Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #1 Skrevet 7. november 2011 Har fått brev i posten om at jeg må ta sånn celleprøve siden det er over 3 år siden sist. Har absolutt ikke lyst å gjøre dette hos fastlege da dette er en mann, som jeg nesten sidestiller med en kompis. Uansett, har lite lyst å blotte det aller helligste til en mann, lege eller ikke. Men jeg VIL ta undersøkelsen! Så jeg ringte bort til legekontoret og spurte om de kunne henvise meg til en gynekolog, men nei, det hadde de ikke lov til.. ?! Gynekologer vil kun ha pasienter som er syke eller har et problem. Ser den, men resultatet i mitt tilfelle er at jeg ikke kommer til å ta celleprøve. Og det er sikkert mange flere med meg! Er det bra da?? Er det noen her som har fått henvisning for dette før?
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #2 Skrevet 7. november 2011 Nei, det er bare tull. Dersom du har plager, så "må" legen undersøke deg først før han sender deg videre, slik at ikke gynekologen skal ta hele forundersøkelsen. Men dersom det bare er for en sjekk/prøve, så kan du fint få en henvising av legen.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #3 Skrevet 7. november 2011 Det de sier der er bare tull! Fastlegen kan skrive en hendvisning til gynekolog, og du kan få tatt prøven der! Har selv gjort alt som har med "understellsbehandling og vedlikehold" hos privat gynekolog i alle år, selv om fastlegekontoret har kapasitet(egen gynekolog) fordi jeg syntes det er ubehagelig å gjøre det der. Stå på krava!
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #4 Skrevet 7. november 2011 Jeg gikk til en privat gynekolog, da trenger du ikke henvisning. Og jeg skulle og ta en celleprøve =)
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #5 Skrevet 7. november 2011 Volvat tar vel også slike undersøkelser om jeg ikke tar helt feil. du må betale det selv men om du føler det sånn er det vel verdt det
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #6 Skrevet 7. november 2011 Ok. Så det er mulig å gå til Volvat? Synes likevel det er dumt å måtte betale veldig mye mer hos dem enn hos en lege/gynekolog. Jeg har lurt på om det gikk an å kontakte privat gynekolog selv, men da jeg gjorde det sist for noen år siden ifm. svangerskap, fikk jeg til svar at jeg måtte ha henvisning fra lege... Men ut i fra de øverste svarene her burde no jeg kunne få en henvisning. Håper legen forstår meg... HI
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #7 Skrevet 7. november 2011 jeg har brukt Volvat, det er helt kurant, og det er ikke så veldig dyrt heller. Forresten så er det helt ok å si til en mannlig lege at du ikke er komfortabel med en underlivssjekk av ham, og spørre om han har en løsning. Det viste seg at min fastlege hadde det: da jeg tok opp problemet, ordnet han time til meg hos en kvinnlig allmennpraktiserende kollega. Helt greit!
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #8 Skrevet 7. november 2011 Er vel bare å si det som det er? At du vil ha en kvinnelig:-)
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #9 Skrevet 7. november 2011 Er det ikke noen andre på legekontoret som kan gjøre det da? Det burde være en helt kurant sak... Skjønner ikke at de skal være så vanskelige på akkurat det der!
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #10 Skrevet 7. november 2011 Jeg bad legen min om å ta celleprøven, synes ikke det gjør noe. Kom ut igjen fra legekontoret med gynekologhenvisning. Tydeligvis forskjellig hva legene gjør...
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #11 Skrevet 7. november 2011 Sant det dere sier; burde ikke være så vanskelig! Hehe... Skal ringe og få meg en time og håper på en henvisning. Men lurer litt på om det er som min mann sier; at å ta underlivssjekk av en ung og "pen" dame må jo være noe av det kjekke med legeyrket Kanskje noen mannlige leger VIL ta sjekken selv? Jaja, føler i alle fall jeg må klargjøre "greiene" før legeundersøkelsen uansett, sånn i tilfelle... Hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå