Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #1 Skrevet 7. november 2011 Min samboers bestemor er død, og begravelsen blir holdt en liten reise fra hvor vi bor, dermed må jeg ta fri fra jobb en hel dag for å være med i begravelsen.. Har jeg krav på fri med lønn? Dette er en dame jeg ikke hadde noe som helst forhold til, samboeren min likte henne ikke engang, så jeg har mest lyst til å ikke dra i begravelsen(noe jeg ikke har sagt til min samboer, han får bestemme om vi skal dra eller ikke), så å tape en hel dags lønn for å dra i begravelsen har jeg egentlig hverken råd eller lyst til..
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #2 Skrevet 7. november 2011 Du har ikke krav på fri med lønn. Man har kun krav på fri med lønn når det gjelder egne barn og foreldre, muligens også egne besteforeldre (altså rett opp -og nedadstigende linje). Det er mulig du også har krav på fri når det gjelder egne søsken, men det er jeg usikker på. Det ville forresten vært rart om man ikke hadde det...
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #3 Skrevet 7. november 2011 Tror nok ikke det. Men det er arbeidsgiver som bestemmer om du skal få permisjon eller ikke, så søk i vei og forklar situasjonen. Om du får avslag, må dere (eller han) ta en avgjørelse på om det er verdt å tape de pengene ved å ta ut permisjon uten lønn. Han får nok permisjon med lønn, kanskje han kan dra alene?
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #4 Skrevet 7. november 2011 Det er ingen lovbestemt rett til fri fra arbeidet ved gravferd. De lovbestemte rettene til fri fra arbeid finner du i arbeidsmiljølovens kapittel 12 Rett til permisjon . Fri fra arbeidet i forbindelse med gravferd må derfor enten være avtalefestet i tariffavtale eller lokalt permisjonsreglement, eller avtales direkte med arbeidsgiver.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #5 Skrevet 7. november 2011 Du må nesten høre med arbeidsgiver. I min jobb har vi rett på fri med lønn også når det gjelder samboer/ektemann sin familie og begravelse.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #6 Skrevet 7. november 2011 I vår tariffavtale får man velferdspermisjon med lønn for begravelser i nær familie, det blir oppadstogende og nedadstigende linje og søsken og tilsvarende i svigerfamilie. Har du det samme har du krav på fri, du bør sjekke permisjonsreglementet der du jobber..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå