi se henne på kafebesøk (i en periode hun var på slankern)....Det var denne jenta pluss to venninder..Og joda,- hun valgt det hun trodde var minst kcal i, og venninde det de hadde mest lyst på..Åhh, jeg vil også ha sånn..Sa hun, men må tenke på vekta.....Også ender det hele med at etter 2min er denne jenta ferdi, mens vennindene nettopp har begynt på sine godsaker....Til slutt ser vi den overvektige spise opp vennindene sitt.For de greier ikke alt...Og FØR det, så har hun bedt om å få smake bittelitt av de begge.:Siden hun ikke "har råd" til og kjøpe og spise slik selv..(mtp antall kcal inn)..Og presterte og si,- sånn er det alltid. Mine venner koser seg med sjokoladekake, iskrem og kremkaker, mens jeg tar et grovt smørbrød med grønnsaker.:Likevel holder de seg tynne,- men jeg legger på meg..Og virker som hun ikke husker at hun spiste nært opp til halvparten av kakene til begge vennindene... Og dette fikk meg til og tenke på mine overvektige familiemedlemmer og venninder..Og det er jo nettopp dete som skjer..De spiser sundt til vanlige måtlig,- men de sier alltid,-"det må være lov og skeie ut";- og det er litt for ofte det "er lov":........Selv tenker jeg ikke over mat og vekt noe lenger,- ikke sånn at jeg egentlig tenker bevisst på hva jeg kan og ikke kan unne meg..Men bestiller ALDRI kaffe latte eller annen "fet kaffe",- om jeg skal ha mat ved siden av. De ganger jeg kjøper meg noe spiselig når jeg treffer venner på kafe, er når jeg erstatter kafemåltid med et av mine faste måltid. Og selv om jeg vet jeg kan greie og spise opp en medium pizza, så vet jeg at en liten er stor nok for meg alene...osv osv...Sånne smp ting, som jeg tror utgjør mange kilo i lenden. Og nei, jeg tenker ikke på de som naturlig er litt store, og osm har noenlunde stabil vekt..Det er snakk om 20 og 25 kilo for tung og de vokser stadig, en og annen gang tar de en kur og går litt ned,- men ender alltid opp med vektoppgang... Har jo selv prøvd og skrive opp hva jeg spiser....er kankje 5 kilo tyngre enn hva jeg kunne med fordel veid...Og trodde jo jeg var veldig sunn,- men det skulle vært enkelt for min del og gå ned de siste 5..Men er ikke verdt det.......Jeg spiser mye mer enn jeg tror altså.....) Men siden vekta er stabil og formen er god, så er det greit...Men om jeg en gang føler veldig behov for de siste 5 kilo ned,- så vet jeg iallefall HVOR jeg kan kutte ) Og tror mange fler skulle prøvd det altså.....)
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #7 Skrevet 7. november 2011 Om magen blir vant med mye mat så utvider magesekken seg. Da skal det mer til for å fylle den opp dessverre. Jeg hadde 15 kg for mye engang i tiden. Og en ting jeg husker godt er at jeg tenkte; jaja, en hamburger fra eller til spiller ingen rolle. Jeg er jo så stor uansett. Man spiser jo til man er mett. Kan være flere tenker sånn.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #8 Skrevet 7. november 2011 Dette tror jeg er veldig sant. Jeg har selv vært overvektig, og nå som jeg er gravid raser jeg opp i vekt, jeg har gått opp 9 kg allerede (uke 23). Jeg har ikke en naturlig metthetsfølelse. Om jeg nettopp har spist middag og blir tilbudt middag et annet sted, kan jeg godt spise en gang til. Det er ingen ting som hindrer meg i å spise ei stor sjokoladeplate. Jeg kjenner folk som blir "mett" av to kvekkebrød til frokost, jeg kan lett spise fem. Det sier seg selv at jeg blir feit om jeg lar apetitten styre hva jeg spiser, og jeg har vært oppe i 90 kg tidligere. Jeg har måttet lære meg hva som er en normal porsjon og holde meg til det. Nå som jeg er gravid har det desverre sklidd ut, og jeg kjenner jeg kommer til å slite når babyen kommer med å slanke meg.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #9 Skrevet 7. november 2011 Å ja, den der kjenner jeg til aa 12:12. Kan jo kose meg i kveld også og starte et nytt og bedre liv i morgen liksom! Jeg gikk ned masse i vekt da jeg kuttet alt av snop og snacks og spiste normalt men lite. Forsynte meg aldri to ganger og vips så hadde jeg kinnben liksom! :-) Men gud så vanskelig å få til den beinkontrollen jeg hadde da... (kostholdsregulert sv. diabetes, måtte jo)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå