Gå til innhold

Hvor mye bør man lære en 4-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 4 år som er veldig interessert i å lære ting. Jeg lærer han, og for å gi noen eksempler kan han f. eks. si og skrive hele alfabetet, han skriver ord på egenhånd fordi han lytter til lyden i ordene (han har lært seg lydene til alle bokstavene), og han begynner sånn smått å lese små ord også nå. Han har begynt å interessere seg for tall, sitter og skriver tall i rekkefølge, begynt å legge sammen og trekke fra... engelske ord er han også interessert i, så jeg har begynt å lære han noe av det også. Får høre av et par familiemedlemmer at dette ikke er bra, for av egen erfaring kunne han ene mye når han begynte på skolen, og det ble kjedelig. Han sluttet å følge med, og falt heller litt "bakpå" på skolen etterhvert. Jeg blir egentlig litt nysgjerrig på deres meninger og evt. erfaringer med dette? Kan man lære dem for mye før skolen begynner? Han har fortsatt 2 år igjen av barnehagen (dette året og ett til)... Men han viser stor lære-glede, og han stråler hver gang han lærer seg nye ting. Så dette har bare vært positivt til nå, men er det det i lengden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser nå at jeg spør på feil side, og har "flytta" den til riktig plass. Men det er vel endel her inne med erfaring om de har eldre barn, så blir takknemlig for svar og tanker her også :)

Skrevet

Så lenge Han har lyst og liker å lære så ser jeg ikke noe problem med det. Ikke press eller mas, la det være på hans premisser, blir jo mas og press nok på skolen ;)

Skrevet

Greit å lære han nå, sålenge dette er noe HAN vil.... Men da må dere også passe på når han begynner på skolen at han får lekser og utfordringer der som står til det han allerede kan. At han får nok utfordring på skolen til at det ikke blir kjedelig! Dette skal skolen tilpasse hver enkelt elev (uansett hva de sier)

=)

Skrevet

Har en jente som er like gammel som din og også er veldig interessert i læring. Jeg har selv vært en av de som kunne masse når jeg begynte på skolen og kjeda meg på skolen. Har derfor tenkt at jeg ikke skal pushe på egne barn til å lære mest mulig før skolestart.

Jeg jobber ikke aktivt med datteren min, men hjelper henne på hennes fremtidsrettet når hun selv tar initiativet. Her er det bokstaver og skriving som hun liker best, er i ferd med å knekke lesekodn og opptatt av å skrive.

Skrevet

Hørest nesten ut som jenta mi, hun er også 4 år.

Hun leser korte setninger og skriver enkle ord.

Hun leser engelske gloser ved hjelp av læreprogrammer på ipad'en.

Hun kan enkle pluss-stykker, så lenge svaret blir 10 eller mindre.

Har også en på skolen, og vår skole klarer å aktivisere de flinke også, så derfor er jeg ikke noe skeptisk til å la henne lære...

For meg blir det helt feil å nekte et barn å lære noe når de så gjerne vil...

Om du er usikker på hva du skal gjøre, så kan du jo ta en telefon til skolen han skal gå på og høre hvilke rutiner skolen har for flinke elever...

Skrevet

Takk for svar dere. Jeg får ta å forhøre meg litt med de lærerne jeg vet jobber der etterhvert. Men godt å høre at de fleste har samme syn/tanker som meg selv her, det er jo synd å la være å lære dem noe når de selv ønsker. Får argumentere til familiemedlemmene med at skolesystemene har endret seg litt siden dem gikk der ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...