Gå til innhold

Hvor mye bør man lære en 4 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 4 år som er veldig interessert i å lære ting. Jeg lærer han, og for å gi noen eksempler kan han f. eks. si og skrive hele alfabetet, han skriver ord på egenhånd fordi han lytter til lyden i ordene (han har lært seg lydene til alle bokstavene), og han begynner sånn smått å lese små ord også nå. Han har begynt å interessere seg for tall, sitter og skriver tall i rekkefølge, begynt å legge sammen og trekke fra... engelske ord er han også interessert i, så jeg har begynt å lære han noe av det også. Får høre av et par familiemedlemmer at dette ikke er bra, for av egen erfaring kunne han ene mye når han begynte på skolen, og det ble kjedelig. Han sluttet å følge med, og falt heller litt "bakpå" på skolen etterhvert. Jeg blir egentlig litt nysgjerrig på deres meninger og evt. erfaringer med dette? Kan man lære dem for mye før skolen begynner? Han har fortsatt 2 år igjen av barnehagen (dette året og ett til)... Men han viser stor lære-glede, og han stråler hver gang han lærer seg nye ting. Så dette har bare vært positivt til nå, men er det det i lengden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at barn må få stimulert sin lærelyst, selv om de da ikke kommer til å "passe inn" i standard forventning til en førsteklassing på skolen. Da får det heller bli skolens utfordring og delvis også foreldrenes å tilpasse seg de ulike barnas nivå. Det må uansett være positivt når barn ønsker å lære og de må oppleve at det er en positiv ting og ikke en ting som blir nedvurdert.

Det er uansett kjempeforskjell på utviklingsnivå og kunnskapsnivå mellom de sterkeste og de svakeste i en klasse, så de blir jo ikke like uansett.

Jeg var blant de som kunne mye da jeg begynte på skolen og i skolesammenheng var nok ikke det så positivt for meg, men tror ikke skolen var flink til å tilrettelegge. Men, foreldrene mine gav meg utfordringer og hjalp til så lærelysten ble holdt vedlike og jeg tror nok alt ville blitt feil dersom de hadde nekta å lære meg å lese for eksempel, når jeg hadde lyst til å lære det.

Skrevet

Takk for at du tok deg tid til å svare. Ja, enig i at det er både lærernes og foreldrenes ansvar å følge opp på skolen senere. Det er godt å høre noen med noen av de samme tankene som meg - skolen har nok blitt flinkere til å tilrettelegge nå enn før. Jeg får forhøre meg litt rundt om hvordan skolen hans er i forhold til dette, men jeg kommer nok til å lære han alt han ønsker så lenge han vil det selv :)

Skrevet

Jeg har fundert på omtrent det samme med tulla vår, som også er 4. Hun storkoser seg med bokstaver og tall, og begynner å kunne både lese, skrive og regne litt. Vi har også fått kommentarer fra familien om at dette ikke skal være så bra. Men jeg har landet på at det aldri kan være feil å lære, så lenge det er lystbetont! Og så lenge kunnskapen ikke gjør leken og samspillet med de andre ungene vanskeligere, tenker jeg at den bare er bra. På skolen vil de nok kunne legge til rette for individuelle forskjeller, hvis det fortsatt blir slik at hun ligger litt foran.

Nei... Kos dere med den læreglade gutten, og vær stolte!

Skrevet

Vi har bestemt oss for at vår frøken skal få lov til å lære akkurat det hun har lyst til og vi svarer alltid utfyllende og grundig når hun spør om ting. Så får vi heller ta "krigen" med skolen dersom det skulle vise seg at de ikke makter å tilrette legge litt/drepe lærelysten hennes. Jeg tror egentlig ikke det blir noe problem.

Kjenner noen "mensabarn". Det har gått veldig fint med dem i skolen, selv om det for en av dem måtte jobbes en del med skolen for at han skulle få noe å bryne seg på.

Var selv en gang i "urtiden" tidlig ute ved skolstart. Ettersom jeg var et barn som likte å pusle litt på egenhånd, så fikke jeg bare litt ekstra oppgaver og bøkene for neste alderstrinn. Fikk også gå på biblioteket i timene selv. Etterhvert jevnet det seg ut.

• 2 uker senere...
Skrevet

Flinke 4-åringen :) Selv har jeg en som liker bokstavene men ikke har sjans til å skrive dem, hun klarer knapt å tegne en hodefoting. Så jeg lengter litt etter å leke skole! Men tenkte jeg måtte rope et aldri så lite varsku til deg....det er dessverre ikke sånn at flinke barn får tilrettelagt skolegang overalt i dette landet. Det er langt flere svake elever som "stjeler" tid og ressurser i systemet. Jeg har veldig mange lærere i min familie og omgangskrets, og alle sukker de oppgitt over det samme - de har ikke tid til å se alle barna og klarer absolutt ikke følge opp de flinkeste. Det kan man kanskje forstå om man tenker seg inn i en situasjon der man er alene voksen med 15 5-6-åringer. Det er litt av en gjeng. Noen venner av meg hadde en særdeles glup og lærevillig unge. De innførte "skolelek", en halv time hver dag, der de leste og regna og koste seg med store-barn-ting. Men begrenset det, nettopp fordi det skulle være litt igjen til skolegangen.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei :)

Det er jo ofte slik at barn som ligger litt foran "normalen" på et område i en periode, blir tatt igjen litt senere, og ting utligner seg mer. Så når han kommer i skolen, kan det godt hende at mange av de andre har tatt han igjen, noen er lenger frem osv.

Tror man skal la barna utvikle seg i sitt eget tempo, og at foreldrene stimulerer ved å vise interesse, utforske og legge tilrette for det de er intreserte i. Skal se han snart finner noe annet som vekker større interesse ;)

Jenta mi skrev navnet sitt når hun så vidt bikket tre år, og var bare bokstaver som var artig. Men nå har hun fått seg noen nye venner i ny barnehage, hvor tegning av figurer og former er deres interesse, så nå er bokstaver og alfabet byttet ut med "ansikt", "hjerter" osv.

Skrevet

Små barn er som svamper, de suger til seg "alt"! Viser han interesse for læring så hadde jeg kjørt på! Vi gjør som jeg ser flere over her gjør, gir utfyllende svar når frøkna spør, leser med henne, tegner og skriver - på hennes premisser. Hun lærer engelsk og norsk samtidig (britisk pappa), noe som nå er sett på å være positivt. Da min mann var liten derimot, var det "galskap". Godt å se at tidene og hva som er "fornuftig" endres!

For øvrig så leste jeg selv godt i en alder av 5 år, men ble visst ikke noe geni av den grunn.. Hihi :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...