Gå til innhold

Hvor mye bør man lære en 4-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 4 år som er veldig interessert i å lære ting. Jeg lærer han, og for å gi noen eksempler kan han f. eks. si og skrive hele alfabetet, han skriver ord på egenhånd fordi han lytter til lyden i ordene (han har lært seg lydene til alle bokstavene), og han begynner sånn smått å lese små ord også nå. Han har begynt å interessere seg for tall, sitter og skriver tall i rekkefølge, begynt å legge sammen og trekke fra... engelske ord er han også interessert i, så jeg har begynt å lære han noe av det også. Får høre av et par familiemedlemmer at dette ikke er bra, for av egen erfaring kunne han ene mye når han begynte på skolen, og det ble kjedelig. Han sluttet å følge med, og falt heller litt "bakpå" på skolen etterhvert. Jeg blir egentlig litt nysgjerrig på deres meninger og evt. erfaringer med dette? Kan man lære dem for mye før skolen begynner? Han har fortsatt 2 år igjen av barnehagen (dette året og ett til)... Men han viser stor lære-glede, og han stråler hver gang han lærer seg nye ting. Så dette har bare vært positivt til nå, men er det det i lengden?

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Bare positivt så lenge det er på barnets premisser og etter barnets ønske. Skolen plikter å legge til rette og er også blitt mye flinkere til det.

Skrevet

Jeg spurte læreren til eldstebarnet mitt om dette da lillebror så gjerne også ville "gjøre lekser" og hadde en veldig bratt læringskurve enda han også hadde over 1 år igjen til skolestart.

Læreren sa at vi absolutt ikke måtte bremse et barn som ville lære, skolen skal tilrettelegge etter barnas nivå og det gjør de.

Nå har lillebror her i huset begynt på skolen, og han kunne både lese og regne da han begynte, det har overhodet ikke vært noe problem. På skolen blir nivået deres stadig testet og de får lesebøker og matteoppgaver etter evner. Sønnen min får ekstraoppgaver på skolen, det går helt fint. Anbefaler deg også å kjøpe/låne faktabøker til sønnen din, slike med både bilder og tekst i. Da får han dekket mye av nysgjerrigheten sin. På skolen ler de av sønnen min som nå går i 2.klasse, læreren sa at på den tiden han har gått på skolen har det ikke skjedd en eneste gang at hun har stilt et spørsmål til klassen uten at han har rukket opp hånden, han kan litt om de fleste temaer ;)

Mye kommer nok an på hva slags lærer dere får på skolen, det er stor forskjell på dem, men du kan faktisk kreve litt som mamma også. Om du ser at sønnen din får for lite utfordringer på skolen kan du kreve at de gjør en innsats for å legge tilrette.

Skrevet

Det var nok slik før at noen kunne kjede seg om de kunne lese før de begynte på skolen. Slik skal det ikke være nå. Så lenge han har lyst å lære er det helt supert. Jeg har hatt 1. kl mange ganger og jeg er veldig glad om noen kan lese på forhånd. Skolen tilpasser oppleg etter elevenes nivå så godt det lar seg gjøre. Stå på. De foreldrene som fikk barn som kom bakpå kan jo umulig ha fulgt med på elevens utvikling for da hadde de oppdaget det.

Skrevet

Det er godt å høre, jeg vil også tro skolene har forandret seg til det bedre på dette område nå. Men vanskelig å si da dette er min førstefødte, så takk for svarene deres :) Jeg får ta en prat med en lærer jeg vet jobber der, og høre hennes erfaring med skolen han skal gå på. Det viktigste er jo likevel, som foreldre, å følge opp når han først går der :)

Skrevet

Gi han gleden av å føle mestring, det er bare positivt. :-) Det vil aldri være negativt så lenge han har lyst til å lære, og barn suger til seg det de kan, så lenge de er interessert, og det synes jeg bare er flott. :-) Lærer barna mine alt de ber om og sjøl vil lære, og jeg har utelukkende positive erfaringer med det. :-) Erfaringa mi er at skolen er flinke til å tilrettelegge, har gått veldig fint med gutten min (som både kunne lese og regne enkelt da han begynte på skolen). Han har ikke kjeda seg et sekund og koser seg masse ;-)

Skrevet

Kjør på.

Har en 4-åring som leser, skriver og regner, og jeg tenker ikke å bremse opp et sekund. Øs på med læring, så mye han vil ha.

Dersom han leser flytende og ligger langt fremme i det han starter på skolen, så er skolen pliktet til å følge reform kunnskapsløftet og benytte seg av en individuellt tilpasset opplæring ovenfor han (og alle de andre).

Jeg ble på samme måte som deg rådet til å bremse eldstemann, det skapte mye frustrasjon og forvirring rundt skolegangen i sin helhet for barnet. Jeg skal ihvertfall ikke gjøre den blemma igjen.

Skrevet

Dattera mi er hel lik på det der! Lærelyst er kjempebra og den skal oppmuntres:) så lenge d er an som vil lære så kjør på!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...