Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #1 Skrevet 6. november 2011 Jeg har hatt fast jobb i lengre tid. Ble gravid og etter 1års lønnet permisjon, tok jeg noen måneder ulønnet. Så jobbet jeg en mnd (juni), deretter reduserte jeg stillingen min til ringehjelp da jeg beg. i ny jobb som ikke var noe. Nå er jeg tilbake i gamlejobben, fast stilling og har jobbet siden sept. Har jeg rett på sykepenger om jeg skal bli sykemeldt? Man må jo jobbe 6 mnd for å opparbeide seg retten igjen, men regnes det da som at jeg har jobbet siden juni, eller september? Håper noen har peiling!
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #2 Skrevet 6. november 2011 *sykepenger heter det vel.. litt sent..
Gjest ->>- Skrevet 6. november 2011 #4 Skrevet 6. november 2011 Ja, det har du. Det er ikke riktig at man må jobbe seks måneder for å få sykepenger. Kravet er fire uker, jf. Folketrygdlovens §8-2.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #5 Skrevet 6. november 2011 8 uker? Jeg har altså rett på sykepenger selv om jeg: jobbet i juni ulønnet fri juli og august jobbet fast siden 1.sept. Har hele tiden vært ansatt ved nåværende arbeidsplass bare ikke hatt arbeidstimer der hele perioden.. Så det er bare 8 uker altså? Var bombesikker på at det var 6mnd... Vi har fryktelig lyst å bli gravide, men jeg fikk hyperemesis forrige svangerskap, så jeg må sikre meg om det samme skulle skje igjen. Tusen takk for svar forresten!! hi
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #6 Skrevet 6. november 2011 Her fant jeg det om at jeg må opparbeide meg retten til sykepenger igjen. Var sykemeldt hele sist svangerskap frem til permisjon. Her står det vel at man må være i arbeid i 26 uker for å opptjene seg retten igjen. Det er altså 6,5mnd. Stemmer? "§ 8-12. Antall sykepengedager Når en arbeidstaker, selvstendig næringsdrivende eller frilanser har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 248 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Når andre medlemmer har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 250 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Dersom trygden yter sykepenger i de første 16 kalenderdagene eller to ukene, ytes det sykepenger i opptil 260 dager. Et medlem som har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at vedkommende sist fikk sykepenger fra trygden, får igjen rett til sykepenger fra trygden i 248, 250 eller 260 sykepengedager. Ved vurderingen av om medlemmet har vært helt arbeidsfør, ses det bort fra perioder der vedkommende har mottatt sykepenger i arbeidsgiverperioden eller fra forsikringen for selvstendig næringsdrivende og frilansere for de første 16 kalenderdagene. "
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #10 Skrevet 7. november 2011 4 uker for sykepenger, 2 mnd for egenmelding.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #11 Skrevet 7. november 2011 Men du har jo ikke mottatt sykepenger så lenge. Om du har hatt permisjon, med eller uten lønn, har ingenting å si her. Det som betyr noe er at du har jobbet i minst 4 uker og det har du jo.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #12 Skrevet 7. november 2011 Takk for svar og "dyttehjelp" I paragrafen står det: "Når en arbeidstaker, selvstendig næringsdrivende eller frilanser har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 248 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden." Jeg var sykemeldt 8 mnd av svangerskapet, dvs 248dager før jeg gikk ut i permisjon. Videre står det at man så må jobbe 24 uker for å opptjene seg retten igjen. Det er greit. Men det jeg lurer på er om opptjeningstiden startet da jeg jobbet i juni, eller om den startet i september (skrevet om det lengre oppe). Jeg hadde som sagt nesten 2 mnd opphold fra Juni til september der jeg ikke hadde inntekt og registrerte meg som arbeidsledig hos nav. Fra september har jeg jobbet fullt. hi
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #13 Skrevet 7. november 2011 248 dager er det samme som 12 mnd da det her er snakk om virkedager (altså 5 dager pr uke). Du må ha vært friskemeldt (dvs ikke mottatt stønad) i 6 mnd for å opparbeide deg ny rett. Du må ha JOBBET/VÆRT ANSATT i 4 uker for å i det hele tatt ha rett på sykepenger.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #14 Skrevet 7. november 2011 Husk at du har vært i permisjon i et visst antall måneder - sannsynligvis over 26 uker? Mens du er i permisjon "opparbeider" du deg ny rett til sykepenger så du har full sykepengerett så lenge du har jobbet i minst 4 uker og har fast jobb..
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #15 Skrevet 7. november 2011 Takk for svar. Jeg har ikke mottatt stønad siden permisjonen min tok slutt i april, og har jobbet 2 måneder nåværende arb.plass. Ut fra det jeg har skrevet, har jeg da rett på sykepenger nå? hi
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #16 Skrevet 7. november 2011 Og så er spørsmålet om du opptjente deg nye rettigheter i tiden du var i permisjon (arbeidsfør).. Jeg hadde ringt NAV for å høre, evt fastlege. Er usikker på svaret på spm du spør, men vil tro du opptjener deg nye rettigheter etter 6 mdr totalt med jobbing, sålenge du ikke har mottatt sykepenger (evt annen stønad til livsopphold) i mellomtiden. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #17 Skrevet 7. november 2011 Takk for svar! ikke så lett å bli klok på dette her. Jeg får ringe nav å høre. Synes bare det høres ut som om jeg planlegger å bli sykemeldt:p -Gjør ikke det altså, men om jeg skulle bli sengeliggende som sist jeg var gravid, så er det godt å ha det økonomiske i orden:) hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå