♥tosmåtroll♥ Skrevet 6. november 2011 #1 Skrevet 6. november 2011 Sliter max med mine enda, og lillegutt er 1 mnd gammel nå. Smerte i 3,5 uke, og har vært innom sopp og soppkur alleredet, men sårheten forsvinner ikke. Har komt frem til at det er sugeteknikken hans, og må få rettet opp i dette...MEN har så såre bryst nå at jeg klarer ikke å amme med eller uten skjold. Kommer blod ut når jeg pumper.nice... Noen som har hatt pause i amminga (og pumpa seg) i noen dager for å så klart å amme igjen???
www.gladerebarn.blogg.no Skrevet 6. november 2011 #2 Skrevet 6. november 2011 Har du prøvd middel mot eksem? Jeg kommenterte akkurat ditt innelgg om Raynauds syndrom. For jeg hadde eksem, ikke sopp, og med riktig salve ble livet raskt bedre... Har du ringt ammehjelpen angående dine blødende sår? Google telefonnummeret, så får du gode råd. Og ta kontakt med helsesøster, ammepoliklinikk eller andre som kan hjelpe deg med teknikken. jeg føler VEEEELDIG med deg. Det er KJEMPEVONDT! Håper du får god hjelp så fort som mulig!
Pix Skrevet 6. november 2011 #3 Skrevet 6. november 2011 Jeg gjorde det av samme grunner du nevner over.. Men jeg syntes det gjorde veldig vondt å pumpe også. Så hun fikk litt MME også pumpet jeg så mye jeg orket så ikke produksjonen skulle går ned. Var ikke så redd for det egentlig. Men pga feil sugeteknikk, raynauds syndrom og et par andre ting så ga jeg opp etter 7 uker. Det var smerter konstant og jeg syntes det var på tide å nyte tiden litt med min lille jente. Men jeg prøvde hvertfall og det kan jo du og! Jobbet intenst med å få til riktig sugeteknikk, prøvde med en pupp av gangen så den andre fikk litt avlastning, prøvde pumping og litt MME innimellom. Forferdelig å sitte der å pumpe hver andre time i mange døgn spør du meg! Huff. Men lykke til, håper det ordner seg for deg! Jeg skjønner frustrasjonen!
EiAndr Skrevet 7. november 2011 #4 Skrevet 7. november 2011 Heisann Jeg har bare lyst til å si at jeg sluttet å amme min forrige datter etter 6 uker, det var j... vondt når hun sugde. Jeg gikk over til flaske og MME og begynte å kose meg med matingen... Det gikk veldig bra ) Tenk litt over det... det er ikke verdt å amme for enhver pris... barnet merker på deg at du ikke har det helt bra under ammingen... Lykke til )
♥tosmåtroll♥ Skrevet 7. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 7. november 2011 Takk for svar jenter! Skal til lege i dag og hørre om det kan være eksem. Men tror nok alt skyldes sugeteknikken til lillegutt! Får ikke opp munnen skikkelig føler jeg! Snurper liksom leppene sammen! Skal gi det et siste forsøk, men gir opp om det ikke blir bedre innen 1 uke nå! Savner kosen med å ha baby....ikke gå å grue seg til hver amming/pumping!!
EiAndr Skrevet 7. november 2011 #6 Skrevet 7. november 2011 Bra at du ikke ammer for enhver pris... viktig å kose seg også! Lykke til hos legen )
Busy_bee Skrevet 7. november 2011 #7 Skrevet 7. november 2011 Vi slet veldig med ammingen de første 6 ukene spesielt. Her kom mini en mnd for tidlig og klarte ikke gape skikkelig. Han lå bare der og suttet i timesvis. Det kom heldigvis melk ut, og han la godt på seg, men det gjorde vannvittig vondt for meg som bare ble sårere og sårere. De første månedene ble det derfor en del veksling mellom amming og pumping slik at jeg kunne få litt pause. I tillegg gikk jeg konstant med disse melkeoppsamlerne (de med pustehull), slik at brystvortene skulle få luft og ikke gnis mot BH. Jeg brukte også purelan (lanolin) salve og unguentum salve på brystvortene i lengre tid for å hjelpe på sårheten. Begge er ok å bruke når en ammer. Det så utrolig teit ut med disse melkeoppsamlerne, men det hjalp utrolig mye. De første ukene var vi ikke mye ute uansett, så da brukte jeg gjerne vanlig ammeinnlegg de få timene. Her var det aldri noe annet enn sugetaket som var problemet. Og det bedret seg egentlig av seg selv når mini ble større. Her funket det også mye bedre å endre ammestilling til tvillingstilling. Litt styr om du skal ut, men hjemme bare bygget jeg opp med puten slik at han kunne ligge under armen. Vi brukte den stillingen til han var 5-6 mnd tror jeg, men jeg kunne etterhvert fint amme ham i vanlig stilling uten problemer også. Men jeg merker fremdeles i dag (nå er han 9 mnd) at det hender han tar litt feil tak og at det river litt. Men heldigvis har jeg ikke vært sår på veldig mange måneder nå. Uansett om ikke en annen stilling er trikset, så kan det likevel hjelpe å endre stilling innimellom, fordi du da får trykket på et annet sted enn der du er skikkelig sår. Vi hadde forresten ikke problem med å veksle mellom pupp og flaske, så lenge det var mm i flasken så spiste han villig av den også. Håper det ordner seg snart. Og forhåpentligvis så opplever du også at det blir bedre bare han lille blir litt større. :-)
lillenims Skrevet 7. november 2011 #8 Skrevet 7. november 2011 Jeg er ammehjelper, du kan ta kontakt pr epost (sjekk profilen min for adresse) om du vil. Når det gjelder såre brystvorter så anbefaler jeg virkelig at du får noen ammekyndige til å SE på dem. Dessverre kan ikke alle fastleger og helsesøstre så mye om det, så når de "vanlige" triksene er forsøkt er det ikke sikkert de faktisk vet mer. Om man mistenker soppinfeksjon så SKAL både mor og barn behandles (med hhv krem og pensling/drypping av mikstur). Bedring (mindre smerter, kløe osv) skal komme i løpet av få dager (under en uke), men behandlingen skal likevel pågå i minst 2 uker, og ofte lenger (dersom man opplever tilbakefall - stort eller lite - etter behandlingsslutt, er det bare å gå i gang med ny runde, og gjerne mer enn to uker med en gang). Om det oppnås lite bedring så kan man prøve tablettkur. Se også http://ammehjelpen.no/artikkel/4/Sopp-troske Så til vedvarende såre brystvorter. Du har sannsynligvis rett i at det skyldes dårlig sugeteknikk hos ungen. Også dette er det viktig å få en virkelig ammekyndig til å se på. Har du kontraktet ammepoliklinikk eller barsel der du fødte? Det vil nok være veldig bra om du kan få dem til å ta en titt. Be dem spesielt om å sjekke (igjen) om tungebåndet er stramt. Dette ble helt sikkert sjekket etter fødsel, men når du har problemer med teknikken og medfølgende såre brystvorter nå så bør de sjekke det igjen! Be dem sjekke både nede (under tunga og mellom underkjeve og leppe) og oppe (mellom overkjeve og overleppe). Stramt tungebånd KAN føre til hjerteformet tunge osv, men det er ikke alltid det vises på den måten. Imidlertid fører det ofte til smerter og sår(het) hos mor, og ofte vil barnet ha en veldig ineffektiv dieteknikk. Heldigvis finnes effektiv behandling Se http://ammehjelpen.no/artikkel/98/Tungeband-stramtkort Se også http://ammehjelpen.no/artikkel/139/Sare-brystvorter-vedvarende for mer informasjon om såre brystknopper. Altså, kom deg til ammepoliklinikk, eller ring dem i det minste!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå